ads

افزایش خشونت‌ها باعث نگرانی ولسی‌جرگه شده است

هرچند مردم و دولت افغانستان، از گروه طالبان خواسته‌اند تا آتش‌بس کند، اما این گروه برخلاف آن، از آغاز ماه رمضان خشونت‌ها را افزایش داده و همه‌روزه، حمله‌های مسلحانه و انفجارها را در ولایت‌های مختلف راه‌اندازی می‌کند.

نویسنده: مقدس هاشمی
1 ثور 1400
افزایش خشونت‌ها باعث نگرانی ولسی‌جرگه شده است

به اساس گزارش‌ها، در پی این حمله‌های مسلحانه گروه طالبان، به غیر نظامیان نیز تلفات وارد می‌شود.
در تازه ترین مورد، سه‌شنبه شب (31 حمل) بر اثر یک حمله موتربم در مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل، یک فرد ملکی و شش نظامی، زخم برداشته‌اند که وضعیت یک تن شان وخیم گزارش شده است.
فردوس فرامرز؛ سخنگوی قومندانی امنیه کابل به کلید گفت که حوالی ساعت 10:00 شب، یک عراده کرولای مملو از مواد انفجاری، در چهارراهی شهید منفجر گردید.
مسوولیت این انفجار را کسی به‌عهده نگرفته است، اما نهادهای امنیتی همواره گروه طالبان را مسوول این‌گونه حمله‌ها می‌دانند.
با این حال، اعضای ولسی‌جرگه می‌گویند، همزمان با اعلام خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، امیدواری‌ها بر این بود تا خشونت‌ها در کشور کاهش یابد، اما برعکس خشونت‌ها افزایش یافته است.
رئیس عبدالله خالق؛ نماینده مردم بلخ در ولسی‌جرگه امروز چهارشنبه (اول ثور) در نشست عمومی این جرگه گفت، همه روزه امیدواری افغان‌ها نسبت پروسه صلح ازبین رفته و برخلاف خواست مردم، خشونت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
وی، ادامه این وضعیت را غیر قابل قبول خوانده، از همه طرف‌ها خواست تا برای پایان خشونت‌ها و تامین آتش‌بس تلاش کنند.
از سویی هم، آگاهان امور، افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان را همزمان با فصل بهار، یک امر عادی می‌خواند.
سید ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی در صحبت با کلید گفت، گروه طالبان با تشدید جنگ، به‌دنبال امتیازگیری در میز مذاکره است.
با این همه، موسوی گفت که گروه طالبان، بر جنگجویان خود در بیشتر ولایت‌ها کنترول ندارند و آنان، به‌گونه خود سر دست به‌ حمله‌ می‌زنند.
در همین حال، شهروندان کشور، افزایش خشونت‌ها در ماه رمضان را خلاف دین اسلام خوانده، می‌گویند که در جریان درگیری‌ها، مردم بی‌گناه و مسلمانان کشته می‌شوند.
آنان می‌گویند، گروه طالبان هیچ توجیهی به ادامه جنگ ندارند.
شهروندان کشور، یک‌بار دیگر از طرف‌های درگیر جنگ خواستند تا کشتار افراد بی‌گناه را متوقف ساخته و بیشتر از این، سبب ریختن خون مردم نشوند.
این درحالی‌ست که یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که از ابتدای سال 2009 تا اوایل سال جاری میلادی 31 هزار و 113 غیرنظامی در کشور کشته شده و 62 هزار و 662 تن دیگر زخم برداشته‌اند.
این کمیسیون، گروه طالبان را مسوول بیشتر تلفات غیر نظامیان در افغانستان دانسته و خواهان تامین آتش‌بس فوری شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA