ads

جی بیست: ادامه کمک‌ها به مفهوم به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست

کشورهای عضو گروه جی- 20، روز سه‌شنبه تاکید کرده‌اند که ادامه کمک‌های بشر دوستانه، به مفهوم به رسمیت شناختن حکومت جدید در افغانستان نیست.

راحله یوسفی
21 میزان 1400
جی بیست: ادامه کمک‌ها به مفهوم به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست

ماریو دراگی، صدراعظم ایتالیا که ریاست این نشست را به‌عهده داشت، در بیانیه‌ای گفته است که اکثریت اعضای گروه 20، تعهد کرده اند، کمک‌های بشردوستانه شان را برای مردم افغانستان فراهم سازند؛ اما این به معنای به رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان نیست.

هم‌چنان جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز به رساندن کمک‌های اقتصادی به مردم افغانستان، از طریق سازمان‌های مستقل بین‌المللی، تاکید کردند.

درعین حال مبارزه با تروریزم به ویژه با گروه داعش و باز گذاشتن مرزهای افغانستان بروی مهاجران از دیگر موضوعات بحث، در نشست کشورهای عضو گروه جی-20 بود.

هم‌زمان با این مقام‌های امارت اسلامی با هیأت مشترک امریکایی و اروپایی در قطر دیدار کرده اند.

از سوی هم مطلق القحطانی، نماینده ویژه وزیر خارجه قطر گفته است که به رسمیت شناختن حکومت جدید افغانستان، در اولویت جهان قرار ندارد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه اما در سخنرانی خود در مرکز تحقیقاتی امور بشری و منازعات قطر، گفته است که افغانستان برای جهان تهدید به حساب نمی‌آید و باید حکومت جدید به رسمیت شناخته شود.

وی تاکید کرد که هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی افغانستان دخالت کند.

در همین حال آگاهان سیاسی می‌گویند که به رسمیت نشناختن حکومت جدید افغانستان، به نفع افغان‌ها و جهان نیست.

آنان می‌گویند اگر جهان حکومت افغانستان را به رسمیت نشناسد، روابط تجارتی، اجتماعی و سیاسی مردم با جهان بیرون قطع خواهد شد.

روح الله هوتک، آگاه سیاسی می‌گوید اگر حکومت جدید افغانستان به رسمیت شناخته نشود، نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای جهان بسته خواهند ماند و هم‌چنان معاملات بزرگ تجارتی با جهان، انجام نخواهند شد.

به‌ باور آقای هوتک، قطع روابط سیاسی و تجاری، مردم افغانستان را در انزوا قرار خواهند داد.

درعین حال بشیر هاتف، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید درصورتی که حکومت جدید افغانستان به رسمیت شناخته نشود، زمینه تشکیل گروه‌های تروریستی و افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر فراهم خواهند شد که این مساله جهان را نیز تهدید خواهد کرد.

این در حالی‌ست که عمران خان، صدراعظم پاکستان در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است جهانیان باید با مقام‌های افغانستان گفت‌گو کنند و تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کنند.

به گفته عمران خان اگر با دولت جدید افغانستان تعامل صورت نگیرد، ممکن است افغانستان به دهه 90 میلادی برگردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA