ads

آزمون دشوار استقلال امنیتی

استقلال امنیتی و اتکا به نیروهای خودی یکی از آرزوهای دیرینه هر افغان است و تمامی شهروندان در انتظار چنین روزی هستند، ولی مسلم است که این آرزوی ارزشمند با بهای ارزان دست نیافتنی است.

نویسنده: The Killid Group
9 ثور 1394
آزمون دشوار استقلال امنیتی

استقلال امنیتی و اتکا به نیروهای خودی یکی از آرزوهای دیرینه هر افغان است و تمامی شهروندان در انتظار چنین روزی هستند، ولی مسلم است که این آرزوی ارزشمند با بهای ارزان دست نیافتنی است.
سال 1394 که یک ماه از آغاز آن می‎گذرد، با امید اینکه افغانستان به لحاظ اداره‎ امنیتی به پای خود ایستاده خواهد شد آغاز گردید، ولی قیمت آن در این مدت زمان کوتاه بسی سنگین و طاقت‎فرسا بود. گروگان‎گیری‎های گوناگون در نقاط مختلف کشور، افزایش حملات مسلحانه‏، انتحاری و انفجاری، ظهور مخالفان مسلحی که خویشتن را منسوب به خون‎خوارترین گروه مسلح جهانی(داعش) منسوب می‎دانند و دست زدن به اعمال ناگوار، همگی تهدیدات بزرگی است که بنای شان بر شکستن استحکام دیوار امنیتی افغانستان است؛ دیواری که قرار است با حمایت جهانی و با نیروهای ملی آباد شده و پا برجا باقی بماند.
در حالی که همه روزه سربازان فداکار کشور با خون شان بهای استقلال امنیتی را می‎پردازند، مردم نیز به شدت از روی دادن چنین وقایع ناگوار متأثر شده و کسانی را که سعی بر شکستن این دیوار و ریختن خون فرزندان این مرز و بوم دارند، دشمنان ملت تلقی می‎کنند. شکوفه که خود متعلم صنف هفتم مکتب است، این روزها احساس ناخوشایندی دارد و با شنیدن هر خبر ناگوار از گوشه و کنار کشور دچار نوعی شوک عصبی شده و در حسرت عمیقی فرو می‎رود. وی می‎گوید:”از دست من که کاری ساخته نیست، فقط دعا می‎کنم. دعا برای شکست دشمنان افغانستان، قوت یافتن سربازان کشور و اتحاد و انسجام رهبران سیاسی تا بتوانند با توافق نظر در قبال سرنوشت ملت فکر نموده و عمل کنند.”
مارینا، مادری که یک‎سال پیش پدر فرزندانش را در حین رانندگی در شاهرا قندهار- کابل در اثر انفجار ماین کنار جاده از دست داده است، با شنیدن هر خبری که مرگ یکی از شهروندان را اعلام می‎کند، به گریه واداشته می‎شود. وی می‎گوید: “بهار امسال با خبرهای ناگواری همراه بود و اگر تابستان آن نیز چنین باشد، زندگی به کام مردم تلخ شده و باید دولت و حکومت برای خاموش ساختن این آتش خانمانسوز کاری کنند.”
اما گویا کسانی که تصمیم دارند با خون‎ریزی و جنگ به هدف شان برسند از این کار دست برنداشته و کماکان تعداد دیگری از شهروندان را به سوگ خواهند نشاند. زیرا نه اشک چشم مادران از فاجعه بدخشان، ننگرهار و… و نه هم ضجه کسانی که فرزندان شان در اسارت مخالفان مسلح به سر می‎برند به گوش آن‎ها رسیده و باعث توقف جنگ و خون‎ریزی کنونی می‎گردد.

سال خونین و نارسایی‎های مدیریتی
کارشناسان بر این باوراند که بهار خونین سال جاری برای نیروهای امنیتی کشور یک آزمون سخت و طاقت‎فرسا می‎باشد. زیرا آن‎ها به تازگی استقلال خود را در دست گرفته و بدون اینکه نیروهای خارجی در عملیات‎ها دخالتی داشته باشند، وارد صحنه شده و به مبارزه می‎پردازند. بدون شک این آزمون به کاروزارهای سنگین خواهد انجامید و راهی جز مقابله و مبارزه نخواهد بود.
شریف عماد، کارشناس مسایل نظامی، بر این عقیده است که “بهار خونین سال جاری برای افغانستان، بهایی بود که در برابر گرفتن استقلال امنیتی رخ داد و چنین اتفاق‎هایی قابل تصور بود. زیرا مخالفان مسلح و حامیان بیرونی آن‎ها نمی‎خواهند افغانستان از حالت کنونی خارج شده و دولت مقتدر، قوی و مستحکم در آن پا بگیرد. چرا که در آن صورت زمینه امتیازگیری برای آن‎ها میسر نخواهد شد و میدان تاخت و تاز شان با ارباب خارجی شان برهم خواهد خورد.”
شکی نیست که پیش‎گیری از چنین وقایع و مقابله با عناصری که امنیت اقلیمی افغانستان را برهم زده و نمی‎گذارند تا بار دیگر این کشور سرپا ایستاده شود، ضروری و نیازمند تدابیر جدی و جمعی از جانب ارکان اصلی دولت و به‎خصوص نهادهای امنیتی کشور می‎باشد. این نقیصه را برخی از مسوولان امنیتی نیز پذیرفته‎اند و در سخنان ریاست‎جمهوری در بدخشان نیز مورد تذکر قرار گرفت. چندی پیش شیرمحمد کریمی، لوی درستیز کشور، تصریح کرد که فاجعه بدخشان به دلیل ضعف مدیریتی رخ داد و نبود مقامات اصلی امنیتی در این منطقه، باعث چنین رخداد خونین شده است.
همچنین محمد اشرف‎غنی با برشمردن مشکلات در بدخشان، به صراحت گفت که اداره این ولایت “مفید نبوده است.” او افزود که “اداره مفید این را نمی‌گویند که چهار نفر همه چیز را انحصار کنند و بعد بگویند که از جمع عظیمی نمایندگی می‌کنند.” رییس‎جمهور در سخنرانی خود در جمع مردم و مقامات محلی در بدخشان تأکید کرد که بعد از تکمیل شدن اعضای کابینه، در مورد “اصلاحات بنیادی” در حکومت‌داری در بدخشان فکر خواهد کرد.
او سایر دلایل ناامنی در بدخشان را نفوذ “مردم مغرض” در میان مردم به هدف سوء استفاده از ثروت عمومی در بدخشان و وجود افراد مسلح غیرمسوول دانست و افزود که “عامل سوم شورشیان و عامل چهارم تروریست‌ها هستند.” اشرف‎غنی گفت که “تروریزم بین‌المللی” می‌خواهد که بدخشان شرقی را “پایگاه تروریزم بین‌المللی” بسازد. او افزود: “این سربریدن آخر موجب سقوط دولت نمی‌شود” بلکه آن‎ها می‌خواهند “روحیه ما را ضعیف کنند”. رییس‎جمهور افزود که “تروریزم بین‌المللی” می‌خواهد که بدخشان شرقی را به “نقطه خطرناکی برای تمام دنیا تبدیل کند”. رییس‎‏جمهور غنی افزود در شش ماه گذشته تلاش‌های او برای ایجاد اجماع سیاسی منطقوی در مورد تروریزم زمان زیادی برد، ولی به نظر وی مهمتر از آن اجماع داخلی در افغانستان است.
اشرف‎غنی در مورد “اشتباه” در تأمین امنیت ولسوالی جرم ولایت بدخشان گفت که “هر کسی که کرده باشد، راه‌های اصولی تحقیق [در مورد او] وجود دارد.” اشرف‎غنی گفت که او دستور داده اتهام‌ها در مورد “قومندان واحد اردو و دیگران” در منطقه در مورد شکست اخیر نیروهای امنیتی در بدخشان از سوی مقامات بررسی شود.
پیش از این دولت کمیته‌ای را برای بررسی دلایل حمله طالبان و شکست نیروهای امنیتی در بدخشان تعیین کرده و اخیراً نورالحق علومی وزیر داخله هم به این ولایت سفر کرد. هم وزارت داخله و هم وزارت دفاع گفته‎اند که انتقام تلفات ماموران امنیتی و سربریدن شماری از آن‎ها را از مهاجمان خواهند گرفت و به این دلیل، عملیاتی علیه آن‎ها در بدخشان تدارک دیده شده است.

تدبیر تابستان در دستان کیست؟
در حالی که تابستان پیش رو نیز چشم‎انداز خوشایندی ندارد، این سوال بی‎جواب مانده است که تدبیر فصل گرم و دشوار را کدام طرف جنگ در دست خواهد گرفت؛ حکومت یا مخالفان مسلح آن؟ برخی از نهادهای امنیتی از تدابیر شدید و جدی در تابستان سال جاری خبر داده و از مقابله با تهدیدات امنیتی اطمینان می‎دهند. نورالحق علومی، وزیر امور داخله، ضمن اینکه از وجود تهدید جدی و بلند در یازده ولایت خبر می‎دهد، 9 ولایت دیگر را نیز دارای تهدیدات متوسط می‎داند. اما وی از آمادگی مقابله با این تهدیدات سخن گفته و تصریح می‎کند که این تحرکات خنثی خواهد شد.
در همین حال، جنرال مرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله، پیش‎بینی می‎کند که افغانستان بهار و تابستان خشونت‎باری را در پیش رو دارد. به گفته وی، “بهار و تابستانی خواهیم داشت که جنگ‎های زیادی را باخود خواهد داشت. به دلیل اینکه تعداد زیادی از تروریست‎ها در نتیجه عملیاتی که در وزیرستان و خیبر ایجنسی انجام شد، آمدند به سوی افغانستان و تعداد زیادی آن‎ها در بدخشان فعلاً مسکن‎گزین شده‎اند. این می‎رساند که دست قوی کار می‎کند که آن‎ها را به کجا برسانند و به خصوص از جنوب افغانستان به عنوان پایگاه اکمالاتی و تدارکاتی و همچنان حمایوی در بخش تعلیم و تربیه استفاده شود و جنگ به شمال افغانستان منتقل گردد”.
این در حالی است که حتی از حمایت‎های دولتی داعش توسط برخی از نهادها نیز سخن گفته شده است. والی پکتیکا با طرح این مطلب، نگرانی‎هایی را در افکارعمومی خلق نموده و بازی پیچیده داعش‎پروری را در افغانستان با ابهام بیشتری مواجه ساخته است. پس از آن، اعضای ولسی جرگه نیز از این مسأله ابراز نگرانی نمودند و داعش‎پروری توسط شورای امنیت ملی را محکوم و مایه نگرانی دانستند.
هرچند این خبر توسط شورای امنیت ملی کشور رده شده است، ولی مردم چشم انتظار این مسأله هستند که تدبیر تابستان امسال را کدام سو به دست گرفته و قیمت استقلال امنیتی برای مردم افغانستان تا چه اندازه سنگینی خواهد کرد. شکی نیست که هرگاه تدبیری در کار نباشد، نه تنها سال جاری را با دست‎آرودهای امیدوارکننده سپری نخواهد شده، بلکه شرایط دشوار و سختی را در یک سال دیگر از آزمون امنیتی خواهیم گذراند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA