ads

حل اختلافات چندین ساله میان دو قوم در گذره هرات

مسوولان کمسیون حل منازعات در غرب افغانستان می‎گویند که بیشتر از 800 مورد منازعه میان اقوام و گروه‎های مسلح غیرمسوول در این حوزه برطرف گردیده که تنها 600 مورد منازعات حل شده مربوط به ولایت هرات می‎باشد. گفته می‎شود اکثریت این اختلافات و منازعات میان اقوام و گروه‎ها در ولایت

نویسنده: The Killid Group
16 حمل 1394
حل اختلافات چندین ساله میان دو قوم در گذره هرات

مسوولان کمسیون حل منازعات در غرب افغانستان می‎گویند که بیشتر از 800 مورد منازعه میان اقوام و گروه‎های مسلح غیرمسوول در این حوزه برطرف گردیده که تنها 600 مورد منازعات حل شده مربوط به ولایت هرات می‎باشد. گفته می‎شود اکثریت این اختلافات و منازعات میان اقوام و گروه‎ها در ولایت هرات از طریق شوراهای مردمی در سطح قریه‎ها و مراکز ولسوالی‎ها برطرف گردیده است که از آن جمله می‎توان به اختلافات چندین ساله میان اقوام علیزایی و الکوزایی در ولسوالی گذره هرات اشاره نمود. کلیدگروپ در یک گزارش تحقیقی در ولایت هرات به علت‎های پیدایش و چگونگی رفع اختلافات میان دو قوم نام‎برده در ولسوالی گذره هرات پرداخته که در جریان چند سال اخیر منجر به کشته شدن حدود 40 تن از دو طرف درگیر شده است.
ولسوالی گذره در 12 کیلومتری جنوب هرات واقع شده است. این ولسوالی از جمله مناطق سرسبز هرات است که باشندگان آن به کمک موقعیت جغرافیایی مناسب و آب و هوای مساعد در ولسوالی گذره دارای اقتصاد بهتر نسبت به سایر ولسوالی‎های هرات هستند.

چگونگی بروز منازعه
در یک روز گرم و آٰفتابی جهت ریشه‎یابی اختلافات میان دو قوم ساکن در ولسوالی گذره ولایت هرات (علیزایی و الکوزایی) به این ولسوالی زیبا سفر نمودم. در این ولسوالی با شخصی به نام حاجی عبدالغنی که مشهور به صوفی غنی می‎باشد، آشنا شدم. او مردی بزرگ‎سال است که دارای ریش سفید و قد بلند می‎باشد. چین و چروک‎های موجود درصورتش بیانگر آن است که در زندگی سختی‎های زیادی را متحمل شده است.
صوفی غنی بعد از سلام و عرض ادب با من وارد صحبت شد و خود را به صورت کامل معرفی کرد. وی کلان قوم الکوزایی در ولسوالی گذره هرات است و باشنده قریه رباط سلیمان این ولسوالی می‎باشد.
صوفی غنی 70 ساله می‎گوید در سال 1388 خورشیدی اختلافات میان قوم الکوزایی و علیزایی در ولسوالی گذره هرات پس از کشته شدن قومندان عبدالحمید یکی از متنفذین قوم الکوزایی به وجود آمد. وی می‎گوید پسر کاکایش عبدالحمید به صفت قومندان امنیتی بند سلما ایفای وظیفه می‎کرد و در یک کمین مسلحانه توسط  مخالفین مسلح دولت که متعلق به قوم علیزایی بودند با 9 تن از همراهانش در ولسوالی چشت ولایت هرات جان خود را از دست داد. به گفته وی، بعد از قتل قومندان عبدالحمید اختلافات میان الکوزایی‎ها و علیزایی‎ها شدت گرفت. صوفی غنی می‎گوید که شدت منازعه از سال 1388 میان دو قوم آغاز شد که تا سال 1390 ادامه داشت. از همان زمان به بعد اختلافات میان این دو قوم به حدی تیره شد که دست‎‏کم 40 تن از طرفین منازعه جان خود را از دست دادند و ملیون‎ها افغانی خسارت به هر دو طرف وارد گردید.
صوفی غنی در حالی که از بروز این اختلافات سخت نگران بود، گفت که این منازعه بر اساس تفرقه انداختن از سوی افراد و اشخاصی که توسط کشورهای همسایه حمایت می‎شدند در بین قوم‎های الکوزایی و علیزایی به وجود آمد که در نتیجه ده‎ها تن را یتیم، بیوه و بی‎سرنوشت ساخت.

چگونگی تلفات
در پهلوی صوفی غنی، فردی نشسته بود که خود را جمعه گل معرفی کرد. از وی در مورد چگونگی تلفات میان این دو قوم پرسیدم. جمعه گل گفت که ترور و قتل اعضای این دو قوم در جریان کمین‎های مسلحانه صورت می‎گرفت؛ به طور مثال، اقوام علیزایی در سطح قریه‎ها و نواحی مربوط به شهر کمین می‎گرفتند و سرانجام افراد وابسته به قوم الکوزایی را ترور می‎نمودند. وی افزود، افراد طرف مقابل نیز از همین شیوه استفاده می‎کردند و افراد مربوط به قوم علیزایی را ترور می نمودند.
به گفته او، حمله مسلحانه در محافل شادی و غم دو طرف، یکی دیگر از راه‎های انتقام‎گیری میان این دو قوم بود. مثلاً در 23 سنبله سال 1389 خورشیدی شماری از اعضای قوم علیزایی در یک محفل عروسی در ولسوالی گذره هرات بالای چند تن عضو الکوزایی حمله کردند و آن‎ها را به قتل رساندند.
بعد از چندین دقیقه مصاحبه با صوفی غنی کلان قوم الکوزایی در ولسوالی گذره هرات، نان چاشت را در خانه او صرف نمودم. بعد از خداحافظی از صوفی غنی با یکی از بزرگان قوم علیزایی که طرف درگیر قوم الکوزی در ولسوالی گذره هرات بود، آشنا شدم.
این شخص شریف خان نام دارد و باشنده قریه سنوگرد ولسوالی گذره هرات می‎باشد. شریف خان خود را کلان قوم علیزایی در ولسوالی گذره هرات معرفی کرد. او گفت که عدم فرهنگ گذشت میان آن‎ها و قوم الکوزایی باعث بروز مشکلات میان دو طرف گردید. وی افزود که تنها در بین قوم آن‎ها ده‎ها جوان جان خود را از دست دادند و حالا داغ پشیمانی در قلب والدین شان به وجود آمده است. بنا به اظهارات وی، این درگیری توسط اشخاصی در میان آن‎ها جرقه زده شد که منافع شان با تفرقه‎انداختن در میان اقوام علیزایی و الکوزایی قابل حفظ بود.

خسارات رسیده به مردم
شریف خان می‎گوید که اختلافات میان دو قوم علیزایی و الکوزایی وضعیت امنیتی ولایت هرات به خصوص ولسوالی گذره این ولایت را به شدت وخیم ساخته بود، تا سرحدی که وضعیت شهرک صنعتی هرات که در همین ولسوالی موقعیت دارد با ورشکستگی مواجه گردید. به گفته او، کار و بار باشندگان ولسوالی گذره در جریان منازعه میان اقوام الکوزایی و علیزایی به شدت خراب شده بود و اکثریت باشندگان ولسوالی گذره مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان شدند. این بزرگ قوم علیزایی می‎گوید با اینکه وضعیت بد مردم باعث شد تا هیأتی به منظور حل و فصل مشکلات مطرح شده از طرف وزارت داخله در سال 1390 وارد ولایت هرات شود اما این هیأت در قسمت حل این منازعه کاری کرده نتوانست.

شیوه حل منازعه
با این همه صوفی غنی کلان قوم الکوزایی در ولسوالی گذره هرات می‎گوید که بعد از دو سال اختلافات و درگیری میان قوم آن‎ها و علیزایی‎ها سرانجام شورای مردمی ولسوالی گذره هرات دست به کار شد که در نتیجه این شورا توانست با مدیریت درست، اختلافات را برطرف نموده و آشتی ابدی را میان آن‎ها به وجود آورد. او گفت در رأس این شورا دگروال قاسم قرار داشت و مدیریت درست وی باعث شد تا اقوام الکوزایی و علیزایی با هم آشتی کنند. به گفته او، حالا روابط نیک و دوستانه میان آن‎ها روز به روز بیشتر شده که این خود تا سرحد رفت و آمد میان فامیل‎های شان رسیده است.
وی همچنین از تمام گروه‎های درگیر در افغانستان و به خصوص در ولایت هرات خواست تا از اختلافات و جنگ دست بکشند و راه صلح را پیش بگیرند. به باور او، جنگ راه حل نیست بلکه مذاکره و گفتگو گره‎گشای تمامی مشکلات و رسیدن به هدف می‎باشد.
بعد از ختم مصاحبه با شریف خان کلان قوم علیزایی، هوای بارانی، فضای ولسوالی گذره هرات را چند برابر زیباتر ساخت و بر سرسبزی این ولسوالی رنگ و نمای زیباتری بخشید. بعد از ده دقیقه قدم زدن در زیر باران، به دفتر کار رییس شورای مردمی ولسوالی گذره، تنها مرجعی که در خاموشی جنگ چندین ساله میان اقوام علیزایی و الکوزایی در ولسوالی گذره نقش مهمی را ایفا نموده است، رفتم.
رییس شورای مردمی ولسوالی گذره در حال صبحت با شماری از ریش‎سفیدان آن ولسوالی بود و از گفته‎های شان چنین برداشت می‎شد که روی برطرفی کدام مشکل امنیتی صحبت می‎کردند. بعد از نیم ساعت انتظار توانستم با رییس شورای مردمی ولسوالی گذره هم‎کلام شوم. وی دگروال محمد قاسم فقیری نام دارد. او به دلیل محبوبیت خاصی که دارد چند سال است که به عنوان رییس شورای مردمی ولسوالی گذره ایفای وظیفه می‎کند. بعد از صرف یک پیاله چای، از وی پیرامون موجودیت اختلافات و چگونگی برطرف شدن آن پرسیدم.
فقیری گفت که اقوام الکوزایی و علیزایی چندین سال در فضای صلح و دوستی با هم زندگی می‎کردند، اما استخبارات خارجی که منافع شان در تفرقه انداختن میان این دو قوم بود باعث شد تا اختلافات میان آن‎ها را دامن زده و از این طریق بهره‎گیری نمایند. وی افزود در جریان این درگیری و اختلاف حدود 40 تن از طرفین درگیر کشته شدند و ملیون‎ها افغانی خساره در زندگی آن‎ها وارد شود. او افزود که دولت در آن زمان به خاطر حل این اختلافات، ناتوان بود. بنا به اظهارات وی، بالاخره شورای مردمی ولسوالی گذره که متشکل از اقوام کلیدی در آن ولسوالی بود با بزرگان قوم علیزایی و الکوزایی در تماس شد که سرانجام بعد از پنج ماه این شورا با قربانی دادن در این راه توانست صلح را میان این دو قوم  در اوایل سال 1391حکم‎فرما نماید.
به گفته فقیری، شورای مردمی ولسوالی گذره در زمان اختلافات میان اقوام الکوزایی و علیزایی ایجاد شد. او گفت که بزرگان و متنفذین قومی در ولسوالی گذره دور هم جمع شدند و به خاطر جلوگیری از تشدید اختلافات میان دو قوم علیزایی و الکوزایی اقدام به تشکیل شورای مردمی نمودند که سرانجام اعضای شورا بعد از یک انتخابات رییس این شورا را انتخاب نمودند و وارد عمل شدند. فقیری می‎گوید با دست به کار شدن شورای مردمی ولسوالی گذره و نشست با نمایندگان این دو قوم اعضای این شورا نیز متقبل تلفات شدند که از آن جمله می‎توان به شهادت غلام حضرت خان ولسوال گذره و فرزندش اشاره کرد. او گفت که ولسوال گذره غلام حضرت خان که به قوم علیزایی تعلق داشت در همان زمان تلاش زیادی نمود تا این اختلافات را حل نماید، اما متأسفانه خودش نیز در این راه در اثر یک کمین جانش را از دست داد.
فقیری گفت که شورای مردمی ولسوالی گذره با سران این دو قوم به زیارت خواجه عبدالله انصار که لقب پیر هرات را دارد، رفتند و در آنجا این دو قوم سوگند خوردند که دیگر دست از اختلاف کشیده و در فضای صلح و آرامش در کنار هم زندگی خواهند کرد. او گفت بعد از مراسم سوگند، سران این دو قوم در محفلی که به همین مناسبت در تالار مولانا جلال‎الدین محمد بلخی در هرات برگزار شده بود، حضور یافتند و با حضورداشت دو هزار تن از بزرگان قومی، نمایندگان مردم، رؤسای دوایر دولتی و نهادهای جامعه مدنی تعهد سپردند که دیگر از اختلاف و منازعه دست می‎کشند.
در حال حاضر این دو قوم به حدی با هم نزدیک شده‎اند که برای سایر گروه‎ها در ولایت هرات الگو قرار گرفته‎اند. بنا به اظهارات فقیری، بعد از ختم منازعه وضعیت اقتصادی مردم بهبود یافت، وضعیت شهرک صنعتی که در آن بیشتر از 300 فابریکه موجود می‎باشد بهتر شد و اعلان صلح میان دو طرف تأثیر مثبت بر روحیه باشندگان ولسوالی گذره گذاشت، تا سرحدی که وضعیت روحی روانی و اقتصادی مردم 80 درصد بهبود یافته است.

پرداخت امتیاز از سوی دولت
دگروال قاسم فقیری، رییس شورای مردمی ولسوالی گذره هرات، می‎گوید در همان زمان یعنی سال 1391 خورشیدی حامدکرزی رییس جمهوری سابق افغانستان به منظور برطرف شدن اختلافات میان قوم‎های علیزایی و الکوزایی در هرات امتیاز اسفالت سرک مالان – زیارت جاه را به باشندگان ولسوالی گذره هرات داد. وی افزود با اسفالت این جاده که بیشتر از ده کیلومتر طول دارد مشکلات ترانسپورتی هزاران تن از باشندگان این ولسوالی برطرف گردید و این خود بر وضعیت اقتصادی باشندگان ولسوالی گذره اثرات مثبت بر جای گذاشت، که از آن جمله می‎توان به وضعیت زندگی حاجی عبدالروف یک تن از باشندگان این ولسوالی اشاره نمود.
حاجی عبدالروف می‎گوید بعد از آشتی نمودن قوم‎های علیزایی و الکوزایی وضعیت زندگی باشندگان ولسوالی گذره بهبود یافته است. وی از دولت می‎خواهد تا جلو آن عده از کسانی را که دست به تفرقه‎افگنی در میان اقوام افغانستان در نقاط مختلف می‎زنند را بگیرد تا باشد در آینده یک کشور متحد و عاری از خشونت داشته باشیم.
همچنان عبدالستار یک تن دیگر از باشندگان ولسوالی گذره هرات می‎گوید در زمانی که جنگ میان این دو قوم در آن ولسوالی موجود بود، این جنگ بر وضعیت کار و بار شان تأثیر منفی گذاشته بود. او گفت که آن‎ها با مشکلات بزرگ اقتصادی روبه‎رو شده بودند و وضعیت زندگی شان به وخامت گراییده بود.
از طرف دیگر، عبدالرحمن یک تن دیگر از باشندگان ولسوالی گذره که در ساحه شهرک صنعتی هرات زندگی می‎کند، می‎گوید در زمانی که میان اقوام الکوزایی و علیزایی جنگ ادامه داشت بیشتر از 200 فابریکه در این شهرک از فعالیت باز ماند و هزاران کارگری که در این فابریکه‎ها کار می‎کردند، بیکار شدند. به گفته او، اما بعد از برقراری صلح و حل منازعه میان این دو قوم کاروبار مردم مجدداً رونق گرفت و وضعیت شهرک صنعتی دوباره بهبود یافت.

رفع 800 مورد نزاع در حوزه غرب
بعد از ختم مصاحبه‎های انجام شده در ولسوالی گذره هرات مجدداً به شهر بازگشتم و به دفتر کمسیون حل منازعات مراجعه نمودم. رییس این دفتر حضرت شریف مجددی می‎باشد که چندین سال است در این راستا (حل منازعات در ولایت هرات) ایفای وظیفه می‎کند. مجددی می‎گوید از زمان ایجاد دفتر کمسیون حل منازعات در ولایت هرات، 800 مورد منازعه و درگیری میان اقوام و گروه‎های مسلح غیرمسوول در ولایات هرات، فراه، غور و بادغیس را حل نموده که تنها 600 مورد آن مربوط به ولایت هرات می‎شود. وی افزود که این کمسیون در تمامی ولسوالی‎های هرات نماینده دارد و در صورت مشاهده کردن کدام موردی از منازعه با این دفتر در تماس شده و از این طریق، آن‎ها اقدامات خود را به منظور حل اختلافات انجام می‎دهند.
مجددی می‎گوید که اکثریت اختلافات موجود میان اقوام و گروه‎ها در هرات از مسائل جزئی بین دو شخص شروع شده و به مرور زمان گسترش یافته و به اختلافات میان دو قوم منجر شده است. بنا به اظهارات وی، نبود امکانات و عدم همکاری موسسات خارجی با کمسیون حل منازعات، مشکل عمده پیش روی آن‎ها می‎باشد. رییس کمسیون حل منازعات می‎گوید که اگر آن‎ها بتوانند در مناطقی که اقوام و یا گروه‎ها دست از اختلاف بر می‎دارند پروژه‎های عام‎المنفعه را تطبیق نمایند، می‎تواند نتایج بهتری در آینده داشته باشد.

دیدگاه اسلام درباره منازعه
دین مبین اسلام اختلافات و درگیری میان دو قوم مسلمان را به شدت رد نموده است. جلیل احمد محمدی یک تن از علمای هرات به این باور است که اختلافات و نزاع  از دیدگاه دین اسلام به موضوع عصبیت برمی‎گردد و عصبیت که ناشی از قوم‎پرستی و قوم‎دوستی باشد از دیدگاه اسلام به کلی مردود است. او می‎گوید که پیامبر(ص) می‎فرماید:”برادران مسلمانی که به خاطر مسائل قومی با هم درگیر می‎شوند و سرانجام منجر به مرگ آن‎ها می‎گردد، از جمله امت من نیستند.”
با این همه، تحلیل‎گران امور عدم حاکمیت قانون و ناامنی را عامل اصلی بروز منازعات عنوان نموده و از مسوولان حکومتی می‎خواهند برای تقویت هرچه بیشتر حاکمیت قانون به طور جدی تلاش کنند. داکتر محمد مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات و یک تن از آگاهان امور در حوزه غرب، از تمامی مردم افغانستان می‎خواهد با احترام گذاشتن به قانون اساسی کشور و نظام جمهوری اسلامی افغانستان بدون درنظرداشت موضوعات قومی، زبانی و منطقوی دست به دست هم داده و به اختلافات و منازعات موجود در کشور خاتمه دهند تا باشد در آینده شاهد افغانستان امن، باثبات و مستقل باشیم.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA