ads

رسانه‌ها در وضعیت نامطلوب قرار دارند

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که از زمان رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان دست کم 50 خبرنگار و کارمندان رسانه‌یی بازداشت شده‌اند.

منصور یوسف‌زی
16 دلو 1400
رسانه‌ها در وضعیت نامطلوب قرار دارند

این سازمان روزجمعه(15 دلو) از افزایش تهدیدها و موارد احضار و بازداشت خبرنگاران در افغانستان طی دوماه گذشته خبرداد. در گزارش این نهاد آمده است که در برخی موارد خبرنگاران افغان با خشونت‌ نیز روبرو شده‌اند.

شماری از خبرنگاران و آگاهان رسانه‌ای نیز در صحبت با کلید وضعیت نامطلوب رسانه‌ها را تائید می‌کنند. این خبرنگاران می‌گویند که پس از ایجاد تحولات سیاسی اخیر در کشور، فعالیت‌های‌ رسانه‌ها و خبرنگاران به ویژه در زمینه دسترسی به اطلاعات با مشکلات روبرو شده‌است.

وسیم تلاش، یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که وضع محدودیت بر فعالیت‌های‌ رسانه‌یی به معنای خاموش ساختن آزادی بیان است.

به گفته تلاش، امارت اسلامی باید سهولیت‌های لازم را برای فعالیت‌ رسانه‌ها فراهم سازد.

درعین حال بشیر هاتف، معاون شورای ژورنالیستان می‌گوید که طی پنج ماه گذشته ده‌ها خبرنگار به‌گونه موقتی بازداشت و یا با تهدید مواجه شده‌اند.

وی در صحبت با کلید گفت که مداخله نهادهای مختلف در کار رسانه‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات دیگر چالش‌هایی است که خبرنگاران با آن مواجه هستند.

به گفته هاتف، امارت اسلامی باید قانون رسانه‌ها را عملی کرده و از مداخله نهادهای مختلف در امور رسانه‌ها جلوگیری کند.

با این حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حکومت جدید به آزادی رسانه متعهد است، اما به گفته او رسانه‌ها هم مکلفیت دارند که بی‌طرفی را حفظ کرده و به ارزش‌های دینی و ملی متعهد باشند.

 مجاهد با نشر توییتی گفته است که مسئولان تلاش دارند تا موانع را از برابر رسانه‌ها دور کند. او از رسانه‌ها نیز خواسته که به قانون رسانه‌ها عمل کنند.

او افزده است که گزارش‌ها و نگرانی‌ها در این مورد، تحت بررسی قرار دارد.

گفتنی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر اخیرا یک سلسله مقررات جدید نشراتی را بر رسانه‌های افغانستان وضع کرده است.

امارت اسلامی درعین حال وعده داده است که کمیسیون تخلفات رسانه‌ای به زودی تشکیل و به تمام مسائل مربوط به خبرنگاران رسیدگی خواهد کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA