ads

سفر مسئولان یونسکو به بامیان در پی نگرانی‌ها از تاراج آثار باستانی

جوردن نایدو نماینده یونسکو برای افغانستان و فیلیپ دیلانگ رئیس بخش فرهنگ این نهاد، دوشنبه (3 عقرب) به بامیان سفر کردند و با مسئولان محلی این ولایت دیدار داشتند.

مسعود اختیاری
5 عقرب 1400
سفر مسئولان یونسکو به بامیان در پی نگرانی‌ها از تاراج آثار باستانی

سیف‌الرحمن محمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان در این مورد گفت که آنان در موارد مختلف فرهنگ و مراقبت از ساحات باستانی این ولایت با مسئولان یونسکو گفتگو کرده‌اند.

محمدی این نشست را مهم و مفید توصیف کرد و افزود که مرکز فرهنگی، آثار و موزیم بامیان، مراقبت از ساحات فرهنگی و باستانی از مواردی است که در مورد شان، با مسئولان یونسکو بحث شده است. او گفت که امیدوار است که مسئولان یونسکو را ترغیب بتوانند که فعالیت‌های شان را در بامیان گسترش داده و ما را حمایت کنند.

با این حال فیلیپ دیلانگ رئیس بخش فرهنگ یونسکو نیز از این نشست خوشبین به نظر می‌رسد. دیلانگ گفت که طالبان گفته‌اند در حال حاضر ساحات باستانی محافظت می‌شود و او امیدوار است که در آینده تعامل دو جانبه روی دست گرفته شود تا به کمک هم از مکان‌های باستانی در بامیان نگهداری کنیم.

این مقام‌های یونسکو در حالی به بامیان سفر کرده‌اند که گزارش‌هایی از ساخت و ساز خودسر در ساحات ماستر پلان فرهنگی، تخریب و غارت آثار باستانی در این ولایت وجود دارد. فعالان فرهنگی در بامیان نگرانند که اگر این روند ادامه یابد، این ولایت از لیست میراث‌های فرهنگی یونسکو حذف خواهد شد.

مرکز بامیان تنها شهری در سطح کشور است که افزون بر داشتن ماسترپلان شهری، ماسترپلان فرهنگی نیز دارد. ماسترپلان فرهنگی، از سوی سازمان آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با همکاری دولت افغانستان در سال ۲۰۰۷ میلادی تهیه شده است. بخش‌هایی از وادی بامیان که شامل ساحات باستانی و سبز می‌شود، به ‌منظور حفاظت و حراست بیش‌تر، نقطه‌گذاری و در قالب ماسترپلان فرهنگی مشخص شده است.

افزون بر این، مجسمه‌های ویران شده بودا، چهل‌ستون، چهل‌برج واقع در ولسوالی حصه دوم یکاولنگ، شهرهای غلغله و ضحاک، دو قلعه تاریخی و مغاره‌های بودا، ۸ ساحه تاریخی اند که در فهرست آثار معروض به خطر یونسکو به ثبت رسیده‌ اند. حکومت افغانستان و به‌ویژه اداره محلی بامیان، مکلف به تطبیق این ماسترپلان دانسته شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA