ads

سفر وزیر خارجه به ترکیه؛ به باور آگاهان، متقی با مخالفان امارت نیز دیدار خواهند کرد

هیأتی به ریاست امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، به هدف اشتراک در نشست دپلوماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرده است.

صمدعلی نوازش
19 حوت 1400
سفر وزیر خارجه به ترکیه؛ به باور آگاهان، متقی با مخالفان امارت نیز دیدار خواهند کرد

برخی منابع می‌گویند که هیأت امارت اسلامی در این سفر سه روزه علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه و شماری از رهبران کشورهای دیگر با چهره‌های سیاسی حکومت پیشین افغانستان مستقر در آن‌جا نیز دیدار خواهد کرد.

امارت اسلامی تاکنون به گونه رسمی تایید نکرده است که هیأت اعزامی به ریاست امیرخان متقی، در ترکیه با چهره‌های سیاسی حکومت پیشین نیز دیدار خواهد داشت.

اما منابع از کشور ترکیه می‌گویند که ترکیه در تلاش است به صفت میانجی، زمینه ملاقات چهره‌های سیاسی حکومت پیشین افغانستان را که به ترکیه پناهنده شده‌اند، با مقامات امارت اسلامی مساعد سازد. 

نجیب الله نجیب تحلیل‌گر سیاسی افغان مقیم ترکیه به کلید می‌گوید که با توجه به رابطه نزدیک ترکیه با مارشال دوستم و محمد محقق، پیش بینی می‌شود که ترکیه در راستای ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان، زمینه ملاقات این دو چهره سیاسی را با امیرخان متقی و هیات همراهش فراهم سازد.

مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی و محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که هرکدام در حکومت پیشین عهده‌دار مناصب بلند حکومتی بودند، پس از روی‌کار شدن امارت اسلامی در ترکیه به سر می‌برند.

ازسوی دیگر منابع نزدیک به این دو چهره سیاسی و مقامات حکومت پیشین، احتمال دیدار آن‌ها با هیأت امارت اسلامی را رد نمی‌‌کنند و می‌گویند که کشور ترکیه در تلاش‌ است تا زمینه گفت‌وگو بین این چهره‌های سیاسی افغانستان و هیأت امارت اسلامی را فراهم سازد.

با این حال شماری از کارشناسان نیز می‌گویند که ترکیه از یک‌سو روابط نزدیک با حکومت جدید افغانستان دارد و از سوی دیگر شماری از مخالفان این حکومت در ترکیه به‌سر می برند، از این رو ترکیه تلاش خواهد کرد که از نفوذ خود بر هردو طرف استفاده کرده و نقش میانجی را در زمینه ایفا کند.  

روح الله هوتک یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید که به احتمال زیاد هیأت امارت اسلامی در سفرش به ترکیه با چهره‌های سیاسی افغان در آن کشور دیدار خواهد کرد.

وزارت امورخارجه تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده است.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت امور خارجه امارت اسلامی روز گذشته در صفحه تویتر خود نوشت که امیر خان متقی، سرپرست این وزارت در رأس هیأتی به هدف اشتراک در نشست دپلوماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه امارت اسلامی هم‌چنان گفته است که امیرخان متقی در این سفر با نمایندگان شماری از کشورها در پیوند به مسایل افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

نشست دپلوماسی آنتالیا همه‌ساله در مورد موضوعات مهم بین‌المللی با مشارکت رهبران سیاسی، وزرای امور خارجه برخی کشورها برگزار می‌شود.

 امسال نیز این نشست، از تاریخ 11 تا 13 مارچ در ترکیه برگزار می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA