ads

تحلیلگران: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، قابل تشویش نیست

دونالد ترمپ؛ رئیس جمهور امریکا، دستور خروج حدود دو هزار نظامی دیگر این کشور از افغانستان را صادر کرد.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
28 عقرب 1399
تحلیلگران: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، قابل تشویش نیست
عکس از شبکه‌های اجتماعی

هرچند اسدالله خالد؛ سرپرست وزارت دفاع ملی روز سه‌شنبه هفته جاری، از احتمال افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان خبر داده بود، اما کرستوفر میلر؛ سرپرست وزارت دفاع امریکا می‌گوید که قرار است تا پانزدهم جنوری سال آینده میلادی، شمار نیروهای این کشور در افغانستان، از حدود 4500 به 2500 تن کاهش یابد.
وی می‌افزاید، در مورد کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان، با رئیس جمهور غنی نیز از طریق تلفون صحبت کرده است.
هرچند، دیدگاه‌ها بر این است که باخروج نیروهای امریکایی، افغانستان یکبار دیگر شاهد جنگ‌های داخلی خواهد بود، اما شماری از تحلیلگران سیاسی به این باورند که حکومت افغانستان با تغیر استراتیژی، باید وابسته‌گی به امریکا را عوض کند.
عبدالباری عارض؛ آگاه نظامی می‌گوید که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان قابل تشویش نیست و حکومت و مردم افغانستان باید، برای خروج کامل این نیروها، آماده شوند.
با این حال ینس استولتنبرگ؛ سرمنشی ناتو، ابراز نگرانی می‌کند که خروج پیش از وقت نیروهای خارجی از افغانستان، باعث خواهد شد تا این کشور بار دیگر، به میدان فعالیت‌های تروریستان بین‌المللی مبدل شود.
وی هشدار می‌دهد که با این کار، ممکن گروه داعش، خلافت شکست خورده‌ خود در سوریه و عراق را در افغانستان احیاء کند.
درکنار این، شماری از سیاسیون کشور نیز به این باورند که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، وضعیت بدتر خواهد شد.
احمدولی مسعود؛ رئیس وفاق ملی می‌گوید که وضعیت کنونی، با نزده ‌سال پیش تفاوت جدی دارد و با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، کمک‌های جامعه جهانی نیز کاهش خواهد یافت.
این در حالی‌ست که خروج سربازان امریکایی، از موارد درشت متوافق‌نامه صلح امریکا و گروه طالبان بوده و همواره این گروه روی عملی شدن آن تاکید کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA