ads

رشد 25 درصدی تولید قالین در کشور و کاهش بازار داخلی

شماری از صنعت‌کاران و تولید کنندگان قالین در زون شمال کشور، طی همایشی از رشد چشم‌گیر تولید قالین وطنی در کشور خبر می‌دهند.

جواد نبی زاده
17 حوت 1400
رشد 25 درصدی تولید قالین در کشور و کاهش بازار داخلی

به گفته‌ی این صنعت‌کاران، تولیدات قالین وطنی نسبت به سال‌های گذشته 20 الی 25 درصد افزایش یافته است؛ اما بازار داخلی برای این صنعت کاهش یافته است.

این صنعت‌کاران می‌افزایند که امسال فروش قالین وطنی در بازارهای داخلی کاهش بی‌سابقه‌ای داشته است و آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که در این زمینه توجه جدی نمایند.

عمر سیور، معاون اتحادیه تولید کننده‌گان و صادرکننده‌گان قالین در کشور می گوید:« حدود یک میلیون نفر در سراسر کشور مصروف کار در صنعت قالین هستند. اما متاسفانه بازار داخلی برای این صنعت به شدت کاهش یافته است.»

در همین‌حال عبدالستار بیگزاده، یک تن از صنعت‌کاران قالین می گوید، بیشتر خانواده‌های که مصروف  قالین بافی هستند، از «نقش»‌های قدیمی در بافت قالین کار می‌گیرند که در بازار امروزی، متقاضی کم‌تری دارد.

او هم‌چنان می‌افزاید:«اگر این خانواده‌ها مطابق خواست بازار، روی طرح و دیزاین‌های جدید کار نمایند، قالین‌های وطنی بیشتر به فروش رسانده می‌شود.»

از سوی هم، محمد انور رحیمی رئیس اتحادیه صنعت‌کاران قالین زون شمال، از بسته بودن مرز‌های کشور‌های همسایه به روی صادارت قالین افغانستان، ابراز نگرانی کرده و از مسئولان می‌خواهد تا به این معضل رسیده‌گی نمایند تا تولیدات قالین افغانستان به کشورهای بیرونی به فروش رسانیده شود.

رحیمی هم‌چنان افزود:«قالین افغانستان بیشتر به خارج از کشور به فروش رسانده می‌شود و بازارهای داخلی برای تولیدات قالین افغانستان کفایت نمی‌کند.»

ولایت‌های شمالی کشور، در تولید قالین شهرت جهانی داشته و همه ساله هزاران متر مربع قالین این زون در سراسر دنیا ارسال می‌گردد و خانواده های زیادی از این طریق امرار معیشیت می‌کنند.

گفتنی است که در سال گذشته، حدود یک میلیون متر مربع قالین افغانستان به بیرون از کشور صادر گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA