ads

موضع امارت اسلامی در رابطه به نشست تهران؛ افغانستان یک کشور مستقل است

دومین نشست، وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان، به میزبانی تهران، روز چهارشنبه 5 عقرب، با صدور اعلامیه‌ی مشترک پایان یافت.

راحله یوسفی
6 عقرب 1400
موضع امارت اسلامی در رابطه به نشست تهران؛ افغانستان یک کشور مستقل است

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در مورد نشست تهران و بیانیه مشترک کشورهای دخیل در این نشست، به کلید گفت که افغانستان کشور مستقل است و مسئولان امارت اسلامی به کشورهای همسایه و جهان اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی، به‌ویژه در ساختار حکومت دخالت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که از خاک افغانستان هیج تهدیدی، متوجه کشورهای جهان و منطقه نیست.

در این اعلامیه، آمده است که تنها راه‌ بیرون‌رفت از بحران سیاسی و اقتصادی در افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر در این کشور است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در جریان سخنرانی خود بر تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده گفت که این کشور در حال حاضر کابینهء موقت را تشکیل داده است. به گفته او این می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر فراهم کند.

قریشی درعین حال بر آزادسازی پول‌های بانک مرکزی افغانستان تاکید کرده گفت که در حال حاضر مردم افغانستان با مشکلات جدی اقتصادی روبرو هستند.

او گفت که این مساله بسیار مهم است که کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این کشور، ارسال شود.

از سوی هم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست گفت که کشورش از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان، حمایت می‌کند.

وی از سران کشورهای همسایه خواست که پس از این به ایالات متحده امریکا و سازمان ناتو اجازه ندهد که در منطقه پایگاه نظامی داشته باشند.

در دومین نشست وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان، وزیران خارجه ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به‌گونه آنلاین شرکت کردند.

 آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز با فرستادن پیام ویدیویی در این نشست سخنرانی کرد.

وی بر رسانیدن کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان تاکید کرده و گفت که مردم این کشور اکنون با بحران انسانی روبرو اند و نیاز به کمک‌های فوری دارند.

سرمنشی سازمان ملل متحد، از حملات تروریستی اخیر درکشور ابراز نگرانی کرده و از کشورهای همسایه افغانستان و جهان خواست که در امر مبارزه با تروریزم، با مسئولان افغان همکار باشند.

در همین حال، روح‌الله هوتک، آگاه سیاسی می‌گوید که برگزاری هم‌چون نشست‌هایی زمینه مذاکرات و گفتگوها را درمورد افغانستان در سطح منطقه و جهان بوجود می‌آورد و خواست‌ها و نگرانی‌های کشورهای منطقه و جهان را واضع‌تر می‌سازد.

به گفته او مسئولان امارت اسلامی هم در این صورت ممکن است به  برخی از خواست‌های آنان، پاسخ مثبت دهند و زمینه به رسمیت شناختن افغانستان نیز فراهم شود.

همزمان با برگزاری دومین نشست وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان، امیرخان متقی، سرپرست وزات خارجه افغانستان در دوحه با سفیران و نمایندگان 14 کشور اروپایی و امریکایی دیدار کرد.

وی در این دیدار تاکید کرد که امارت اسلامی، تمام شرایطی لازم را برای به رسمیت شناخته شدن، تکمیل کرده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA