ads

کمیسیون حقوق بشر: در دو هفته‌ی گذشته 79 تن از افراد ملکی کشته شده‌اند

گزارش تازه‌ی کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که در دو هفته‌ی گذشته به دلیل درگیری‌ها در کشور، 79 تن از افراد ملکی کشته و 58 تن دیگر به شمول زنان و کودکان، زخمی شده‌اند.

مقدس هاشمی
1 میزان 1399
کمیسیون حقوق بشر: در دو هفته‌ی گذشته 79 تن از افراد ملکی کشته شده‌اند

ذبیح‌الله فرهنگ؛ سخنگوی کمیسیون حقوق بشر به روز سه شنبه به کلید گفت، یافته‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که همزمان با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، درنتیجه‌ی درگیری‌ها میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی، حملات هوایی و ماین‌های چسپکی، 173 تن به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شده‌اند.
فرهنگ این آمار را نگران‌کننده دانسته، از گروه طالبان می‌خواهد تا هرچه‌زودتر به آتش‌بس در کشور تن دهند.
از سویی هم، وزارت امور داخله از تلفات افراد ملکی، از سوی گروه طالبان در دو هفته‌ی گذشته، نگرانی نموده و آمار متفاوتی از کشته و زخمی‌شدن این افراد ارایه می‌کند.
طارق آرین؛ سخنگوی وزارت امور داخله در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار کلید گفت که در دو هفته‌ی گذشته، 98 غیرنظامی در افغانستان، از سوی طالبان کشته و 230 تن دیگر، زخمی شده‌اند.
به گفته‌ی وی، این تلفات در 24 ولایت، به غیرنظامیان وارد شده که بیش‌تر آن، از ولایت‌های ننگرهار و تخار، گزارش شده‌است.
درهمین حال رمضان بشردوست؛ نماینده مردم کابل در ولسی جرگه، شدت گرفتن نبردها و تلفات نظامیان و غیرنظامیان را، قدرت‌نمایی گروه طالبان برای امتیازی‌گیری درگفت‌وگوهای صلح دانسته می‌افزاید، حکومت افغانستان و گروه طالبان به گفت‌وگوهای صلح باور نداشته و تلاش دارند با تشدید جنگ به قدرت برسند.
در این میان، اما آگاهان امور نظامی، ضعف مدیریتی در سکتور امنیتی را از دلایل عمده‌ی افزایش تلفات ملکی و نظامی می‌دانند.
صادق شینواری؛ آگاه مسایل نظامی به کلید گفت، ضعف در مدیرت نبردها از سوی نظامیان افغان سبب شده است تا تلفات نیروهای امنیتی و افراد ملکی در کشور افزایش یابد.
وی هشدار می‌دهد، در صورتی‌که اقدامات جدی برای کاهش تلفات افراد ملکی و نظامی روی دسته گرفته نشود، فاصله میان مردم و حکومت بیش‌تر شده و تلفات بیش‌تر خواهد شد.
این در حالی‌ست که از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، یازده روز سپری شده، اما هیئت‌های دو طرف نتوانسته‌اند روی اصول و طرزالعمل این گفت‌وگوها به توافق برسند. این باعث شده تا گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به گونه‌ی رسمی آغاز نگردد.
حال دیده شود که گروه طالبان در روزهای بعد به آتش‌بس تن خواهند داد یا خیر؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA