ads

در جریان شش ماه 1659 غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند

پس از نشر خبرها مبنی بر کشته‌شدن غیرنظامیان به صورت گروهی در سپین‌بولدک کندهار، مالستان ولایت غزنی و ولسوالی گلدره کابل، یوناما به‌تازه‌گی گزارشی نشر کرده که نشان می‌دهد، در شش‌ماه نخست سال‌ جاری میلادی، یک ‌هزار و ۶۵۹ غیرنظامی در افغانستان کشته و سه ‌هزار و ۲۵۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
4 اسد 1400
در جریان شش ماه 1659 غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

هرچند حکومت افغانستان، گروه طالبان را عامل کشتار گروهی غیرنظامیان در شماری از ولایت‌ها می‌داند، اما این گروه آن‌را رد کرده‌است.
از سویی هم، گزارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در جریان شش‌ماه نخست سال جاری میلادی، به بالاترین سطح رسیده و در مقایسه به‌زمان مشابه در سال گذشته‌ میلادی، ۴۷ درصد افزایش یافته است.
در گزارش یوناما، آمده که 39 درصد طالبان، 25 درصد نیروهای مربوط به دولت و 9 درصد گروه داعش مسوول تلفات افراد ملکی اند.
اما سخنگوی سکتور امنیتی و دفاعی افغانستان، این گزارش یوناما را رد کرده، می‌گوید که مسوول تلفات غیرنظامیان طالبان‌اند.
اجمل عمر شینواری، امروز دوشنبه (4 اسد) در یک نشست خبری گفت، جلوگیری از تلفات افراد ملکی از اولویت‌های نیروهای امنیتی در جریان درگیری‌ها است.
به گفته وی، مسوول افزایش تلفات غیرنظامیان، گروه‌های تروریستی به خصوص طالبان است.
در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از جامعه جهانی می‌خواهد که با وارد کردن فشار بر طرف‌ها، از افزایش تلفات افراد ملکی جلوگیری کند.
ذبیح‌الله فرهنگ؛ سخنگوی این کمیسیون به کلید گفت که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، باید در زمینه ختم جنگ در افغانستان، مسوولیت اخلاقی و حقوقی شان را انجام دهند.
به گفته فرهنگ، مردم افغانستان با گذشت هر روز از حقوق اساسی شان باز می‌مانند.
با این همه، آگاهان امور به این باورند که کارکرد نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از افزایش تلفات افراد ملکی، همواره در حد محکوم‌کردن و اعلامیه‌ها خلاصه شده‌است.
نصرالله فلک؛ آگاه امور سیاسی گفت که در دهه‌ گذشته، کارکرد نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از افزایش تلفات افراد ملکی، کارساز نبوده و مسیر جنگ را تغییر نداده ‌است.
در همین حال، یوناما هشدا می‌دهد که اگر خشونت‌ها به‌گونه‌ قابل ملاحظه کاهش نیابد، ممکن است افغانستان شاهد مستندسازی بالاترین آمار تلفات غیرنظامیان در سال جاری باشد.
این در حالی‌ست که تلفات غیرنظامیان از اول ماه می، همزمان با آغاز رسمی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به شدت افزایش یافته است و از طرفی کشتار غیر نظامیان به صورت گروهی بیشتر به نگرانی‌های افغان‌ها افزوده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA