ads

خطر از دست‌رفتن فرصت صلح

سرپرست نماینده‌گی اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان، بعد از دیدار با مقامات پاکستانی، گفته‌است که پاکستان باید با استفاده از نفوذ خویش، بر طالبان فشار بیاورد تا در برابر تلاش‌های صلح تمکین نموده و طرح کتبی خود برای مذاکرات و صلح  را نیز ارایه کنند.

کلید
27 جوزا 1400
خطر از دست‌رفتن فرصت صلح

 او، هم‌چنان یادآوری کرده که فرصت صلح در افغانستان آهسته آهسته در حال از دست‌رفتن بوده و باید به مذاکرات صلح سرعت داده شود.

 با توجه به شدت جنگ‌ها در افغانستان و از دست‌رفتن فرصت‌ها برای صلح، این موضع‌گیری اتحادیه اروپا با اهمیت جلوه می‌کند؛ اما دیده شود که اتحادیه‌ اروپا تا چه حدی روی این موضع‌گیری خویش می‌ایستد و افغانستان را در رسیدن به صلح یاری می‌رساند؟

اظهارات سرپرست نماینده‌گی اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان، بیان‌گر چند مورد مهم می‌باشد که باید به آن پرداخته شود:

با توجه به برخوردهای گذشته‌ی پاکستان در امور افغانستان ممکن جامعه اروپا به این نتیجه رسیده باشد که خطر مداخله‌ی این روبه‌افزایش بوده و تلاش می‌ورزد تا جهان یک‌بار دیگر به افغانستان از عینک پاکستان بنگرد. افغان‌ها و حکومت افغانستان در بیست‌سال گذشته همیشه انتقاد کرده‌اند که پاکستان در حمایت از مخالفان دولت افغانستان دست داشته و با وجود آن‌که داد از حاضرساختن آنان به صلح و گفت‌وگو با حکومت افغانستان زده‌است؛ هیچ‌گاهی به گونه‌ی واقعی چنین تلاشی نکرده‌است. اکنون که بیش از هر زمان دیگر نیاز به این تلاش از سوی پاکستان وجود دارد و جامعه جهانی نیز روی آن تاکید می‌ورزد، این کشور هیچ‌گونه تحرک واقعی در این زمینه از خود نشان نمی‌دهد. ممکن همین مورد اتحادیه اروپا را واداشته باشد که در آستانه‌ی خروج نیروهای خارجی، چنین خواستی را از پاکستان مطرح کند.

شماری به این نظراند، در صورتی که پاکستان در این زمینه همکاری نکند و بر طالبان اعمال فشار نکند، ممکن است وضعیت بیش از این به وخامت بگراید؛ اما این‌که وضعیت در افغانستان خالی از تاثیر‌گذاری بر اوضاع در پاکستان بوده نمی‌تواند و سیاست‌گران این کشور به خوبی به آن پی می‌برند، پاکستان اندکی به این مورد بپردازد. این توقع زمانی تحقق‌پذیر خواهد بود که پاکستان واقعاً به آن تن دهد و حکومت افغانستان با هوشیاری و تدبیر بیش‌تر با این موضوع برخورد نماید. توقع می‌رود که حکومت افغانستان با ارایه‌ اسناد و شواهد پرده از مداخلات پاکستان در امور افغانستان بردارد و موقف اتحادیه‌ اروپا را در این زمینه تقویت نماید. چیزی که پاکستان از آن احساس خطر و اظهار نگرانی می‌کند.

پیش از سفر نماینده‌ی خاص اتحادیه اروپا به پاکستان، وزیر امور خارجه‌ی آن کشور اظهار داشت که رییس جمهور افغانستان در سفری که به امریکا دارد، نباید لب شکایت از پاکستان باز کند. جالب این‌جاست که هنوز در افغانستان نه حرفی از این سفر زده شده و نه آماده‌گی‌ها برای آن دیده می‌شود؛ اما وزیر خارجه‌ پاکستان، می‌گوید که رییس جمهور غنی در سفر به امریکا تصمیم شکایت از پاکستان را دارد. این مورد نشان‌دهنده‌ی نگرانی شدید پاکستان بوده و واقعاً سفر احتمالی غنی به امریکا خالی از اهمیت برای افغانستان نخواهد بود.

اما دیده شود که حکومت افغانستان خواهد توانست که جامعه جهانی را نسبت به سیاست‌های مداخله‌گرایانه‌ی شماری از همسایه‌ها در امور افغانستان بیش‌تر باورمند سازد؟

توماس نیکولسن، به نکته‌ی مهم دیگری که در اظهاراتش اشاره نموده‌است، پایان‌یافتن وقت صلح برای افغانستان است. از این اظهارات برمی‌آید که ممکن پس از خروج نیروهای خارجی، فرصت صلح کاملا از میان برود و یا هم پروسه‌ی صلح با بن‌بست شدید روبه‌رو گردد. اگر جامعه اروپایی، واقعاً به چنین نتیجه‌یی رسیده باشد، لازم است تا موضع‌گیری‌های جدی‌تری اتخاذ کند و افغانستان را در دفاع از موضع‌گیری‌هایش که حکایت از مداخلات بیرون‌مرزی دارد، همکاری نماید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA