ads

استقبال مردم از تعیین نرخ‌نامه به دوکانداران هرات

شاروالی هرات، به هدف جلوگیری از احتکار در بازار، برای اصناف و دوکانداران نرخ‌نامه تعیین کرده است.

نویسنده: سید عارف قتالی
27 دلو 1400
استقبال مردم از تعیین نرخ‌نامه به دوکانداران هرات
عکس از شبکه‌های اجتماعی

مسوولان شاروالی هرات می‌گویند، هرگاه دوکانداران خلاف این نرخ‌نامه مواد را به‌فروش برسانند، به نهادهای عدلی وقضایی معرفی خواهند شد.
اما شماری از دوکانداران واصناف در هرات می‌گویند، جنس به دالر خریداری می‌شود و با توجه به ثابت نبودن قیمت آن، نمی‌‌توانند مطابق به نرخ شاروالی هرات، اجناس شان را به فروش برسانند.
شاروالی هرات، برای یک لیتر پطرول 69 افغانی، یک لیتر دیزل ۶۸ افغانی و یک کیلو گاز مایع را ۷۳ افغانی، قیمت‌گذاری کرده است.
از سویی هم، در نرخ‌نامه شاروالی قیمت ده کیلو روغن ۱۴۷۰ افغانی، آرد قزاقی ۵۰ کیلوگرامی ۲۰۵۰ افغانی و برنج کرنل ۲۵ کیلوگرامی نیز ۲۵۵۰ افغانی تعیین قیمت شده است.
در همین حال، مولوی حیات الله مهاجر، شاروال هرات به کلید گفت، دوکانداران مکلف‌اند که مطابق این نرخ‌نامه عمل کنند، با برخورد جدی مواجه گردیده و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.
اما شماری از دوکانداران می‌گویند، تعیین نرخ‌های مواد اولیه در شرایطی که نرخ اسعار در نوسان است، ممکن و منطقی به نظر نمی‌رسد.
گل احمدسرشار، مسوول اتحادیه تیل فروشان پرچون در هرات گفت، زمانی می‌توانند مطابق به نرخ‌نامه شاروالی هرات خرید و فروش کنند که نرخ اسعار کنترول شود.
وی، این پیشنهاد می‌کند که شاروالی، برای کنترول جدی از بازار باید به کیفیت جنس نیز توجه نموده و در قیمت‌های مواد با کیفیت و بی‌کیفیت، تفاوت قایل شود.
درهمین حال برخی از دوکانداران در سطح شهر میگویند، با توجه به این‌که جنس به دالر خریداری می‌شود، کنترول قیمت مواد غذایی ممکن نیست.
اما باشنده‌گان هرات، از تعیین نرخ‌نامه از سوی شاروالی، استقبال می‌کنند.
آنان، با اشاره به احتکار و عرضه مواد بی‌کیفیت در بازار می‌گویند، در صورت نظارت دوام‌دار از سوی شاروالی، تعیین نرخ برای مواد موثر خواهد بود.
از سویی هم، عبدالهادی قانع، فعال مدنی در هرات می‌گوید، باید جلو قیمت‌فروشی از سوی تاجران نیز باید گرفته شود.
این در حالی‌ست که چندی پیش، همزمان با بلند رفتن ارزش دالر، قیمت تمام اجناس در بازارهای افغانستان افزایش یافت.
اما با وجود کاهش ارزش دالر در برابر پول افغانی در روزهای اخیر، قیمت مواد غذایی و سوخت، کاهش نیافته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA