ads

آگاهان نظامی: راکت‌های کشف شده در پنجشیر «اسکاد» نبود

اخیرا گزارش‌هایی از کشف و ضبط 40 فیر راکت‌ اسکاد از ولایت پنجشیر، در هنگام عملیات تصفیوی امارت اسلامی به نشر رسیده است.

صمدعلی نوازش
22 حوت 1400
آگاهان نظامی: راکت‌های کشف شده در پنجشیر «اسکاد» نبود

هرچند برخی‌ها این راکت‌ها را ناکاره و آهن‌پاره خوانده‌اند، اما شماری از کارشناسان این راکت‌ها را ناکاره نه؛ بلکه نوعی از راکت‌های دافع هوا با نام «پیچورا» عنوان می‌کنند.   

برخی منابع نزدیک به امارت اسلامی هفته گذشته از کشف و ضبط 40 فیر راکت اسکاد از ولایت پنجشیر خبردادند، ولی شماری از منتقدان عملیات تصفیه و کاربران در شبکه‌های اجتماعی این راکت‌ها را ناکاره و آهن‌پاره عنوان کردند.

 تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، نیروهای امنیتی امارت اسلامی را در حال انتقال این راکت‌ها نشان می‌دهند.

یکی  منتقدان عملیات تصفیه که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید که این مهمات به‌جا مانده از اردوی شوروی سابق بوده و ناکار آمد و «آهن‌پاره» هستند.

اما شماری از کارشناسان نه تنها این راکت‌ها را ناکاره نمی‌دانند؛ بلکه آنرا نوعی از راکت‌های دافع هوا با نام «پیچورا» عنوان می‌کنند.

یوسف امین زازی کارشناس مسائل نظامی می‌گوید که براساس مشاهدات وی، ویدیوهایی‌که در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده، راکت‌های دافع هوا از نوع پیچورا را نشان می‌دهند.

به گفته او پرتاپ این‌گونه راکت‌ها از زمین به زمین نه، بلکه تنها از زمین به هوا صورت می‌گیرد.

راکت‌های اس-۱۲۵ پیچورا که با نام سام-۳ گوا (SA-3 Goa) نیز شناخته می‌شود، یک سیستم دافع هوایی متحرک، ساخت شوری سابق است که برای دفاع هوایی ارتفاع پائین تا متوسط به کار برده می شود.

به گفته این کارشناس نظامی این راکت‌ها از دوران حاکمیت رژیم دموکراتیک خلق، به جا مانده و معلوم نیست که طی این مدت این راکت‌ها درست نگهداری شده است یاخیر؟

او می‌افزاید که نگهداری چنین تسلیحات نظامی دور از نظر مسئولان حکومتی در ولایت پنجشیر خود سوال برانگیز است.

باوجودی که کشف وضبط 40 فیر راکت اسکاد از سوی برخی منابع که خود را نزدیک به امارت اسلامی معرفی کرده‌اند در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده است، اما مسئولان امارت اسلامی تاکنون به گونه رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند.

خواستیم نظر مسئولان امارت اسلامی را در این رابطه داشته باشیم، اما باوجود تلاش‌های فراوان موفق به این کار نشدیم.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA