ads

ویروس کرونا فابریکه‌داران و کسبه‌کاران را در هرات به رکود اقتصادی مواجه کرده‌است

ویروس کرونا و قیودات روزگردی در هرات، چرخه‌ی فعالیت ۱۰۰ فابریکه‌ی تولیدی را متوقف و بیش از ۳۰۰ هزار کسبه‌کار را در این ولایت به مشکل بی‌کاری مواجه کرده‌است.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
1 ثور 1399
ویروس کرونا فابریکه‌داران و کسبه‌کاران را در هرات به رکود اقتصادی مواجه کرده‌است
عکس: DW

عبدالودود فیض‌زاده؛ رییس اتحادیه‌ پیشه‌وران هرات به کلید می‌گوید، ۴۸ هزار کسبه‌کار در این ولایت، اجناس مختلف را در بازار عرضه می‌کنند، اما با افزایش شیوع ویروس کرونا، ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار نفر از اصناف مختلف، کار روزمره‌ی شان را از دست داده‌اند.
آقای فیضی‌زاده می‌افزاید که این کسبه‌کاران در جریان قیودات روزگردی به دلیل مسدودبودن دکان‌های شان، میلیون‌ها افغانی متضرر شده‌اند.
اتحادیه پیشه‌وران به خاطر رونق کار کسبه‌کاران، تقسیم اوقاتی را به گونه‌ی نوبتی برای اصناف مختلف آماده و از روز دوشنبه به اجرا گذاشته‌است.
عبدالودود فیض‌زاده؛ رییس این اتحادیه بیان می‌دارد که در حال حاضر، بسیاری از مردم در خانه‌های شان قرنطین می‌باشند و به همین دلیل بازبودن دکان‌ها هم نمی‌تواند وضعیت کاروبار اصناف را رونق ببخشد.
همچنان اتاق تجارت ولایت هرات می‌گوید که طی یک ماه اخیر، چرخه‌ی فعالیت ۱۰۰ فابریکه‌ی تولیدی در این ولایت متوقف شده‌است.
محمدیونس قاضی‌زاده؛ رییس این اتاق، افزایش شیوع ویروس کرونا و قیودات روزگردی از دلایل اصلی توقف فعالیت این فابریکه‌ها بیان می‌دارد.
آقای قاضی‌زاده به کلید می‌گوید، این فابریکه‌ها مواد ساختمانی و انواع نوشابه‌ها را تولید می‌کردند.
به گفته‌ی وی، صاحبان این فابریکه‌ها، میلیون‌ها افغانی در جریان قیودات روزگردی به دلیل مسدودبودن فابریکه‌های شان متضرر شده‌اند.
در همین حال، شماری از اعضای شورای ولایتی هرات، اداره محلی را در زمینه‌ی تطبیق قیودات روزگردی به کم‌توجهی متهم می‌کنند.
توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید، با این‌که اداره‌ی محلی دستور مسدودکردن بسیاری از دکان‌ها و فروشگاه‌ها را صادر کرده است، اما نتوانسته از گشت‌وگذار افراد و وسایط نقلیه در شهر جلوگیری کند.
آقای طاهری می‌افزاید که بسیاری از افراد همراه با وسایط نقلیه، بدون دلیل در شهر گشت‌وگذار دارند که این نشان‌دهنده‌ی بی‌پروایی حکومت می‌باشد و زمیه‌ی انتشار ویروس کووید۱۹ را نیز تسریع می‌بخشد.
این درحالی‌ست که هفته‌ی گذشته سید وحید قتالی؛ والی هرات از کم‌توجهی مردم نسبت به شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده و هشدار داد که قیودات روزگردی با جدیت بیشتر در این ولایت تطبیق می‌گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA