ads

آگاهان: امریکا اجازه نمی‌دهد که افغانستان دوباره به لانه تروریزم مبدل شود

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در افغانستان و تصرف چندین ولسوالی از سوی طالبان، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده که به دلیل پیش‌روی‌های اخیرطالبان، احتمالا سرعت روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان، تغییر خواهد کرد.

نویسنده: مقدس هاشمی
1 سرطان 1400
آگاهان: امریکا اجازه نمی‌دهد که افغانستان دوباره به لانه تروریزم مبدل شود
عکس از شبکه‌های اجتماعی

جان کربی؛ سخنگوی پنتاگون، دریک نشست خبری گفت که نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتمبر از افغانستان خارج خواهند شد اما سرعت این روند کاهش می‌یابد.
کربی، افزود که طالبان، به حمله‌های شان بر ولسوالی‌ها ادامه می‌دهند که نشان‌دهنده سطح بلند خشونت‌ها در افغانستان است.
درهمین حال، مشاور ارشد و رئیس عمومی اداره ارتباطات عامه و استراتیژیک ریاست جمهوری، گروه طالبان را دشمن مکار خوانده، گفت که این گروه همزمان با اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، میز مذاکره را ترک کرد و به جنگ روی آورد.
وحید عمر، امروز سه‌شنبه (اول سرطان) در مراسم معرفی سخنگوی جدید سکتور دفاعی و امنیتی گفت، در یک ماه گذشته مردم چهره اصلی گروه طالبان را دیدند و این گروه، در افغانستان حاکم نخواهد شد.
از سویی هم، عمر گفت که رئیس جمهور غنی، در جریان 48 ساعت آینده، در راس یک هیئت به‌شمول عبدالله عبدالله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به امریکا سفر خواهد کرد.
به گفته وی، رئیس جمهور غنی با جوبایدن؛ همتای امریکایی‌اش، در مورد موضوعات مختلف به‌شمول آموزش‌ و کمک مالی به نیروهای افغان، بحث خواهد کرد.
با این حال، شماری از آگاهان امور می‌گویند، حضور تروزیزم و افراط‌گرایی در منطقه، برای ایالات متحده امریکا، جامعه جهانی و کشورهای همسایه، قابل قبول نبوده و این کشورها اجازه نمی‌دهند که افغانستان، یک‌بار دیگر به لانه تروریزم مبدل شود.
عتیق الله امرخیل؛ آگاه امور نظامی، با اشاره به گفته‌های سخنگوی پنتاگون گفت، این تصمیم امریکا به جنگ جاری در افغانستان، جان تازه بخشیده و باعث بهبود روحیه نیروهای امنیتی خواهد شد.
امرخیل، افزود که گروه طالبان، نمی‌تواند از طریق جنگ و خشونت‌، به قدرت برسد.
در همین حال، جواد سجادی؛ آگاه امور سیاسی و استاد پوهنتون، درصحبت با کلید گفت، ایالات متحده با توجه به مصارفی که در افغاستان کرده است، نمی‌تواند نسبت به افزایش خشونت‌ها و جنگ در کشور بی‌تفاوت باشد.
به گفته وی، امریکا درک کرده است که خروج کامل نیروهای این کشور، باعث ازبین رفتن دست‌آوردهای حدود دو دهه گذشته در افغانستان می‌شود.
سجادی افزود، این تصمیم امریکا باعث تضعیف روحیه جنگ‌جویان گروه طالبان شده و تاثیرمستقیم روی جنگ جاری دارد.
این درحالی‌ست که مقام‌های وزارت دفاع امریکا، هفته پیش اعلام کرده بودند که روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان، پنجاه درصد تکمیل شده است.
بر اساس تقسیم‌اوقات اعلام شده از سوی ایالات متحده، قرار است تمام نیروهای این کشور، تا یازدهم سپتمبر سال جاری میلادی، از افغانستان بیرون شوند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA