ads

آیا مجاهدین به حاشیه رفته اند؟

برخی از رهبران جهادی، حکومت وحدت ملی را متهم به دور کردن مجاهدین از صحنه سیاست کرده و هشدار می‎دهند در صورتی که این وضعیت ادامه یابد امنیت کشور به خطر مواجه خواهد شد. اما داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، این اتهامات را رد کرده و طرح این مسأله را نوعی سوء استفاده از مجبوریت‎ها و مشکلات حکومت وحدت ملی عنوان می‎کند.

نویسنده: The Killid Group
5 حوت 1393
آیا مجاهدین به حاشیه رفته اند؟

برخی از رهبران جهادی، حکومت وحدت ملی را متهم به دور کردن مجاهدین از صحنه سیاست کرده و هشدار می‎دهند در صورتی که این وضعیت ادامه یابد امنیت کشور به خطر مواجه خواهد شد. اما داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، این اتهامات را رد کرده و طرح این مسأله را نوعی سوء استفاده از مجبوریت‎ها و مشکلات حکومت وحدت ملی عنوان می‎کند.
رهبران جهادی طی محفلی در کابل به مناسبت بیست‎وششمین سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان اعلام کردند که حکومت وحدت ملی در تلاش است تا مجاهدین را از صحنه سیاسی به حاشیه براند. استاد عبدالرب رسول سیاف که در این مراسم سخنرانی می‎کرد، نقش مجاهدین را در حفاظت و پاسداری از کشور در دوره جهاد و بعد از آن، بسیار برجسته عنوان کرد و گفت که وارثان اصلی کشور مجاهدین می‎باشند: “مجاهدین مکتب و درس و کار و زندگی خود را ترک گفته و به جبهه جنگ آمدند تا از عزت و ناموس شما دفاع کنند، حالا کسی که گریخت و وطن را ترک کرد، متعهد است و این آدم که دار و ندار خود را داده نامتعهد.”
استاد سیاف همچنان در سخنرانی خود گفت که پس از این مجاهدین به صورت هماهنگ، موقف شان را اعلام خواهند کرد. او اعلام کرد که مردم افغانستان به زودی شاهد اتحاد مجاهدین خواهند بود.
صلاح‎الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه حکومت وحدت ملی که وی نیز در این مراسم حضور داشت، کم‎رنگ شدن حضور مجاهدین را در حکومت وحدت ملی،‌ تأیید کرد و گفت که نباید نقش مجاهدین در هیچ معادله ملی فراموش گردد. وی افزود:”رهبری دولت وحدت ملی خوب می‎داند که اگر جهادگران کنار زده شوند انگیزه دشمن برای اخلال امنیت تقویت خواهد شد و جای جهادیان را نمی‎شود به آسانی پر کرد.” ربانی می‎گوید که مجاهدین این ظرفیت را نیز دارند به جوانان تحصیل‎کرده و صادق فرصت دهند تا برای پیش‎رفت و ترقی کشور کار کنند. بسم‎الله محمدی، وزیر پیشین وزارت دفاع ملی، نیز در این مراسم بیان داشت که در میان حکومت گروه‎هایی وجود دارند که در تلاش هستند مجاهدین را به حاشیه برانند، اما از نظر او آن‎ها هرگز موفق نمی‎گردند.
چندی پیش، محمداسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب و یکی از رهبران جهادی، در یکی از سخنرانی‎های خود از فهرست نامزدوزرای حکومت وحدت ملی انتقاد کرد و حضور مجاهدین را در این کابینه غیرقابل قبول خوانده بود.
اما به باور آگاهان، کسانی که از آدرس جهاد انگشت انتقاد به سوی حکومت وحدت ملی بلند کرده‎اند،‌ در دوره‎های قبلی حکومت در پست‎های بالای دولتی قرار داشتند. این‎بار که رییس‎جمهور کشور معیارهای تخصص و تحصیلات را مطرح کرده است، آن‎ها نتوانسته‎اند مقام‎های بلند را به دست بگیرند.
هشدارهای امنیتی
انتقادات اخیر رهبران جهادی با برخی از هشدارهای امنیتی نیز همراه بوده تا حکومت وحدت ملی را بیشتر تحت فشار قرار دهند. این هشدارها از سوی چهره‎های جهادی در حالی مطرح می‎شود که اخیراً در کنار دیگر گروه‎های مسلح مخالف دولت، نفوذ گروه داعش در کشور به نگرانی‎های امنیتی افزوده و منتقدان حکومت وحدت ملی نیز تهدیدات امنیتی را به عنوان مهر تأیید برای ادعای خود کار می‎گیرند.
در مراسم تجلیل از بیست‎وششمین سالروز خروج آخرین نیروهای شوروی سابق از افغانستان، استاد عبدالرب رسول سیاف اعلام کرد که مجاهدین در برابر گروه داعش مقابله خواهند کرد. او گفت: “کسانی که از نام اسلام سوء استفاده می‎کنند و از اسلام یک چهره بد به دنیا معرفی می‎کنند، ما همراه آن‎ها مقابله می‎کنیم و آن‎ها را به صفت دشمنان دین و بشریت می‎شناسیم. ما آن گونه که در برابر هر تجاوزگر ایستاد شده‎ایم، در برابر داعش هم ایستاد خواهیم شد.”
استاد سیاف همچنان افزود که عامل اصلی جنگ و بدبختی در افغانستان جاسوس‎های کشورهای بیگانه هستند. او گفت اسنادی دارد که نشان می‎دهد اعلامیه‎های ملامحمدعمر رهبر طالبان در وزیر اکبرخان کابل نوشته می‎شود: “بیانیه‏هایی که به نام ملاعمر چاپ و پخش می‎شود، به مناسبت‎های مختلف، در همین کابل در وزیر اکبرخان نوشته می‎شود. به لحاظ خدا، ما سرحدات را قایم می‎کنیم، در حالی که در زیر ریش ما جاسوس نشسته و بیانیه ملاعمر را نوشته و پخش می‎کند.”
پاسخ به هشدارها
رهبران پیشین جهادی با هشدارهای مکرر خود بالاخره کاسه صبر حکومت وحدت ملی را نیز لبریز ساخت. عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی اما در واکنش به این هشدارها گفت:”افرادی که با استفاده از مجبوریت‎های مردم افغانستان دست به اقدامات غیرقانونی می‎زنند، این اقدامات عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.” عبدالله در نخستین نشست کابینه از قربانی‎های مردم در دوران جهاد یاد کرد و اظهارات تازه چهره‎های جهادی را نادیده گرفتن سهم مردم افغانستان در جهاد و دست‎کم گرفتن حکومت فعلی قلمداد کرد. او گفت که هرگز فکر مجاهدزدایی و یا هم دور کردن مجاهدین را از صحنه سیاست در سر نداشته است، بلکه ارزش‎های جهاد در کشور همچنان پابرجا خواهد بود.
رییس اجرایی کشور اضافه کرد با چنین دیدگاه‎هایی که نزد مجاهدین در رابطه به کابینه وجود دارد، هم‎نظر نیست:”برداشت‎هایی در این زمینه وجود دارد که مجاهدین از صحنه سیاسی دور ساخته شده‎اند، جهاد از ارزش‎های والای مردم افغانستان است، زدودن ارزش‎های جهاد مردم افغانستان اگر نزد یک شخص و دو شخص هم باشد، اصلاً جایی را نخواهد گرفت. ارزش‎های جهاد در هیچ شرایطی پامال آرزوها و امیال خودخواهانه هیچ کسی نخواهد شد. اما به این مفکوره هم متعقد نیستم که اگر من وزیر بودم و یا رییس بودم جهاد قدردانی شده و مشکل وجود ندارد در غیر آن مشکلات وجود دارد. پیام ما پیام صلح و وحدت ملی مردم افغانستان است.”
از جانبی هم، رییس اجرایی کشور وجود تهدیدات امنیتی را در برخی از ولایت‎‏ها تأیید کرد و گفت که در این رابطه تلاش‎ها از سوی حکومت وحدت ملی جریان دارد، تا صلح و ثبات در کشور تأمین گردد.
این سخنان داکتر عبدالله ظاهراً در واکنش به سخنان اخیر اسماعیل خان و حرف‎های روز یک‎شنبه هفته گذشته عبدالرب رسول سیاف در خصوص به حاشیه راندن مجاهدین از صحنه سیاسی، مطرح شده است. اما با وجود این عبدالله عبدالله بعدتر اعلام کرده است که هدف او از  این اظهارات انتقاد از موضع استاد سیاف در قبال حکومت نیست.
حق انتقاد
این در حالی است که شماری از کارشناسان به رهبران جهادی حق می‎دهند تا از ضعف‎های حکومت انتقاد کرده و در پی اصلاح آن باشند. اما به گفته این کارشناسان، رهبران جهادی و منتقدان حکومت نمی‎توانند به بهانه مبارزه با تهدیدات امنیتی در صدد بدنام کردن نظام در کشور باشند. عتیق‎الله امرخیل، کارشناس امور نظامی، به این باور است که مقابله با گروه‎های مسلح مخالف دولت، مسوولیت حکومت است نه گروه‎های و افراد دیگر:”در افغانستان دولت وجود دارد، قوای مسلح وجود دارد و آن‎ها مسوول تأمین امنیت در داخل کشور می‎باشند. فکر می‎کنم به کسانی دیگر هیچ نیازی نیست.”
مردم چه می‎گویند؟
در حالی که چهره‎های جهادی با سروصداهای خود بر حکومت وحدت ملی می‎خواهند فشار وارد کنند، اما مردم با اینگونه اظهار نظرها چندان موافق به نظر نرسیده و می‎گویند که نه تنها مجاهدین از صحنه کنار رانده نشده‏‎اند، بلکه بعد از سقوط حکومت داکتر نجیب‎الله در سال 1371 تا حال، مجاهدین حضور پررنگ در حکومت دارند؛ زیرا در سراسر کشور مجاهدین در چوکات و تشکیلات حکومتی از نفوذ زیاد و قابل ملاحظه‎ای برخورداراند. داکتر عبدالمتین، یکی از باشندگان شهر کابل، به این باور است که سروصداها بیشتر به خاطری بلند می‎شود که برای شماری از سران مجاهدین در کابینه فعلی نقش داده نشده است. او می‎گوید که اکنون آن‎ها لب به شکایت گشوده و اعتراض می‎کنند که حکومت وحدت ملی در صدد به حاشیه راندن مجاهدین است:”من فکر می‎کنم که مجاهدین در همه بخش‎ها حضور دارند، همین حالا اگر متوجه شویم اکثریت سربازان پولیس و اردوی ملی  پسران و یا نواسه‎های مجاهدین می‎باشند. تمام ملت افغانستان جهاد کرده و ارزش‎های جهاد همه‎شمول است.”
به همین شکل، داکتر امین یکی از باشندگان شهر جلال‎آباد، حضور مجاهدین را در حکومت کم‎رنگ نه، بلکه پررنگ می‎داند. او می‎گوید: “داکتر عبدالله عبدالله و هر دو معاون وی محمد محقق و محمدخان از جمله مجاهدین می‎باشند. در کنار این، در تیم اشرف‎غنی نیز مجاهدین حضور پررنگ دارند. در میان 8 وزیر کابینه که از پارلمان رأی گرفته‎اند آیا صلاح‎الدین ربانی مجاهد نیست؟ آیا وزیر انکشاف و دهات نصیراحمد درانی عضو حزب اسلامی مجاهد نیست؟”
طبق معلومات داکتر امین، در شرایط فعلی در حدود هشتاد درصد از سرپرست‎والی‎ها را نیز مجاهدین تشکیل می‎دهند و همچنان اکثریت قومندانان امنیه ولایت‎ها و ولسوالی‎ها نیز مجاهدین هستند.
منفعت‎جویی
شماری از کارشناسان و سیاسیون معتقد هستند که برخی از سران مجاهدین که در حکومت وحدت ملی به مقامی نرسیده‎اند، حالا صداهای مخالفت بلند کرده و حکومت را تحت فشار قرار می‎دهند. به باور این کارشناسان، انتقادات چهره‎های جهادی از عدم حضور شان در حکومت به خاطر منافع عمومی مردم نیست، بلکه بیشتر جنبه شخصی و منفعت‎جویانه دارد. این کارشناسان می‎گویند که چهره‎های جهادی می‎خواهند از آدرس جهاد برای خود مقام و جایگاه دولتی مطالبه کنند.
ناهید فرید، عضو ولسی جرگه، به این عقیده است که مردم افغانستان در مقابل روس‎ها جهاد کردند، تعداد زیادی شان شهید شدند و تعدادی هم مجبور به مهاجرت گردیدند؛ ولی حالا تنها برخی از اشخاص از آدرس جهاد برای خود جایگاه و مقام دولتی دعوی دارند. او می‎گوید: “باآنکه روز بیست‎وششم دلو روز پیروزی سنگ بر تفنگ بود، اما بعد از این روز، روزهای سخت برای مردم افغانستان آمد؛ روزهایی که مردم ما نتوانستند آن گونه که مستحق بودند، ثمره رشادت فرزندان دلیر شان را بگیرند.”
به باور این آگاهان، با خروج روس‎ها از کشور، شعله جنگ نه تنها خاموش نشد، ‌بلکه جنگ‎های داخلی و گروهی تمام ارزش‎های جهاد را زیر سوال برد و صحنه‎های تلخی را در تاریخ کشور به یادگار گذاشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA