ads

نزدیکان قربانیان جنگ: مردم از جنگ خسته شده‌اند

موسسه حقوق بشر و دموکراسی، با راه‌اندازی یک همایش، از روز جهانی اعلامیه حقوق بشر و روز ملی قربانیان جنگ، برزگ‌داشت کرد.

نویسنده: مقدس هاشمی
20 قوس 1399
نزدیکان قربانیان جنگ: مردم از جنگ خسته شده‌اند

همایش “قربانیان جنگ درافغانستان” امروز پنجشنبه (20 قوس) با حضور مقام‌های حکومتی، نماینده‌گان نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی و با راه‌اندازی نمایش تیاتر در مورد قربانیان جنگ جاری در افغانستان، برگزار شد.
دراین همایش که برای نخستین بار در افغانستان برگزار شد، اعضای خانواده‌های قربانیان جنگ با اشتراک در نمایش تیاتر، درد و رنج‌های شان را بیان کردند.
محمد داوود که چندین عضو خانواده‌اش را درجنگ‌های داخلی از دست داده است، می گوید که مردم افغانستان، ازجنگ خسته شده و خواهان تامین آتش‌بس می باشند.
وی از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواست تا درگفت‌وگوهای صلح، حقوق قربانیان جنگ را نادیده نگیرند.
از سویی هم، مقام‌های حکومتی و نماینده‌گان نهادهای حقوق بشری نیز خواهان حضور قربانیان جنگ درگفت‌وگوهای صلح شدند.
شهرزاد اکبر؛ رئیس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با انتقاد از عدم حضور قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای صلح، گفت که برای رسیدن به صلح پایدار، نیاز است تا قربانیان جنگ در این مذاکرات، دخیل باشند.
در همین حال، شهرزاد با اشاره به نبود تعریف خاص از قربانیان جنگ در افغانستان می‌گوید که دسترسی به عدالت در کشور، محدود ترمی‌شود.
با این حال، سید سعادت منصور نادری؛ وزیر دولت درامور صلح می‌گوید، بدون تامین عدالت و حقوق قربانیان جنگ، رسیدن به صلح پایدار ناممکن است.
وی می گوید، این وزارت تلاش دارد تا زمینه مشارکت و حضور تمام اقوام و اقشار جامعه به‌شمول قربانیان جنگ را در مذاکرات صلح، فراهم سازد.
این خواست‌ها درحالی مطرح می‌شود که هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان، بحث‌ها را روی اجندای مذاکرات بین‌الافغانی، آغاز کرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، دو طرف پیشنهادات خود را درمورد موضوعات اجندای گفت‌وگوها، ارائه کرده‌اند که تامین آتش‌بس، یکی از موضوعات پیشنهادی هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA