ads

پرداخت معاش‌های سه‌ماهه باعث دلگرمی کارمندان دولتی

پس از آنکه مسئولان امارت اسلامی اعلام کردند که معاش‌های سه ماهه کارمندان دولتی یکجا پرداخت  می‌شوند، شماری از کارمندان ادارات دولتی این خبر را مایه دلگرمی برای خود می‌خوانند.  

منصور یوسف‌زی
30 عقرب 1400
پرداخت معاش‌های سه‌ماهه باعث دلگرمی کارمندان دولتی

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه روز گذشته اعلام کرد که معاشات کارمندان طبق یک لایحه جدید که از سوی رئیس الوزای امارت اسلامی تایید شده است، پرداخته خواهد شد.

او افزود که به استثنای وزارت تحصیلات عالی، معارف و صحت که میزان معاش‌ها براساس رتبه‌های علمی تنظیم می‌گردد، معاش سایر ادارات دولتی تعدیل خواهند شد.

سخنگوی وزارت مالیه همچنان با اشاره به جمع‌آوری عواید گفت که در 78 روز کاری حدود 26 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده‌است.

درعین حال شماری از کارمندان ادارات دولتی از پرداخت معاشات سه ماهه‌ء شان استقبال کرده و می‌گویند که حکومت جدید باید به این وعده خود عمل کند.

آنان می‌گویند که به دلیل پرداخت نشدن معاشات شان، در سه ماه گذشته با مشکلات جدی اقتصادی روبرو شده‌اند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان پرداخت معاشات سه ماهه‌ء کارمندان ادارت دولتی را یک دست‌آورد مهم برای امارت اسلامی می‌پندارند.

هاشم قیام، کارشناس مسایل اقتصادی به کلید می‌گوید، پرداخت معاشات سه ماهه کارمندان دولتی نشان دهندهء این است که امارت اسلامی توانسته منابع مالی خود را خوب‌تر مدیریت کند.

وی همچنان با اشاره به جمع‌آوری عواید از سوی وزارت مالیه گفت، افغانستان منابع مهم عایداتی دارد و امارت اسلامی می‌تواند از منابع عایداتی موجود، برای بلند بردن ظرفیت مالی خود، استفاده کند.

درعین حال واصف‌الله عثمانی، کارشناس اقتصادی می‌گوید، به دلیل عدم پرداخت معاشات سه ماه گذشته، عاید کارمندان دولتی صفر شده بود.

به گفته وی، با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی، هرگونه تاخیر در پرداخت معاش‌های کارمندان دولتی، باعث افزایش فقر در کشور خواهد شد.

این درحالی است که در روزهای پسین برخی کشورهای اروپایی برای پرداخت معاش‌های کارمندان سکتورهای معارف و صحت افغانستان، اعلام آمادگی کرده‌اند.

از سوی هم کمیته بین المللی صلییب سرخ ضمن ابراز نگرانی از بحران اقتصادی در افغانستان،  اعلام کرده است که  نهادهای خیریه درتلاش یافتن راهی برای تادیه معاش‌های کارمندان صحی در افغانستان هستند. این کمیته تاکید دارد که به دلیل مشکلات بانکی در افغانستان، پول نقد باید مستقیما  به دست کارمندان صحی برسد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA