ads

بسته بودن مرزهای کشورهای همسایه به روی مردم افغانستان

پس از سقوط حکومت پیشین و رویکار آمدن امارت اسلامی در کشور، کشورهای همسایه مرزهای شان را به‌روی مردم افغانستان بستند.

جواد نبی زاده
26 دلو 1400
بسته بودن مرزهای کشورهای همسایه به روی مردم افغانستان

همه ساله هزاران تن به هدف کار، تحصیل، تداوی و سیاحت به این کشورها سفر می‌کنند، اما با بسته شدن مرزهای این کشورها، کاروبار هزاران تن مختل شده است.

وحید، یک تن از بازرگانان شمال کشور به کلید می‌گوید که بسته بودن مرزهای کشورهای همسایه، به‌ویژه کشورهای آسیای میانه به‌روی تاجران افغان تأثیرات منفی روی کارو بار آنان گذاشته و آنها نمی‌توانند با شرکت‌های آن طرف مرز، قرار داد ببندند.

ذکریا، یک تن از جوانانی که انتظار باز شدن مرز اوزبکستان را می‌کشد به کلید می‌گوید که او در ماه‌های اخیر نتوانسته کار پیدا کند و حال در تلاش است که خود را به کشور اوزبکستان رسانده و در آنجا کار کند.

از سوی دیگر شمار زیادی از جوانان افغان در آن کشورها مصروف تحصیل بودند که بسته بودن مرزها وضعیت آنان را نیز با مشکل روبرو کرده است، زیرا آنان دیگر نمی‌توانند برسر درس‌های شان حاضر شوند.

شمس الدین، مالک یکی از شرکت‌های سیاحتی می‌گوید که در گذشته افراد زیادی برای کار، تحصیل، تداوی و سیاحت به کشورهای آسیای میانه سفر می‌کردند و اکنون با بسته شدن مرزها، آنها نمی‌توانند به آن کشورها سفر کنند.

او می‌گوید که این وضعیت روی کار و بار آنان نیز تأثیر منفی گذاشته است.

درعین حال انجنیر محمد حسن انصاری، آمر انکشاف صادرات و سرمایه گذاری اتاق تجارت بلخ می‌گوید که بسته بودن مرز همسایه‌های شمالی کشور به روی مردم افغانستان، به‌خصوص به روی تاجران، مشکلات زیادی را به بار آورده و تاجران نمی‌توانند برای اجناس شان بازاریابی و یا اجناس از آن کشورها خریداری کنند.

در شش ماه اخیر، چندین بار مقامات کشورهای آسیای میانه به افغانستان سفر کرده و از عادی سازی روابط با افغانستان صحبت کردند، اما دیده می‌شود که این دیدارها تأثیر چندانی بر وضعیت نداشته و هنوزهم مرز این کشورها به روی مردم افغانستان بسته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA