ads

دیدارهای دو روزه مقامات امارت اسلامی با وزیر خارجه چین در قطر

مقام‌های امارت اسلامی با وزیر امور خارجه چین، در  دوحه پایتخت قطر دیدار دو روزه داشتند.

راحله یوسفی
4 عقرب 1400
دیدارهای دو روزه مقامات امارت اسلامی با وزیر خارجه چین در قطر

در این دیدارها که از روز دوشنبه آغاز و امروز نیز ادامه یافته بود، مقامات دو طرف در مورد موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی بحث‌وگو کرده اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، می‌گوید که ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس الوزرا با وانگ‌‌یی، وزیر امور خارجه چین، دوشنبه‌شب در دوحه دیدار کردند.

به‌گفته وی، در این دیدار، در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان و تقویت روابط میان دو کشور بحث شده است.

کریمی افزود که روز سه شنبه، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه نیز با وزیر همتای چینایی‌اش، در مورد موضوعات مختلف، گفتگو کرده است.

قبل از این گفتگوها، سخنگوی وزیر امور خارجه چین گفته بود که نماینده‌گان دو کشور در مورد وضعیت کنونی افغانستان و نگرانی‌های مشترک دو طرف، بحث خواهند کرد.

شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که چین نگران تشکیل و رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان است که سبب ناامنی در منطقه خواهد شد.

مطیع‌الله خروتی، آگاه سیاسی به کلید می‌گوید که چین نگران موجودیت و رشد گروه داعش در منطقه و گروه‌های تندرو در مناطق سین‌کیانک و کاشغر می‌باشد.

از سویی هم، وی با اشاره به پروژه‌های بزرگ اقتصادی چین در افغانستان گفت که در صورت بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشور، چین موفق به عملی سازی این پروژه‌ها نخواهد شد.

با این حال، بشیر هاتف، آگاه سیاسی می‌گوید که چین به عنوان کشوری که عضویت دایمی سازمان ملل متحد را دارد، می‌تواند در زمینهء به رسمیت‌شناختن حکومت جدید افغانستان از سوی جامعه جهانی، نقش مهم و کلیدی را بازی کند.

به‌ باور آقای هاتف، اگر چین حکومت افغانستان را به‌رسمیت بشناسد، قناعت شماری زیادی از کشورهای منطقه و جهان در این زمینه، به دست خواهد آمد.

وزیر امور خارجه چین در حالی با مقام‌های امارت اسلامی دیدار می‌کند که قرار است روز چهارشنبه نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، در ایران برگزار گردد.

بحران مهاجرت، کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها و چگونگی تعامل با حکومت جدید افغانستان، از موضوعات مهم این نشست، خواهند بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA