ads

وزارت زنان: قضایای حاد خشونت علیه زنان در مقایسه به سال پار، افزایش یافته‌است

مسوولان وزارت امور زنان می‌گویند که در پی شیوع بیماری کرونا در کشور و وضع قیود بر گشت‌وگذار، تنها در مدت چهارماه قرنطین، 34 قضیه حاد خشونت علیه زنان در این وزارت به ثبت رسیده‌است.

خیرالبنات سادات
30 سرطان 1399
وزارت زنان: قضایای حاد خشونت علیه زنان در مقایسه به سال پار، افزایش یافته‌است

به گفته‌ی این مسوولان، قضایای حاد شامل 18 مورد قتل، 7مورد خودکشی، 8 مورد مجروحیت شدید و یک مورد محکمه‌ی صحرایی می‌شوند.
سپوژمی وردک؛ معیین مسلکی وزارت امو ر زنان، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با مقام‌های لوی سارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که در شش ماه نخست سال جاری، 2582 قضیه خشونت علیه زنان در این وزارت و ریاست‌های امور زنان در ولایات به ثبت رسیده که در مقایسه به سال پار کاهش را نشان می‌دهد.
به گفته‌ی خانم وردک، وضع محدودیت بر گشت‌و‌گذار در شهرها و نافذشدن طرزالعمل رژیم کاری ادارات دولتی و نبود ترانسپورت شهری، از جمله عواملی‌اند که مانع ثبت یک بخش بزرگ قضایای خشونت گردیده‌است.
از سویی هم، سینا ثنا منصور؛ معیین لوی سارنوالی در امور منع خشونت علیه زنان و تخلفات اطفال می‌گوید که این اداره تنها در جریان 4ماه قرنطین، 249 قضیه خشونت علیه زنان را بررسی کرده‌است.
به گفته‌ی وی، از آغاز سال مالی 1399 تا کنون 1179 قضیه خشونت علیه زنان در سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در کابل و ولایات کشور به ثبت رسیده‌است.
با این حال، مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش قضایای حاد خشونت علیه زنان در کشور ابراز نگرانی کرده می‌گویند، از آغاز سال نو میلادی تا کنون، 107 قضیه حاد خشونت در این کمیسیون به ثبت رسیده‌است.
شبنم صالحی؛ کمیشنر این کمیسیون می‌گوید، در سال گذشته، 72 قضیه حاد خشونت در کمیسیون حقوق بشر به ثبت رسیده، اما امسال این قضایا نزدیک به دوبرابر افزایش را نشان می‌دهد.
گفتنی‌ست که عدم تعقیب عدلی قضایای خشونت علیه زنان، عدم حاکمیت قانون، مداخله زورمندان در روند دستگیری مجرمین، جنگ و ناامنی، فقر و بیکاری و عدم خودکفایی زنان از جمله عواملی‌اند که میزان خشونت‌ علیه زنان را افزایش داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA