ads

نوشداروی پس از مرگ در حوادث طبیعی!

حوادث طبیعی بار دیگر بحران آفرید و برف‎کوچ دره‎ پنجشیر و سایر ولایت‎ها، بیش از 300 صد شهروند را به کام مرگ فرو برد. این 300 نفر در یک هفته اخیر و در ولایت‎های مختلف افغانستان از جمله پنجشیر، بدخشان، بامیان، تخار، نورستان، لغمان و ننگرهار در اثر حوادث ناشی از برف و برف‎کوچ جان خود را از دست دادند.

نویسنده: The Killid Group
18 حوت 1393
نوشداروی پس از مرگ در حوادث طبیعی!

حوادث طبیعی بار دیگر بحران آفرید و برف‎کوچ دره‎ پنجشیر و سایر ولایت‎ها، بیش از 300 صد شهروند را به کام مرگ فرو برد. این 300 نفر در یک هفته اخیر و در ولایت‎های مختلف افغانستان از جمله پنجشیر، بدخشان، بامیان، تخار، نورستان، لغمان و ننگرهار در اثر حوادث ناشی از برف و برف‎کوچ جان خود را از دست دادند.
این اولین باری نیست که حوادث طبیعی در کشور فاجعه می‎‏آفریند. پیامدهای ناگوار این حوادث به دلیل عدم پیش‎بینی از این حوادث و نبود ابزار مقابله با آن، همواره گسترده بوده و قربانیان بی‎شماری را برجا گذاشته است. به باور کارشناسان، افغانستان یکی از کشورهای مستعد برای وقوع حوادث طبیعی در طی بیشتر از سه دهه جنگ به سبب برهنه شدن کوهستان آن از پوشش گیاهی شده است. لذا می‎طلبد تا اقدامات پیش‎گیرانه و تجهیزات پیش‎بینی کننده این حوادث در اختیار دولت و نهادهای مرتبط قرار گیرد.
اما دولت افغانستان این بار نیز مثل همیشه، پس از حادثه خبر شد و تنها کاری که توانست، رساندن برخی از تجهیزات و کمک‎ها پس از مرگ حادثه‎دیدگان بود. این امر باعث انتقادهای شدید مردمی شد و ناتوانی دولت را در مهار بحران و کنترول حوادث نشان می‎دهد. راشد که خود از ولایت پنجشیر است و برخی از اقارب خود را از دست داده است، می‎گوید:”ولایت پنجشیر یکی از مناطق سردسیر، کوهستانی و برف‎گیر است که باید حوادث زمستانی به شدت مورد ترصد و تحقیق قرار گیرد تا در صورت احتمال بروز حوادث، مردم منطقه از آن آگاهی یافته و تدابیر پیش‎گیرانه‎ای روی دست گرفته شود.”
افغانستان به لحاظ وضعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و ویژگی‎های ژیوپولتیک در زمره کشورهای بلاخیز طبیعی دنیا به شمار نمی‎رفت و در طول تاریخ شاهد حوادث طبیعی و سوانح بسیار ناچیز بوده است. رویداهایی که تا اکنون در کشور ما رخ داده است و رخ می‎دهد؛ مانند سیل، لغزش زمین، برف‌کوچ، طغیان دریاها، زمین‎لرزه، توفان بادها، فرسایش خاک، آلودگی هوا، زمستان‎های سرد، تابستان‎های خشک و خشک‎سالی هر ساله این رویدادها از سبب عدم حفظ بافت طبیعی منطقه باعث خسارت‎های زیاد جانی و مالی در کشور شده است. به باور آگاهان امور، برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث، باید بافت‎های طبیعی آسیب‎پذیر کوهستان کشور ما بهسازی و بازسازی شود. واثق حسینی، استاد پوهنتون تعلیم و تربیه، می‎گوید: “برای جلوگیری از حوادث طبیعی باید ارگان‎های دولتی و سازمان‎های غیردولتی برنامه‎های گسترده‎ای در مناطق کوهستانی و به‎خصوص در کوه‎تپه‎های خاکی برای سهل‎سازی و پیش‎گیری از وقوع حوادث طبیعی روی دست گیرند. بدون تردید، اگر برای بهبود بخشیدن به وضیعت بافت‎های طبیعی کوه‎تپه‎ها و کوهستان گرفته نشود پیامدهای زیان‎بارتری را نیز در پی خواهد داشت. از سویی هم، نبود ابزارهای مقابله با حوادث طبیعی و نجات جان آسیب‎دیدگان در اسرع وقت، یکی از عوامل افزایش قربانی‎ها بوده است. دره پنجشیر نیز خالی از این نقیصه نیست و نبود پیش‎بینی لازم و ابزارهای کافی مقابله با حادثه برف‎کوچ، بر عمق حادثه افزوده است.”
در اغلب کشورهای جهان سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای مشخص کردن مناطقی که با حوادث طبیعی تهدید می‌شود وجود دارد، ولی افغانستان تا به حال قادر نشده که معلومات جامع، از مناطق حادثه‌خیز جمع‌آوری کند و یا به صورت تاریخی میزان حوادث طبیعی رخ داده در مناطق مختلف را ثبت نماید. افغانستان همچنین فاقد سیستم هواشناسی سراسری و سیستم هشدار قبلی در زمینه حوادث طبیعی است.

اقدامات دولت پس از حادثه
حوادث طبیعی همان‎گونه که از نامش پیدا است، یک امر گریزناپذیر و جزئی از طبیعت است. اما دولت‎ها برای پیش‎گیری از پیامدهای مخرب آن همواره راه‎هایی را مد نظر گرفته و اداراتی را مؤظف ساخته‎اند تا عواقب این گونه حوادث را به حداقل برسانند.
پیش‎بینی حوادث، مقابله با آن و رسیدگی به آسیب‎دیدگان حوادث، جزئی از برنامه‎هایی است که ادارات مسوول در این راستا آن را روی دست گرفته و در قالب یک میکانیزم منظم و استراتیژی کارآمد به کار می‎بندند. اما افغانستان که یک و نیم دهه است برای ایجاد ساختارهای خویش هزینه نموده و کار می‎کند، تا اکنون نتوانسته است کار شایان و شایسته‎ای انجام دهد و برنامه منظم و منسجمی را روی دست گیرد.
اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان ۳۶۰ کارمند دارد که ۱۵۸ نفر آن‎ها در ولایت‌های کشور مشغول به کار هستند. اما تلاش اداره ملی مبارزه با حوادث افغانستان تا هنوز فقط به ثبت حوادث طبیعی و کمک‌رسانی به افراد بعد از حادثه متمرکز بوده است. نبود ظرفیت لازم در این اداره و نداشتن تجهیزات پیشرفته نجات و جستجو، باعث شده که در خیلی از موارد این اداره در روند کمک‌رسانی به قربانیان نیز توانایی لازم را نداشته باشد.
در برخورد با حادثه برف‎کوچ که عمق اصلی آن در ولایت پنجشیر مشاهده شد نیز مثل همیشه، مقامات دولتی – اعم از رهبران و سایر مقامات دولتی – پس از حادثه با سراسیمگی تمام وارد عرصه شده و هرکدام به نحوی ابراز همدردی کردند. اعلام سه روز ماتم ملی که در بسیاری از نهادهای ملی و رسانهیی اجرایی نشد، سفر مقامات به ولایت پنجشیر و انداختن تصویر در رسانه‎های واقعی و مجازی، کمک عملی و قول مساعدت از سوی برخی از کشورهای همسایه نیز در میان تدابیر موجود قرار داشت، ولی هیچ‎کدام از این موارد نتوانست جلو آسیب‎های حجیم حادثه را بگیرد. ایجاد صندوق‎های اعانه از جانب مردم و سرمایه‎گذاران خصوصی نیز یکی دیگر از اقدامات ریاست‎جمهوری بود، ولی کارشناسان بر این باوراند که دولت به جای اقدامات پس از حادثه، می‎بایست تدابیر پیش‎گیرانه و برنامه‎های درازمدتی را روی دست گیرد.

کاهش حوادث طبیعی با ساختارهای پیش‎گیرانه
کارشناسان پیشنهاد می‎کنند که دولت باید برای مبارزه با حوادث، پیش‎گیری از آن و کاهش آسیب‎های حوادث طبیعی، دست به ایجاد ساختارهای پیش‎گیرانه زده و اقدامات جدی‎تری را بنا بگذارد. واثق حسینی، مجموع این ساختارها را یکی از راهکارهای بنیادی دانسته و می‎گوید: “ساختارهای اساسی جهت کاهش بلایای طبیعی به صورت زیر قابل جمع‎بندی و تعریف می‎باشد:
۱-  برقراری سیستم هشدار و اخطاریه‎های به موقع جوی؛
۲-  آماده‎سازی نیروهای امنیتی و راه‎داری؛
۳-  ایمن‎سازی نقاط وقوع حوادث طبیعی؛
۴-  تمهیدات علمی و انجنیری؛
۵-  طراحی پروژه‎های عظیم مطالعاتی در فازهای مختلف کشور جهت شناسایی مناطق حادثه‎خیز؛
۶-  اجرا و نظارت و ارتقای سطح آموزش عمومی و تخصصی برای کاهش آثار حوادث طبیعی؛
۷-  تقویت نیروی انسانی متخصص و گروه‎های پژوهشی جهت مطالعه بلایای طبیعی در مسیرهای اصولی و صحیح و با درک همه جانبه از کلیه روابط علت و معلولی موجود.”
تا اکنون اما نه تجهیزات لازم و ساختارهای کافی برای پیش‎بینی حوادث طبیعی وجود دارد و نه هم اقدامات جدی برای پیش‎گیری از بروز حوادث انجام می‎شود.

حوادث طبیعی، تشدید کننده فقر
آگاهان بر این باور اند که حوادث طبیعی و آسیب‎های ناشی از آن به فقر فزاینده در کشور نیز تشدید می‎بخشد. سینا مهترخیل، نویسنده و روزنامه‎نگار براین باور است که “حوادث طبیعی به همان اندازه که منابع انسانی را دچار آسیب می‎سازد، به منابع طبیعی و اقتصادی نیز ضربه زده و زیربناهای ملی را از بین خواهد برد. بنابراین، باید اذعان نمود که برای رشد اقتصادی، مهار فقر و تحقق توسعه، پیش‎بینی از حوادث طبیعی یک امر حتمی است که باید در صدر برنامه‎های کاری دولت قرار گرفته و ادارات مسوول در این راستا بیشتر از پیش تجهیز شده و فعالانه عمل نماید.”
به نقل از اطلاعات موجود در سایت “بی بی سی”، آمارهای تقریبی نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۲، حدود ۹ تا ۲۰ هزار نفر در اثر زلزله در کشور کشته شده‌اند، جاری شدن سیل نیز ۳۹۶ تا ۵۹۷ ملیون دالر به افغانستان خسارت رسانده و خشک‎سالی به ۶ تا ۹ میلیون نفر در این سال‎ها آسیب‌های جانی و اقتصادی وارد کرده است.
افغانستان دوازدهمین کشور زلزله‌خیز جهان است. در خشک‌سالی مقام ۲۲ جهان را دارد. جایگاه بیست و چهارمین کشور سیل‌خیز جهان را از آن خود کرده و از نظر رانش زمین نیز در جهان سی‌ام است. افغانستان هشتاد و دومین کشور طوفان‌خیز جهان است.
تنها در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۸۳ حادثه طبیعی در این کشور رخ داده که به بیش از ۲۵۸ هزار نفر در ۱۹۵ ولسوالی صدمه وارد کرده است. وقوع این حوادث باعث مرگ ۴۷۹ نفر شده و بیش از ۲۹ هزار خانه را نیز ویران کرده است.
رشته کوه هندوکش، افغانستان را به یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان تبدیل کرده و میزان وقوع زلزله در ولایت‌های شمال‎شرقی افغانستان همانند تخار و بدخشان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات این رشته کوه به مراتب بیشتر از سایر نقاط این کشور است. از اواخر ماه فبروری هر سال به دلیل آب شدن برف‌ها و بارش باران بهاری، جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف کشور شروع می‌شود و تا ماه جولای ادامه می‌یابد.
۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان در مقابل سیلاب و رانش زمین از آسیب‌پذیری بیشتر برخوردار است و در ولایت‌های شرقی و شمال‎شرقی میزان آسیب‌پذیری در مقابل سیلاب و رانش زمین بیشتر از سایر ولایت‌ها است. ۱۵ ولایت جنوبی، جنوب‎غرب، شمالی و بخشی از ولایت‌های مرکزی افغانستان نیز در مقابل خشک‎سالی آسیب‎پذیر است. ولی تحقیقات نشان داده که ۷۵ درصد از زمین‌های شمالی، غربی و جنوبی به این دلیل که بیابان‌زدایی نشده با خشک‎سالی حاد مواجه می‌شود.
به هرحال، تا زمانی که اداره ملی مبارزه با حوادث در هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط نتواند از حوادث طبیعی پیش‎بینی لازم را داشته و شرایط را برای پیش‎گیری از آن مهیا سازد، حوادث طبیعی کماکان قربانی گرفته و به فقر فزاینده در کشور خواهد افزود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA