ads

سریال سرپرستی، اعتراض زنان و حلقه ناقص کابینه

بُن‎بست‎های موجود فراروی تشکیل کابینه شکسته شد و سرانجام 18 نامزدوزیر به مجلس معرفی شدند. اما تنها هشت وزیر توانست از فلتر پارلمان بگذرد و سایر چوکی‎ها کماکان خالی ماند.

نویسنده: The Killid Group
21 دلو 1393
سریال سرپرستی، اعتراض زنان و حلقه ناقص کابینه

بُن‎بست‎های موجود فراروی تشکیل کابینه شکسته شد و سرانجام 18 نامزدوزیر به مجلس معرفی شدند. اما تنها هشت وزیر توانست از فلتر پارلمان بگذرد و سایر چوکی‎ها کماکان خالی ماند.
بعد از حدود چهار ماه از آغاز به کار رییس‎جمهور اشرف‎غنی و عبدالله عبدالله رییس اجرائیه دولت وحدت ملی، تنها یک سوم وزرا کار خود را شروع کرده‎اند و دو سوم دیگر وزرات‎خانه‌ها هنوز از سوی سرپرست‎ها اداره می‌شود. به این صورت، بازهم کمر کابینه نابسته و حلقه حکومتی ناقص باقی ماند. تداوم این سریال غیرقانونی در حالی جریان دارد که اعتراض‎ها علیه ترکیب کابینه ادامه دارد و به گمان اغلب جریان‎های مدنی و حلقه‎های سیاسی، ساختار کلی حکومت وحدت ملی از بسیاری جهت‎ها نقص عمده دارد.
عارف امان، تحلیل‎گر مسایل سیاسی، بر این باور است که تشکیل پر ماجرای کابینه و تنش‎های پیش آمده در جریان آن، هیبت و ابهت حکومت را تحت سوال برده و شرایط را برای پیش‎رفت امور حکومت‎داری در کشور دشوار ساخته است. وی می‎گوید:”کشمکش روی سهم‎خواهی حلقه‎های موجود موجب شده است تا شایسته‎سالاری، قربانی شود و نور چشم‎های رهبران به جای اشخاص مسلکی معرفی شوند.”
در سوی دیگر قضیه اما ولسی جرگه قرار داشت که به نحوی گرفتار تبانی‎ها شده و اشخاص فاقد پایگاه‎های سیاسی و بنیه‎های مالی نتوانستند رضایت این نهاد را به دست آورند. آصفه عزیز، عضو انجمن مدنی زنان عدالت‎خواه، بر این عقیده است که عملکرد ولسی جرگه در خصوص بسیاری از نامزدوزیران از عدالت لازم برخوردار نبوده و انصاف به قدر کافی در آن رعایت نشده است. به همین دلیل، در ادامه سریال سرپرستی، نقش اعضای ولسی جرگه نیز برجسته می‎باشد.
تنها تداوم سریال سرپرستی به عنوان یک روند غیرقانونی نیست که ترکیب کابینه را دچار نقص و عیب نموده است. نقش و سهم زنان و رعایت مسأله جندر نیز یکی از نواقص عمده در ساختار کابینه است که شکل ناسالم حکومت را به تصویر کشیده است.

سهم کم‎رنگ زنان
هفته گذشته (سه شنبه/ 14 دلو) ده‎ها تن از زنان کشور از سهم ناچیز زنان در ساختار کابینه شاکی بودند و دست به اعتراض زدند. معترضان خواستار نقش برجسته زنان در کابینه حکومت وحدت ملی شدند و به گفته آنان، در ترکیب کابینه جدید باید چهار زن شامل باشد. این خواسته همان چیزی بود که رییس‎جمهورغنی بارها به آن تعهد سپرده و قول داده بود که در کابینه‎اش دست‎کم چهار زن حضور خواهد داشت. اما سه زن در ترکیب پیشنهادی کابینه معرفی شدند که سرانجام هیچ‎کدام موفق نشد در چوکی وزارت‎خانه‎های حکومت وحدت ملی بنشیند.
معترضان زن که شمار شان به صد تن می‌رسید، صبح روز سه شنبه (14 دلو) از مقر وزارت امور زنان واقع در شهر نو کابل تا چهار راهی زنبق در نزدیکی ارگ ریاست‎جمهوری راهپیمایی کردند. آنان ضمن سر دادن شعارهای چون “سهم زنان در کابينه کم است”، “بايد نقش زنان برجسته باشد” و “ما از دولت خيرات نمى‎خواهيم و حق خود را می‎خواهيم”، پوسترهایی با شعارهای اعتراضی نیز حمل می‌کردند. معترضان تأکید کردند که حکومت وحدت ملی باید طبق وعده‎اش چهار زن را در کابینه جدید شامل سازد، در غیر آن، زنان در انتخابات پارلمانی سال آینده رأی نخواهند داد. به گفته معترضان، در انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراهای ولایتی سال جاری، زنان، ۳۸ درصد رأی دادند و باید نقش شان در کابینه برجسته شود. این اعتراض از سوی نهادهای مدافع حقوق زنان، نهادهای جامعه مدنی و فعالان سیاسی زن در پایتخت راه‌اندازی شده بود.
حسنیه صافى، رييس شبکه زنان افغانستان، در روز تظاهرات گفت، با وجودی که رییس‎جمهور و رییس اجرائیه در جریان کارزارهای انتخاباتی شعارهای حمایت از زنان سر می‌دادند، اما به گفته او اکنون نقش زنان در کابینه بسیار کم‎رنگ است. خانم صافی گفت:”اگر نامزدوزيران زن معرفی نشوند و یا از سوی مجلس رأی اعتماد نگیرند نقش زنان در حکومت صفر خواهد بود و زنان در این صورت در انتخابات آينده پارلمانی رأى نخواهند داد.” حسینه صافی از مسوولان شبکه زنان افغان گفت که “تقلیل سهمیه زنان در کابینه پیشنهادی، زنان را سخت نگران کرده” و دولت باید جداً در این زمینه توجه کند.
در قطعنامه‌ای که از سوی معترضان در این تظاهرات خوانده شد، آمده است که زنان افغان در جریان انتخابات با توجه به خطرات امنیتی و تهدیدات مخالفان مسلح دولت، در انتخابات سهم گرفتند، اما حالا به دلایل مختلف، زنان از حضور در کابینه و دیگر رده‎های اجرایی حکومت محروم شده‏اند، که این مسأله “تأسف‎بار است.” شبکه زنان افغان می‌گوید که اشرف‎غنی در اجلاس لندن وعده کرده بود که چهار وزیر کابینه دولت وحدت ملی، زن خواهد بود. خانم صافی گفت که اگر کابینه افغانستان به چهار بخش تقسیم شود، زنان در آن ۳۸ درصد سهم خواهند داشت و از ۲۵ وزیر کابینه دست‎کم ۹ وزیر آن باید زن باشد.
معترضان در اخیر، فهرستی را که در آن نام ۲۰ زن آمده است، براى تصدی چهار وزارت از سوی زنان، به حکومت وحدت ملی پيشنهاد کردند. در این فهرست پیشنهادی نام‌های مژگان مصطفوى معین وزارت امور زنان، داکتر عالمه، مشاور و فوزيه حبيبى معين مالى و ادارى وزارت امور زنان، ثريا صبحرنگ کميشنر کمسيون مستقل حقوق بشر، صفيه صديقى عضو سابق ولسی جرگه و خاتول يگانه پراشوتيست زن در کشور، شامل می‎باشد.
پیش از این نیز نهادی زیر نام “مجموعه مشارکت و عدالت” طى نشستى خواهان يک سوم کرسى‎هاى کابينه جديد براى زنان شدند. اما اینکه کابینه وحدت ملی چنین خواستی را محقق خواهد ساخت یا خیر، هیچ مقامی سخن بر زبان نیاورده و سکوت کامل را پیشه نموده است.
یک سال فرصت‎‎سوزی
چوکی‎های خالی کابینه در حالی مشاهده می‎شود که از آغاز انتخابات به عنوان مبنای شکل‎گیری حکومت نزدیک به یک‎سال می‎گذرد. در جریان یک‎سال گذشته باید سرفصل‎های کاری حکومت مشخص می‎شد و پلان کاری آن تکمیل می‎گردید تا چهارسال آینده در چهارچوب آن، خدمات مشخصی برای مردم ارائه می‎شد. اما این یک‎سال با ساختار ناقص در حال اتمام شدن است و مردم در بی‎سرنوشتی مطلق به سر می‎برند. کارشناسان با انتقاد شدید از حکومت وحدت ملی، نواقص موجود را در پرتو کابینه ناقص ناکامی بزرگ برای حکومت می‎دانند.
سایه کابینه ناقص بر اقتصاد کشور نیز افتاده است و به گفته رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع کشور، “سه ماه بد” را برای سرمایه‎گذاری رقم زده است. این سه ماه بد در جریان برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری بود و شش ماه اول سال با همین منوال ادامه یافت.
به گفته عتیق‎الله نصرت، رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع، وضعیت در حال حاضر نیز از تشکیل ناقص کابینه متأثر است. نصرت تصریح می‎کند که رأی نیاوردن وزیران پیشنهادی اشرف‎غنی در ولسی جرگه، می‌تواند بر وضعیت بازار کار، تجارت و صنایع اثر بگذارد، به‌ویژه اینکه با رفتن اعضای مجلس به رخصتی های زمستانی، موضوع معرفی افراد دیگر دست‎کم تا نیمه ماه حوت در دستور کار دولت وحدت ملی نخواهد بود. رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع، گفت که نبود افراد مسوول در رأس نهادهای دولتی که تاجران، صاحبان صنایع و کارفرمایان با آن‎ها سر و کار دارند، می‌تواند بر وضعیت تجارت و صنعت اثر منفی بگذارد.
به این ترتیب، یک‎سال از سال سیاه سرنوشت سیاسی سپری می‎شود و مردم کماکان در حالت بی‎اعتمادی کامل به اوضاع به سر می‎برند. صفدر، شهروندی که مصروف کار در بخش معاملات زمین است، می‎گوید: “مردم از حالت شکننده حکومتی به شدت شاکی بوده و هیچ اعتمادی به آینده و حکومت ندارند. به همین دلیل خرید و فروش زمین نیز رونق چندانی ندارد و بازار ساخت و ساز خانه و سایر اماکن مورد نیاز نیز در همین حالت قرار دارد.”
هرچند رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع امیدوار است که حکومت وحدت ملی بتواند زمینه مناسب کار و بار را در کشور فراهم نماید، ولی اختلاف دیدگاه‎های عمیق و گسترده در سطوح کلان حکومتی باعث شده است که وقت زیادی از عمر دولت کنونی با جار و جنجال‎های تعیین و تقرری‎ها سپری گردد. با این وجود، روشن نیست که سریال سرپرستی و بی‎سرنوشتی سیاسی در سطح کلان حکومتی تا چه زمانی ادامه یافته و سایه سیاه آن بر عملکرد دولت و روزگار ملت خواهد افتاد. اما آنچه از حالات روحی و روانی جامعه معلوم می‎شود، ادامه این وضعیت نه تنها برای مردم قابل تحمل نیست که باعث مخدوش شدن اعتبار و حیثیت حکومت در نزد مردم نیز می‎شود. کارشناسان باور دارند در صورتی که دولت به زودی به جنجال‎های تشکیل کابینه خاتمه ندهد، کاسه صبر مردم لبریز خواهد شد و در نهایت به دلیل کم‎کاری حکومت وحدت ملی در رسیدگی به اولویت‎های زندگی آن‎ها، از این حکومت فاصله خواهند گرفت؛ امری که از نظر آگاهان به شدت برای ثبات سیاسی و مشروعیت حکومت وحدت ملی در چند سال آینده آسیب می‎زند. آن‎ها از سران حکومت وحدت ملی می‎خواهند پیش از گشایش پارلمان در 15 حوت، فهرست نامزدوزیران جدید را آماده و همزمان با شروع به کار ولسی جرگه، آن‎ها را برای کسب رأی اعتماد به این نهاد معرفی کنند. آگاهان تأکید می‎ورزند در صورتی که سران حکومت وحدت ملی نتوانند فهرست نامزوزیران باقی مانده را پیش از شروع کار ولسی جرگه در 15 حوت تهیه کنند، امکان دارد مدت تشکیل کابینه بار دیگر به تأخیر مواجه شود؛ مشکلی که به زعم آگاهان امور، کارآیی، درایت و صداقت رهبران حکومت وحدت ملی را زیر پرسش برده و از محبوبیت آن‎ها در نزد مردم خواهد کاست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA