ads

تعهد شکنی های صلح

درحالی که امیدواری ها نسبت به هر زمان دیگر به برگزاری نشست بین الافغانی و نتایج مثبت گفتگوهای صلح بیشتر شده است، اما موقف گیری های حکومت افغانستان ، ایالات متحده امریکا و عملکردهای مخالفان مسلح دولت در روزهای اخیر نگرانی ها نسبت به برگزاری نشست بین الافغانی و رسیدن به صلح و آتش بس […]

نویسنده: کلید
12 سرطان 1399
تعهد شکنی های صلح

درحالی که امیدواری ها نسبت به هر زمان دیگر به برگزاری نشست بین الافغانی و نتایج مثبت گفتگوهای صلح بیشتر شده است، اما موقف گیری های حکومت افغانستان ، ایالات متحده امریکا و عملکردهای مخالفان مسلح دولت در روزهای اخیر نگرانی ها نسبت به برگزاری نشست بین الافغانی و رسیدن به صلح و آتش بس را بیشتر ساخته است .
به تازه‌گی رییس جمهور غنی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است که اگر گروه طالبان، نظامیان افغان را آزاد نکند، حکومت افغانستان نیز متباقی زندانیان طالب را رها نخواهد کرد.
وی در این مصاحبه تلویزیونی گفته است که رهایی زندانیان، یک‌طرفه بوده نمی‌تواند.
ارقام موجود نشان می دهد که حکومت افغانستان تا هنوز حدود چهار هزار زندانی مربوط به گروه طالبان را رها کرده و تنها یک هزار تن دیگر از این زندانیان در زندان های حکومت به سر می برند، در حالی که نحوه رهائی زندانیان از جانب حکومت افغانستان از اول موجب نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر و نهادهای مدنی قرار داشت و هنوز هم این نگرانی‌ها پابرجاست؛ اما سوال اینجاست که با توجه به تعداد باقی مانده زندانیان مربوط به گروه طالبان نزد حکومت افغانستان آیا حالا فرصت مناسبی است که حکومت ادامه این روند را متوقف سازد یا خیر ؟
قبل از موقف گیری رییس جمهور غنی در رابطه به رهائی زندانیان طالب، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور نیز با انتقاد از عملکرد گروه طالبان و افزایش حملات از جانب این گروه به تجدید نظر حکومت افغانستان در مورد تعهدات اش برای صلح هشدار داده است .
در کنار موقف گیری های تازه حکومت افغانستان در مورد رهائی زندانیان مربوط به گروه طالبان، وزارت دفاع ایالات متحده امریکا نیز طی گزارشی به کنگره این کشور، گروه طالبان را به همکاری با گروه القاعده متهم کرده است؛ درحالی که یکی از تعهدات اصلی گروه طالبان در موافقتنامه با امریکا قطع رابطه با گروه های تروریستی می باشد.
به علاوه موارد فوق گروه طالبان نیز یکبار دیگر حملات شان را بالای اهداف حکومتی در ولایات مختلف کشور شدت بخشیده و در تلاش تسخیر جغرافیای تازه می باشند .
موقف گیری های اخیر حکومت افغانستان، ایالات متحده امریکا و شدت حملات گروه طالبان در ولایات مختلف کشور نشان می دهد که طرف‌های درگیر جنگ در تعهدات شان برای صلح زیاد پابند نیستند و هرکدام تلاش دارند با کارهای نمایشی نشان بدهند که برای برقراری صلح تعهد جدی دارند.
حالا فرصت آن است که هم حکومت افغانستان هم جانب ایالات متحده امریکا و هم گروه طالبان به عوض موقف گیری ها و عملکرد های نادرست که سبب تخریب پروسه صلح می شود موانع اصلی سر راه صلح را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدامات جدی را روی دست گیرند.
در عین زمان لازمی است تا همه طرف های درگیر جنگ با ارائه اسناد و شواهد در برابر مردم افغانستان موانع اصلی و عملکرد های را که سبب تشدید جنگ می شود معرفی کنند.
مردم انتظار دارند تا جوانب مختلف درگیر جنگ در افغانستان با اقدامات عملی تعهد شان برای صلح را بگونه واقعی نشان بدهند و اجازه ندهند موارد کوچک مانع رسیدن مردم به صلح شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA