ads

واکنش‌ها در برابر یک تحقیق تازه‌ی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان

نشر تحقیق تازه‌یی از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان زیر نام «آموزش و سیاست و ریشه‌یابی رادیکالیسم دینی در نصاب معارف افغانستان» واکنش‌های تند نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه را برانگیخته است.

خیرالبنات سادات
23 سرطان 1399
واکنش‌ها در برابر یک تحقیق تازه‌ی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان

شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند که انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان با نشر این تحقیق، بالای ارزش‌ها، معتقدات و شعایر دینی مردم افغانستان تاخت‌وتاز کرده‌است.
این نماینده‌گان مردم هشدار می‌دهند که آنان اجازه نخواهند داد تا ارزش‌ها و آموزه‌های دینی مردم افغانستان، قربانی اهداف پروژه‌یی برخی نهادها شود.
در بخشی از این پژوهش آمده‌است که نصاب تعلیمی معارف افغانستان به صورت تخصصی تهیه نشده و بیش از پنجاه درصد آن ترویج‌کننده و مبلغ رادیکالیسم دینی است.
ذبیح‌الله عتیق؛ نماینده مردم در ولسی جرگه می‌گوید که برخی نهادها با گرفتن پروژه از کشور‌های بیرونی، در تلاش‌اند تا به بهانه‌های مختلف، مضامین دینی را از نصاب معارف کشور حذف کنند.
از سوی دیگر، فدا محمد الفت صالح؛ نماینده‌ی مردم کابل در ولسی جرگه می‌گوید که نشر این تحقیق از سوی مرکز مطالعات استراتیژیک در مغایرت با قانون اساسی کشور است.
آقای الفت از حکومت می‌خواهد تا جواز فعالیت این انستیتوت را ملغی و مسوولین آن را به نهادهای عدلی معرفی کند.
واقف حکیمی؛ یکی دیگر از اعضای این مجلس می‌گوید انستیتوت مطالعات استراتیژیک باید مشخص بسارد که در کدام بخش‌های نصاب معارف افراط‌گرایی ترویج می‌شود و مبناهای این تلقی باید واضیح ساخته شود.
با این حال، میر رحمن رحمانی؛ رییس ولسی جرگه به کمیسیون فرهنکی و امور دینی این مجلس وظیفه سپرده تا این موضوع را به گونه‌ی همه‌جانبه بررسی کند.
خواستیم دیدگاه انستیتوت مطالعات استراتیژیک را در رابطه به نشر این تحقیق داشته باشیم اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.
گفتنی‌ست که این تحقیق در ادامه‌ی مجموعه مطالعات افراط‌گرایی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان نشر شده و چه‌گونه‌گی تاثیر رادیکالیسم دینی بر نصاب فارسی معارف افغانستان و پیوند معارف و سیاسیت را با طرح مبانی نظری و تحقیق کیفی بازگشایی و بررسی کرده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA