ads

 امارت ا سلامی خواهان احترام کشورهای جهان به استقلال افغانستان

امارت اسلامی به مناسبت سالروز خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوری اعلام کرده است که افغانستان اراده تجاوز بر حریم هیچ کشوری را ندارد و از دیگر کشورها هم خواهان احترام متقابل می باشد.

منصور یوسف‌زی
26 دلو 1400
 امارت ا سلامی خواهان احترام کشورهای جهان به استقلال افغانستان

در اعلامیه‌ای امارت اسلامی که به مناسبت 26 دلو صادر شده، با اشاره به خروج نیروهای امریکایی از کشور گفته شده است که به تازه‌گی افغانستان برای سومین بار از اشغال آزاد شده و این نشان‌ می‌دهد که حس آزادی‌طلبانه افغان‌ها با قوت وجود دارد.

امارت اسلامی 26 دلو را روز پر افتخار برای مردم افغانستان خوانده و تاکید دارد که مردم افغانستان صلح طلب هستند، ولی صلح و امنیت افغانستان همواره به دلیل تهاجم و تجاوز خارجی‌ها، تبدل به جنگ شده‌است.

در اعلامیه از تمام مردم افغانستان خواسته شده است که در برابر هرگونه توطئه و دسیسه‌های دشمنان بیدار باشند و از آزادی و استقلال کشور به گونه‌ی جدی دفاع کنند.

با این حال برخی از کار شناسان خروج نیروهای شوری را یک رویداد تاریخی و سرنوشست ساز برای مردم افغانستان عنوان کرده و می‌گویند که پس از خروج نیروهای شوروی، فرصت خوبی برای شگوفایی کشور مهیا شده بود، اما از فرصت به وجود آمده به گونه درست استفاده نشد و کشور به طرف جنگ‌های داخلی رفت.

مقصود حسن‌زاده، کارشناس مسایل سیاسی به کلید می‌گوید که پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان در کشور، جنگ‌های داخلی شکل گرفت و یکی از علت‌های اساسی آن دخالت کشورهای منطقه بود.

وی می‌افزاید که شکست و خروج جماهیر شوروی در افغانستان پیامدهای مثبت و منفی برای افغان‌ها داشتت. زیرا از نظر او از یک سو جهاد و مقاومت مردم افغانستان به پیروزی رسید، اما از سوی دیگر افغانستان تبدیل به یک کشور جنگ زده و ویران شد.

حسن‌زاده درعین حال به مساله خروج نیروهای ناتو از افغانستان پرداخته و یک بار دیگر از احتمال وقوع جنگ داخلی یادآور می‌‎شود. او باآنکه تایید می‌کند که امارت اسلامی برای جلوگیری از وقوع جنگ دوباره تلاش‌های زیادی انجام داده، اما از نظر او هنوز مشکل ساختیار نظام حل نشده است و حکومت جدید باید اقشار مختلف را در ساختار نظام شامل سازد.

درعین حال یوسف امین زازی، آگاه مسائل سیاسی و تاریخی به کلید می‌گوید که حمله نیروهای اتحاد جماهیر شوروی بر افغانستان عوامل گوناگون داشت. از نظر او اختلاف کشورهای غربی با شوروی سابق و هم‌چنان طرز فکر شوری سابق برای تسخیر جهان، از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شوند.

 وی می‌افزاید، پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان، برخی از کشورها با ایجاد اداره موقت در افغانستان مخالف بودند و زمینه کودتا را علیه حکومت آن زمان مساعد ساختند تاآنکه کودتا باعث جنگ‌های داخلی در کشور شد.

به گفته‌ی زازی، دخالت کشورهای منظقه و جهان از دلایل اصلی جنگ‌ چهل ساله افغانستان بوده و اکنون هم هیچ تضمینی وجود ندارد که این کشورها بار دیگر به‌خاطر تحقق اهداف شان، دست به تمویل گروه‌های مخالف درافغانستان نزنند.

وی در زمینه جلوگیری از وقوع جنگ‌های داخلی در کشور گفت که امارت اسلامی باید روی عوامل جنگ با کشورهای منطقه و جهان وارد بحث و گفت‌وگوهای جدی شود تا بتواند از تمویل و تجهیز جنگ در کشور جلوگیری کند.

روز بیست وششم دلو امسال مصادف است با 33 مین سالروز خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان.

این نیروی‌ها به تاریخ 1358 هجری خورشیدی بر افغانستان حمله کردند.

نیروهای جماهیر شوروی با تحمیل کردن 9 سال جنگ بر افغانستان و قربانی و آواره کردن ملیون‌ها افغان سرانجام در 26 دلو سال 1367 از افغانستان بیرون شدند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA