ads

پارلمان اتحادیه اروپا وضعیت زنان در افغانستان را وخیم خواند

نشست دو روزه‌ای زیر نام “روزهای زنان افغان” که در پارلمان اتحادیه اروپا به هدف بررسی وضعیت زنان افغانستان برگزار شده بود، به روز چهارشنبه به پایان رسید.

نویسنده: منصور یوسفزی
13 دلو 1400
پارلمان اتحادیه اروپا وضعیت زنان در افغانستان را وخیم خواند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

روبرتا متزولا؛ رییس پارلمان اتحادیه اروپا، وضعیت زنان در افغانستان را وخیم خوانده، از جامعه جهانی خواست تا در هر گونه تعامل با امارت اسلامی، حقوق زنان را پیش‌شرط اساسی قرار دهد.
در همین حال سیما سمر؛ رییس پیشین کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در جریان سخنرانی در این نشست، از جامعه جهانی خواست که نباید نیم جامعه افغانستان نادیده گرفته شود.
از سویی هم امینه محمد؛ معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در یک پیام ویدیویی به نشست پارلمان اتحادیه اروپا گفت، زنان افغان بدون دسترسی کامل به حقوق اساسی، بیشتر از پیش به حاشیه رانده خواهند شد.
اما مقام‌های امارت اسلامی در واکنش به اظهارات اشتراک کنندگان نشست پارلمان اتحادیه اروپا می‌گویند، حقوق تمام اتباع افغانستان به‌شمول زنان محفوظ است.
بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید، پس از حاکميت امارت اسلامی تمام اتباع افغانستان احساس مالکیت می‌کنند.
با این حال، وی تاکید می‌کند که اشتراک کننده‌گان نشست پارلمان اتحادیه اروپا، نماینده‌گان زنان افغان نیستند.
در همین حال فوزیه وحدت؛ یک‌تن از فعالان حقوق زن نیز به کلید می‌گوید، کسانی که به نماینده‌گی از زنان افغان در نشست پارلمان اتحادیه اروپا اشتراک کرده‌اند، از زنان افغانستان نماینده‌گی کرده‌ نمی‌توانند.
وی افزود، آنان نمی‌توانند رنج و مشکلات زنان افغان را به گونه‌ واقعی به جهانیان برسانند.
وحدت تاکید کرد که در این‌گونه نشست‌ها باید کسانی دعوت شوند که در شرایط دشوار در داخل افغانستان مبارزه کرده و مشکلات زنان افغان را درک کنند.
با این همه زهرا محمدی؛ یک تن دیگر از فعالان حقوق زن می‌گوید، کسانی که در نشست پارلمان اتحادیه اروپا به نماینده‌گی از زنان افغان دعوت شده‌اند‌، در گذشته نیز از نام زنان افغان استفاده سوء کرده‌اند.
وی، حضور این زنان به نماینده‌گی از زنان افغان در نشست پارلمان اتحادیه اروپا را جفا در حق زنان ‌خواند.
این در حالی‌ست که در نشست پارلمان اتحادیه اروپا، علاوه بر سیما سمر، شهرزاد اکبر؛ رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حبیبه سرابی؛ عضو مذاکره کننده حکومت پیشين، ظریفه غفاری؛ شاروال پیشین میدان‌شهر، صحرا کریمی؛ رییس پیشین افغان فلم و برخی دیگر از زنان افغان نیز حضور داشتند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA