ads

بسیج ملی، اما چگونه؟

وضعیت به‌وجود آمده کنونی و به بن‌بست رفتن پروسه صلح و تشدید جنگ و خشونت‌های اخیر طالبان، در نهایت حکومت افغانستان را واداشت تا برای بسیج ملی دست به کار شود و از اعضای شورای ملی بخواهد که در این راستا هم‌گام حکومت باشند.

کلید
11 اسد 1400
بسیج ملی، اما چگونه؟

کارشناسان به این نظراند که بسیج ملی، یگانه راه بیرون‌رفت از بحران کنونی است، اما به شرط آن‌که همه به صورت مشترک برای این بسیج، به‌گونه واقعی آماده شوند و تلاش کنند.
رییس جمهور غنی امروز در نشست فوق‌العاده شورای ملی با مطالعه اوضاع جاری کشور، روی مواردی تاکید کرد که می‌تواند اوضاع را به نحوی تحت کنترول بیاورد.
شدت و افزایش جنگ‌ها، تلفات ملکی، مواجه بودن افغانستان با یورش بی‌سابقه تروریزم، نبود اراده و نیت صلح میان طالبان، نیاز به بسیج ملی و درخواست همکاری از شورای ملی، نیاز به اتحاد و همبسته‌گی و هم‌چنان تاکید رییس جمهور در پیوند به تغییر وضعیت امنیتی در شش ماه آینده، همه از مواردی بود که غنی در این نشست به آن پرداخت.
پیام رییس جمهور غنی، گویا این بود که مذاکرات صلح به بن‌بست خورده و مخالفان دولت، با استفاده از زور برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند.
رییس جمهور، در حالی به این مسأله پرداخت که تا یک ماه دیگر قوت‌های خارجی کاملا از افغانستان بیرون می‌شوند و جنگ‌ها نسبت به گذشته شدت بیشتر یافته است.
طالبان در یک ماه گذشته چندین ولسوالی را تصرف کرده و اکنون به شهرهای بزرگی چون کندهار، هلمند و هرات رو آورده‌اند.
گفته می‌شود که به اثر درگیرهای‌ اخیر در این ولایتها هزاران خانواده بی‌خانمان گردیده اند.
حالا این پرسش در نزد مردم مطرح است که با وجود نبود خوش‌بینی‌ها در مورد صلح افغانستان، هیأت مذاکره‌کننده حکومت به چه دلیل در دوحه به سر می‌برد؟ آیا هنوز هم فرصت صلح باقی است و یا خیر؟
با وجود وعده‌های حکومت نسبت به بهبود وضعیت، شماری از بدتر شدن وضعیت نگران اند، اما رییس جمهور غنی گفت که فصل جدیدی از روابط افغانستان با جهان در حال شکل‌گیری است.
حال دیده شود که جامعه جهانی، صدای حکومت افغانستان را چه زمانی خواهد شنید و این انتظار تا چه وقت ادامه خواهد یافت؟
بحث دیگری را که رییس جمهور غنی مطرح کرد؛ تعهد حکومت افغانستان به صلح پایدار و عادلانه بود و گفت که یا با طالبان زانو به زانو در میز واقعی مذاکره می‌نشینیم و یا در میدان جنگ زانوی شان را می‌شکنیم.
حال سوال اینجاست که آیا استراتیژی جنگی حکومت افغانستان در برابر مخالفانش در حال تغییر است و نیروهای امنیتی به روی‌کرد تعرضی خواهند پرداخت؟
به هر حال، منتقدین می‌گویند که اعضای شورای ملی، نماینده‌های مردم اند و در بسیج مردم نقش به سزایی خواهند داشت.
اما اینکه این بسیج مردمی چگونه‌ شکل خواهد گرفت، بعدها روشن خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA