ads

جنگ‌افروزی و از دست‌دادن فرصت صلح

جنگ و خشونت، پدیده‌یی است که در نهایت مردم را به ستوه می‌آورد و سطح انزجار آنان در برابر گروه‌هایی که به جنگ و دهشت‌افگنی می‌پردازند، بالا برود و حتی به نقطه‌یی برسد که مردم مجبور به اتخاذ تصمامیم سخت‌تر و نشان‌دادن عکس‌العمل‌های غیرقابل پیش‌بینی خواهند شد که یکی از این تصامیم در این اواخر سلاح‌گرفتن و بسیج‌شدن مردم در کنار نیروهای امنیتی در کشور می‌باشد.

کلید
8 سرطان 1400
جنگ‌افروزی و از دست‌دادن فرصت صلح

 

 

این حالت نشان‌دهنده‌ی سخت‌ترین وضعیت می‌باشد و این پرسش را به میان می‌آورد که آیا هنوز فرصتی برای صلح وجود دارد و یا در حالت از دست‌رفتن است؟

جنگ‌های اخیر مخالفان دولت افغانستان که پروسه‌ی صلح را به بن‌بست کشانیده، جز این‌که به مردم و تاسیسات عامه تلفات و خساره وارد کند، ویرانی بر جا بگذارد، هزاران تن را آواره و بی‌خانمان بسازد، هیچ سودی برای آنان در بر نداشته و سطح بیزاری مردم از طالبان را بیش‌تر ساخت. دنیا در دو هفته‌ی اخیر شاهد آن بود که در گوشه گوشه‌ی افغانستان مردم سلاح برداشتند و تحت نام خیزش‌های مردمی در کنار نیروهای امنیتی ایستادند؛ چیزی‌که تا قبل از این با چنین گسترده‌گی و جدیت مشاهده نشده بود.

به باور کارشناسان، چنین وضعیتی در نهایت نه تنها این‌که گروه‌های مسلح را به چلنج سختی روبه‌رو خواهد کرد، بلکه امکان آن نیز وجود دارد که فرصت‌هایی که هنوزهم برای صلح وجود دارند ضایع شوند؛ زیرا جنگ و خشونت‌ها بیش تر از پیش شدت‌ می‌گیرند و اعتماد از بین برده می‌شود. با شدت‌گرفتن خشونت‌ها، افغانستان با گذشت هر روز به چنین مرحله‌یی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

از این‌که هنوزهم فرصت‌هایی برای صلح وجود دارد، توقع عموم مردم این است که گروه‌های مخالف دولت و به خصوص طالبان دیگر از جنگ و درگیری دست بردارند و به میز گفت‌وگو و مذاکره برگردند. به باور مردم، تجربه‌های اخیر در میادین جنگ نشان داد که مخالفان دولت توانایی کنترول بر مناطق و اداره‌ی دایمی آن را ندارند و جنگ نه تنها این‌که به خود آنان تلفات سنگینی وارد می‌کند، مردم را نیز با بدبختی روبه‌رو می‌سازد؛ از این‌رو همه می‌خواهند که مخالفان دولت با برگشتن به میز گفت‌وگو به این نگرانی نقطه‌ی پایان بگذارند که گویا فرصت صلح دیگر از دست رفته‌است.

نگرانی عمده‌ی مردم این است که مخالفان از یک‌سو ادعا می‌کنند که نمی‌خواهند از طریق زور به قدرت برسند و از سوی دیگر به جنگ و خشونت ادامه می‌دهند. مردم می‌پرسند، در حالی‌که طالبان این ادعا را دارند، پس این همه جنگ‌ و خشونت‌ برای چیست؟ مردم تا چه وقت باید به اثر جنگ و ناامنی‌ها آواره، دربه‌در، خانه‌به‌دوش و به دنبال یک لقمه نان سرگردان باشند و هر لحظه در وحشت و نگرانی به سر ببرند؛ نگرانی‌ی که دیگر طاقت‌فرسا شده و مردم را مجبور به تصمیم‌گیری‌هایی می‌کند که نه به سود جنگ‌افروزان تمام خواهد شد و نه به نفع صلح و ثبات در کشور؛ چون همه مجبور خواهند شد که دست به سلاح ببرند و جنگ‌ها خطرناک‌تر از گذشته دامنه‌دارتر خواهند گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA