ads

نگرانی‌ها از تخریب آثار باستانی و مکان‌های تاریخی در بلخ

شمار فرهنگیان و باشنده‌های شهر مزارشریف، از تخریب آثار باستانی و مکان‌های تاریخی در این شهر نگران اند.

جواد نبی‌زاده
22 جدی 1400
نگرانی‌ها از تخریب آثار باستانی و مکان‌های تاریخی در بلخ

آنان می گویند که بیش از صد آثار باستانی و مکان‌های تاریخی در ولایت بلخ موجود بوده و با گذشت هرروز، از اثر کاوش‌های غیرقانونی و عدم توجه مسوولان، این آثار با ارزش از بین می‌رود.

در همین حال، مسوولان فرهنگی امارت اسلامی در بلخ، از حفظ و مرمت‌کاری آثار باستانی و مکان‌های تاریخی در این ولایت خبر داده و می‌گویند که تلاش‌های زیادی برای حفظ و نگهداری این آثار وجود دارد.

صالح محمد خلیق، نویسنده و رییس پیشین ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ، در پیوند به جای‌گاه این آثار با ارزش، می‌گوید که آثار باستانی و مکان‌های تاریخی یک مملکت بازتاب‌دهنده‌ی هویت و فرهنگ یک سرزمین بوده و از این‌رو حفظ و نگهداری این آثار با ارزش مهم و ضروری می‌باشد.

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی در بلخ، از جریان کار شمار نهادهای غیردولتی در امر حفظ و مرت‌کاری آثار باستانی و مکان‌های تاریخی در این ولایت خبر داده‌اند.

مولوی ذبیح الله نورانی، مسوول این اداره از توریست‌ها و سیاحان می‌خواهد که از این مکان‌های با ارزش تاریخی دیدن نمایند.

از سوی هم، شماری باشنده‌های شهر مزارشریف، موجودیت ده‌ها اثر با ارزش تاریخی و فرهنگی را در این ولایت مهم دانسته و می‌گویند که با آمدن توریست‌ها و سیاحان در این ولایت، وضعیت اقتصادی مردم نیز بهتر خواهند گردید.

شمار فرهنگیان به این باورند که طی سال‌های گذشته، پول‌های هنگفت در راستای حفظ و مرمت‌کاری آثار باستانی و مکان‌های تاریخی در ولایت بلخ به مصرف رسیده‌است؛ اما بیشتر این پول‌ها در جاهای درست به مصرف نرسیده و یا از سوی شمار افراد حیف‌ومیل گردیده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA