ads

افزایش بیش از حد متقاضیان پاسپورت در افغانستان

با آنکه روند توزیع پاسپورت برای متقاضیان جدید، تا کنون آغاز نشده است؛ اما روزانه‌ ده‌ها متقاضی جدید، به ریاست عمومی پاسپورت در کابل، مراجعه می‌کنند.

منصور یوسفزی
3 عقرب 1400
افزایش بیش از حد متقاضیان پاسپورت در افغانستان

 مراجعه بیش از حد متقاضیان جدید، باعث ازدحام در دروازه‌های ورودی ریاست عمومی پاسپورت گردیده و اینگونه برای افرادی‌ که به این اداره فراخوانده شده‌اند، مشکل ایجاد می گردد.

میرافغان حدود هشت سال می‌شود که در نزدیک ریاست پاسپورت کاروبار توزیع فورم‌های درخواستی را می‌کند، وی به کلید گفت که ازدحام متقاضان پاسپورت با گذشت هر روز در حال افزایش است.

وی افزود، حدود هفتاد درصد افرادی که مراجعه می‌کنند واجد شرایط نیستند و باعث  افزایش ازدحام شده‌اند.

به گفته‌ی میرافغان، هر چند روند توزیع پاسپورت برای متقاضیان جدید هنوز آغاز نشده است، اما با آن هم همه روز صدها متقاضی، به ریاست عمومی پاسپورت مراجعه می‌کنند.

میرافغان گفت:

«در اين صف‌های طولانی فقط 30 در صد شان واجد شرایط هستند و برای‌شان پاسپورت داده می‌شود، اما حدود هفتاد در صد آنان را دوباره جواب می‌دهند، چون تا حالا به توزیع پاسپورت به متقاضيان جدید آغاز نشده اما شاید حدود بیست روز بعد آغاز شود.»

از سوی هم شماری از متقاضیان پاسپورت می‌گویند، که به دلیل ازدحام بیش از حد به آسانی برای ‌شان نوبت نمی‌رسد و در صف‌های طولانی، منتظر می‌مانند.

محمد کوفی؛ یک تن از متقاضیان پاسپورت به کلید گفت که ساعت چهار صبح با استعلام دست داشته خود به ریاست پاسپورت مراجعه کرده، اما به دلیل ازدحام بیش از حد هنوز معلوم نیست که چه زمانی فرصت داخل شدن به ریاست را دریافت خواهد کرد.

وی از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهد که روند توزیع پاسپورت را در ولايات نیز آغاز کنند، تا از ازدحام در مرکز جلوگیری شود.

کوفی گفت:

«من استعلام مریضی مادرم را با خود به ریاست آورديم از چهار صبح تا حالا منتظر هستم هنوز برای نوبت نرسیده است، ازدحام بسیار زیاد است هر کس در تلاش است تا پاسپورت دریافت کند، خواست ما این است که باید روند توزیع در دیگر ولایات نیز آغاز شود.»

با این حال شماری از شهروندان تاکید می‌کنند که توزیع پاسپورت به شکل عمومی باید در سراسر کشور آغاز شود.

محمدگل شاه می‌گوید که باید پاسپورت بگیرد، اما به دلیل بسته بودن مرکزهای نام‌نویسی تا کنون نتوانسته است که فورم درخواستی را خانه‌پری کند.

وی گفت:

«من برای پاسپورت بسیار نیاز شدید دارم اما برایم پاسپورت داده نشده است حتا تا حالا فورم‌های درخواستی را نیز خانه پری نکردیم چون سایت نام‌نویسی تا هنوز مسدود است.»

اين در حالی‌ست که رياست پاسپورت چندی پیش اعلام کرد که روند توزیع پاسپورت برای متقاضیان جدید، تا سه هفته آینده، آغاز خواهد شد.

از سویی هم به گفته این اداره، به هدف جلوگیری از ازدحام در ریاست عمومی پاسپورت کابل، روند توزیع پاسپورت در سایر ولایت‌ها نیز آغاز می‌شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA