ads

کابینه جدید؛ از تخصص تا مصلحت

سرانجام اعضای کابینه وحدت ملی پس از 105 روز اعلام شد و انتظار تلخ مردم به پایان رسید، اما حکایت‎ها پیرامون چگونگی ترکیب کابینه و مسأله شایسته‎سالاری یا مصلحت‎گرایی در این مورد همچنان باقی است. مردم، جامعه مدنی،‌ احزاب و حلقه‎های سیاسی، ضمن اینکه از باز شدن قفل

نویسنده: The Killid Group
30 جدی 1393
کابینه جدید؛ از تخصص تا مصلحت

سرانجام اعضای کابینه وحدت ملی پس از 105 روز اعلام شد و انتظار تلخ مردم به پایان رسید، اما حکایت‎ها پیرامون چگونگی ترکیب کابینه و مسأله شایسته‎سالاری یا مصلحت‎گرایی در این مورد همچنان باقی است. مردم، جامعه مدنی،‌ احزاب و حلقه‎های سیاسی، ضمن اینکه از باز شدن قفل جادویی کابینه دولت وحدت ملی ابراز خرسندی می‎کنند، نسبت به رعایت شایسته‎سالاری و تخصص‎گرایی در میان اعضای آن پرسش‎ها و تردیدهایی را نیز مطرح می‎کنند. فاطمه خداداد، شهروند ساکن کابل که لیست اعضای کابینه و رشته تحصیلی شان را از طریق رسانه‎ها مشاهده کرده است، می‎گوید:”دو نقص عمده در لیست نامزدوزیران وجود دارد؛‌ اول اینکه تعداد زیادی از اعضای کابینه وابسته به حلقه‎های سیاسی موجود در ساختار دو کمپ سیاسی انتخاباتی هستند و این مسأله ممکن است جنجال‎هایی را در آینده دامن بزند، دوم اینکه برخی از اعضای کابینه از تخصص و شایستگی لازم برخوردار نیستند و تحصیلات آنان مناسب به وزارتی نمی‎باشد که در آن‎ها نامزد شده‎اند.”
این در حالی است که برخی از اعضای جامعه مدنی، کلیت کابینه را مورد قبول دانسته و نسبت به آن قضاوت خوش‎بینانه دارند. سخی بهروز، عضو تشکل مدنی جوانان امروز، بر این باور است که وجود چهره‎های جدید و عاری از شهرت نامطلوب که سابقه‎ای در فساد اداری ندارند، یکی از نکات مثبت در ساختار کابینه جدید به حساب می‌آید. او می‎گوید که امتیاز دوم کابینه جدید این است که موضوع وحدت ملی در آن تا حدودی رعایت شده و تناسب حضور اقوام به صورت نسبتی در آن قابل مشاهده است. وی موضوع قابل انتقاد را که عدم سازگاری رشته تحصیلی برخی از وزرا با ساحه فعالیت آنان می‎باشد، دارای اهمیت به‎سزا نمی‎داند. بهروز می‎گوید:”آنچه در یک وزارت‎خانه برای شخص وزیر اهمیت دارد این است که دارای مهارت‎های مدیریتی و رهبری باشد. در آن صورت، کارهای تخصصی به بخش‎های مربوطه سپرده خواهد شد که باید در تقرر آنان از معین یک وزارت گرفته تا لایه‎های پایینی و سطوح مختلف، مسأله تخصص و شایستگی رعایت شود.”
به گفته وی، هرگاه وزرا با استفاده از صلاحیت‎های خویش در تقرر اشخاص و افراد در وزارت‎خانه‎ها شایستگی و تخصص را مد نظر گرفته و مدیریت درستی داشته باشند، موضوع عدم تناسب اسناد تحصیلی آنان با رشته کاری شان، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. اما اگر از جانب وزیران جدید، خویش‎خوری و فساد در دستور کار قرار گیرد، کارآمدی آن‎ها به شدت کاهش خواهد یافت و مشکلات در وزارت‎خانه‎ها چشم‎گیر خواهد شد.

وزیران کابینه یا ماموران
رهبران سیاسی؟
نگرانی دیگری که پس از اعلام کابینه مطرح می‎شود این است که آیا اعلام کابینه پایان اختلاف‎های سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی خواهد بود یا نقطه آغاز برای تنش‎های بیشتر؟ این سوالی است که همواره افکار عمومی را نگران ساخته و مردم در هراس از این مسأله اند که سران حکومتی که برای توافق روی اعضای کابینه، سه ماه کاری را سپری کردند، در فردای معرفی کابینه و پیش‎بُرد امور اداری و خدماتی چه حالتی خواهند داشت؟ زیرا وقتی‎ چوکی‎های حکومتی میان دو اردوگاه سیاسی تقسیم شده و در میان آن دو نیز به دسته‎ها و گروه‎های کوچک دیگری توزیع شود، هرکدام از این حلقه‎ها، آمر اداری و حاکم سیاسی صاحب همان چوکی خواهند بود. در آن صورت، تکلیف وزیری که در کابینه حکومت قرار گرفته و جزئی از تشکیلات حکومتی است که دو اردوگاه مختلف بر آن فرمان می‎راند، چه خواهد شد؟ آیا وزیری که با وساطت و حمایت یک حزب سیاسی یا تیم انتخاباتی در چوکی نشسته است، از سیاست ارگ ریاست‎جمهوری فرمان‎ خواهد برد یا از دستورهای ریاست اجرایی تابعیت خواهد کرد؟ به همین سان، افراد و عناصر سیاسی دیگری نیز هستند که شخص وزیر را وام‎دار وساطت‎ها و حمایت‎های سیاسی خویش می‎دانند.
از سوی دیگر، انتظار اینکه دو کمپ سیاسی موجود در نظام سیاسی با تمام جریان‎های وابسته به آن‎ها بتوانند روی محور متحد کاری به توافق رسیده و پلان منظم پنج‎ساله را ترتیب نمایند، نیز سخت و دشوار به نظر می‎رسد. چرا که این توافق هرگاه در بسیاری از امور دیگر مانند تعیین یک وزیر صورت نگیرد، چگونه ممکن است روی برنامه پنج‎ساله با تمام جزئیات آن نهایی و نهادینه شود. نوید الهام، کارشناس مسایل سیاسی، با تأیید این مسأله می‎گوید:”نگرانی از این است که معرفی کابینه و شروع به کار وزیران، والیان و مقامات بلندپایه حکومتی به نحوی آغاز مشکلات تازه در روند کاری حکومت وحدت ملی خواهد بود. از همین رو است که برخی از گمانه‎ها، سال‎های سیاه حکومت‎داری را در طی پنج سال آینده پیش‎بینی نموده و ساختار سیاسی موجود را ضعیف‎تر از خلف صالح وی به ریاست حامدکرزی می‎دانند.”
به باور وی، هرگاه سران قدرت در قالب حکومت وحدت ملی نتوانند میکانیزم منظم، منسجم و واحدی را برای پیش‎بُرد امور اداری و سیاسی کشور از سوی کابینه تهیه نموده و سیستم متحدی را جهت پیش‎رفت کارها نسازند، تنش‎های موجود دامنه وسیع‎تری گرفته و اختلافات سیاسی به صورت بی‎سابقه‎ای افزایش خواهد یافت. به عقیده او، این امر حکومت وحدت ملی را زمین‎گیر نموده و به ضعف و بی‎اعتباری آن در سطح ملی و داخلی خواهد افزود و چوب مهلک آن بر ابعاد مختلف حیات اجتماعی نیز وارد خواهد شد.
با این حال، برخی از آگاهان، معیار هرگونه رفتار در وزارت‎خانه‎ها و پست‎های کلیدی را قانون می‎دانند نه سلیقه‎های سیاسی دو جانب یا هر شخص دیگری که در معرفی نامزدوزیران لابی نموده و چانه‎زنی کرده‎اند. محمدامین عالمی، نویسنده و روزنامه‎نگار، بر این باور است که باید میکانیزمی ساخته شود که بر اساس آن، وزرا تابع و پیرو قوانین کاری و اصول عملی حاکم بر نهادهای دولتی باشند، نه اینکه بر اساس دستورهای سلیقوی و مصلحت‎های سیاسی عمل کنند. زیرا در آن صورت، حکومت موازی در درون حکومت شکل خواهد گرفت که این امر نه به مصلحت ملت است و نه هم مطابق به تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی می‎باشد.
این گفته‎ها از آن رو ابراز می‎گردد که پیش از این رییس‎جمهور اشرف‎غنی گفته بود که وی به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که حکومت‎ها و نهادهای موازی به عمر شان ادامه داده و مشکلی برای کارنامه حکومتی خلق کنند.

معیار رأی ولسی جرگه؛
باج‎گیری یا شایستگی؟
اما معرفی نامزدوزیران به پارلمان، آغاز کار است و گام اول حکومت در گذر از هفت‎خوان رستم تشکیل کابینه می‎باشد. مرحله دشوارگذر دوم فلتر ولسی جرگه و رأی اعتماد نمایندگان مردم می‎باشد. نادرشاه بحر، نماینده مردم غور در ولسی جرگه، با یادآوری عملکرد نادرست برخی از اعضای ولسی جرگه در خصوص دادن رأی اعتماد بر اساس معیارهای غیرمنطقی یا در بدل گرفتن امتیازهای مالی و … می‎گوید: “این بار نباید اشتباهات گذشته تکرار شود و رأی اعتماد یا عدم آن به اعضای کابینه دولت وحدت ملی، باید معیارهای چون شایستگی، تخصص و مسلکی بودن نامزدوزیران باشد نه امتیازگیری، مسایل قومی یا مصلحت‎های سیاسی.”
فوزیه کوفی، عضو دیگر ولسی جرگه، نیز با یادآوری این مطلب که اعضای کابینه دولت وحدت ملی دارای معیارهای لازم شایستگی نبوده و بیشتر تصویری از مصلحت‎های سیاسی و قومی را نشان می‎دهد، انتظار طولانی مردم را برای ظهور کابینه جدید، شایسته نمی‎داند. به باور وی، تأخیر در اعلام کابینه از جانب حکومت و رهبران دولت وحدت ملی با این استدلال انجام گرفت که آنان به دنبال گزینش افراد شایسته می‎باشند؛ این درحالی است که افراد اعلام شده این توجیه را منطقی جلوه نمی‎دهند. به استدلال کوفی، به جز تعداد انگشت‎شماری از اعضای کابینه، متباقی آن‎ها بر اساس تعلقات سیاسی، انتخاب شده و از فلتر رهبرانی گذشته‎اند که همواره نور چشم‎ها و دست‎بوسان خویش را در چوکی‎ها منصوب می‎کنند.
این دیدگاه مورد تأیید فاطمه عزیز، عضو دیگر ولسی جرگه، نیز می‎باشد. وی کابینه جدید را دارای معیارهای لازم شایستگی، تخصص و کارآمدی ندانسته و تحقق حکومت‎داری خوب را با وجود کابینه تازه تشکیل بعید از تصور می‎داند.
با وجود اعتراض‎های صورت گرفته باید دید که اعضای ولسی جرگه، چگونه خواهند توانست نامزدوزرا را فلتر نموده و آیا خواهند توانست بازی‎های گذشته را تکرار ننمایند؟ برخی از کارشناسان بر این عقیده‎اند که هرگاه اعضای کابینه ناگزیر باشند که چوکی‎های شان را از وکلای ولسی جرگه خریداری کنند، این مسأله بر کارآمدی شان به شدت آسیب خواهد زد. فعلاً لیست نامزدوزرا به دارالانشای ولسی جرگه مواصلت کرده و قرار است در جریان این هفته برای آن‎ها صندوق رأی گذاشته شود. صدیق عثمانی نایب اول ولسی جرگه، به خبرنگاران گفت که ليست نامزدوزرا با اسناد تحصیلی آن‎ها، به ولسی جرگه رسيده و اسناد مربوط به آن‎ها زیر بررسی قرار دارد.
وى بدون ارايه جزئيات گفت که در بين نامزدوزرا، کسانى نيز وجود دارند که برعلاوه افغانستان، تابعيت کشور ديگرى را نيز دارند. به گفته او، ولسى جرگه به نامزد وزرايى که دارای دو تابعیت باشند، رأى نمى‎دهد و آن‎ها را شامل پروسه رأى‎دهى نمى‎سازد.  در ماده ٧٢ قانون اساسى آمده است:”شخصى که به حيث وزير تعيين مى‎شود، بايد تنها تابعيت افغانستان را داشته باشد و هرگاه نامزد وزارت، تابعيت کشور ديگرى را داشته باشد، ولسى جرگه صلاحيت تأييد و يا رد آن را دارد.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA