ads

محمد حسین یمین درگذشت

پوهاند محمد حسین یمین، استاد پوهنتون کابل و از شخصیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی و ادبی کشور، به تاریخ 12 دلو در نتیج سکته قلبی در کابل درگذشت.

نویسنده: راحله یوسفی
14 دلو 1400
محمد حسین یمین درگذشت
عکس از شبکه‌های اجتماعی

وی پس از ده‌ها سال فعالیت علمی و فرهنگی در حوزه‌ی ادبیات دری به عمر 85 سالگی وفات کرد.
محمد افسر رهبین؛ شاعر و نویسنده، مرگ وی را ضایعه بزرگ خوانده، می‌گوید که استاد یمین نزدیک به نیم قرن در حوزه‌ی ادبیات دری فعالیت‌های موثر انجام داده است.
به ‌گفته وی، دستور نگارش، روش تحقیق، دستور معاصر زبان پارسی دری، لهجه‌شناسی زبان دری، برخی از ویژه‌گی‌های دستور شهنامه و دستور تاریخی زبان فارسی دری آثار ارزشمند به جا مانده از استاد یمین است.
از سویی هم احمد دانش، استاد فاکولته زبان و ادبیات دری پوهنتون کابل و یکی از شاگردان حسین یمین، می‌گوید که یمین در جریان کارش به‌ عنوان استاد در پوهنتون کابل در تربیه هزاران کدرعلمی و فرهنگی تا سطع ماستری و دکتورا نقش داشته است.
در همین حال کاوه جبران؛ شاعر و نویسنده، مجیب مهرداد؛ مدیر مسوول روزنامه‌ هشت صبح و ده‌ها شخصیت فرهنگی کشور با نشر پیام‌های در صفحات مجازی، درگذشت وی را تاسف برانگیز خوانده‌اند.
پوهاند یمین در سال ۱۳۱۵خورشیدی در شهر چاریکار ولایت پروان به دنیا آمد و تا سطع دکتورا در پوهنتون کابل و پوهنتون دولتی تاجکستان، در رشته ادبیات تحصیل کرده بود.
آثار چاپ شده از محمد حسین یمین بیش از ۱۲عنوان کتاب است و تا سال ۱۳۸۵حدود ۸۰ مقاله تحقیقی و علمی وی در نشریه‌های مختلف به چاپ رسیده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA