ads

نگرانی از وضعیت ارایه خدمات صحی در دایکندی همزمان با نزدیک شدن زمستان

باشندگان و فعالان مدنی در ولایت دایکندی از نبود خدمات صحی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

مسعود اختیاری
9 عقرب 1400
نگرانی از وضعیت ارایه خدمات صحی در دایکندی همزمان با نزدیک شدن زمستان

آنان هشدار می‌دهند که در زمستان مسیر ولسوالی‌ها به مرکز ولایت و کابل مسدود می شود، اماسیستم خدمات صحی در این ولایت سقوط کرده و احتمال دارد که زنان و کودکان زیادی جان‌های شان را از دست بدهند.  

احسان مهدوی یک فعال مدنی در این ولایت به کلید گفت که کلینیک‌های صحی با کمبود شدید دوا و داکتر روبرو استند.

 اخیرا موسسه “گلوبل فن” تعهد کرده که برای یک ماه معاش کارمندان صحی را بپردازد و برای کلینیک‌ها دوا تهیه کند. اما به باور مهدوی این کمک تنها قطره‌ای در دریای مشکلات بخش صحت ولایت دایکندی است.

مهدوی می‌افزاید: « عرضه خدمات صحی در کل متوقف است. ادویه در شفاخانه‌ها وجود ندارد. مریضان مجبورند که از دواخانه‌های خصوصی دوا بخرند.»

در همین حال، داکتر تاج محمد افتخار، داکتر داخله در شفاخانه ولایتی دایکندی نیز می‌گوید که سه ماه می شودذ که معاش دریافت نکرده است و با مشکلات فروان اقتصادی روبرو است.

او افزود: « سه ماه معاش دریافت نکرده ام. دو ماه از دوره جمهوریت و یک ماه در دوره امارت.»

مسئولان صحی در دایکندی امیدوارند که سازمان صحی جهان آنان را در تامین معاش کارمندان و اکمالات دوایی حمایت کنند. محمد قاسم انقیادی، مسئول صحت عامه دایکندی می گوید که مسئولان تلاش دارند تا کمک‌های سازمان صحی جهان را جلب کنند و قبل از رسیدن فصل زمستان اکمالات در مراکز صحی انجام شود.

انقیادی افزود: « تلاش داریم موسسات مربوط ما را کمک کنند. والی جدید آمده. تلاش می کنیم اکمالات زمستان را بخیر انجام بدهیم.»

منابع دیگر همچنان می‌گویند که ده‌ها کارمند ساحوی بخش درمان کرونا نیز حدود چهار ماه معاش دریافت نکرده‌اند.

دایکندی در مرکز افغانستان از محروم‌ترین ولایت‌ها در سطح کشور به شمار می‌آید. باشندگان این ولایت به این باورند که در بیست سال گذشته دولت‌ها کمترین توجه را در بخش انکشاف این ولایت داشته اند. با نزدیک شدن فصل زمستان اکثر مسیرهای ولسوالی‌ها به مرکز ولایت و کابل پس از باریدن برف مسدود می شود. در کنار آن مردم امسال کمترین حاصلات را از بادام و محصولات زراعتی شان بدست آورده‌اند و نگرانی این است که اگر به وضعیت اقتصادی و صحی در دایکندی توجه نشود، در این ولایت شاهد رویدادهای ناگواری خواهیم بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA