ads

افزایش خشونت، ولی کاهش خودسوزی زنان افغان

آمار خودسوزی زنان در کابل امسال نسبت به سال گذشته 54 درصد کاهش یافته است. کمسیون مستقل حقوق بشر از آغاز سال جاری تا اکنون چهار مورد خودسوزی زنان در کابل را به ثبت رسانده است. این در حالی است که سال گذشته در کمسیون مستقل حقوق بشر، 25 مورد خودسوزی زنان به ثبت رسیده بود. مسوولین کمسیون مستقل حقوق بشر می‎گویند که عمده‎ترین علت کاهش آمار خودسوزی در میان زنان در کشور، به ‎خصوص کابل، مؤثر واقع شدن فعالیت‎های نهادهای مختلف در راستای جلوگیری از خودسوزی می‎باشد.

نویسنده: The Killid Group
23 قوس 1393
افزایش خشونت، ولی کاهش خودسوزی زنان افغان

آمار خودسوزی زنان در کابل امسال نسبت به سال گذشته 54 درصد کاهش یافته است. کمسیون مستقل حقوق بشر از آغاز سال جاری تا اکنون چهار مورد خودسوزی زنان در کابل را به ثبت رسانده است. این در حالی است که سال گذشته در کمسیون مستقل حقوق بشر، 25 مورد خودسوزی زنان به ثبت رسیده بود. مسوولین کمسیون مستقل حقوق بشر می‎گویند که عمده‎ترین علت کاهش آمار خودسوزی در میان زنان در کشور، به ‎خصوص کابل، مؤثر واقع شدن فعالیت‎های نهادهای مختلف در راستای جلوگیری از خودسوزی می‎باشد.
شاهین بشردوست، مسوول بانک اطلاعات کمسیون مستقل حقوق بشر، در مصاحبه اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “از آغاز سال جاری تا اکنون حدود چهار قضیۀ خودسوزی در کمسیون مستقل حقوق بشر به صورت رسمی به ثبت رسیده است، ولی در مجموع اکثریت قضایای خودسوزی به دلیل مجروحیت خود قربانی و یا هم از سوی خانواده‎های شان در کمسیون مستقل حقوق بشر به ثبت نمی‎رسد.”
در همین حال، مسوولین بخش سوختگی و جراحی پلاستیکی شفاخانۀ استقلال کابل می‎گویند که آنان نیز شاهد کاهش قابل ملاحظه در آمار خودسوزی زنان، درطی دو سال  اخیر بوده‎اند. به گفتۀ این مسوولان، از آغاز سال جاری تا اکنون 19 واقعۀ سوختگی از 30 ولایت به ‎شمول کابل در این شفاخانه به ثبت رسیده است. طبق آمار مسوولین شفاخانۀ استقلال، از مجموع 19 مورد سوختگی، شش مورد آن، مربوط به خودسوزی زنان در این ولایات‎ است. داکتر احمدشاه وزیر، مسوول بخش سوختگی و جراحی پلاستیکی شفاخانۀ استقلال کابل، می‎گوید که شش واقعۀ خودسوزی زنان در سال‎های 1392 و 1393 خورشیدی در این شفاخانه به ثبت رسیده است؛ در حالی که تنها در سال 1391 خورشیدی، آن‎ها حدود 9 واقعۀ خودسوزی زنان را در این شفاخانه به ثبت رسانیده بودند.
عموماً قربانیان خودسوزی که در شفاخانۀ استقلال مراجعه می‎کنند، بعد از یکی – دو روز، با آنکه تحت تداوی و مراقبت‎های جدی قرار می‎گیرند، به دلیل سوختگی زیاد به کام مرگ کشیده می‎شوند. همچنین افرادی که به علت خشونت‎های خانوادگی دست به خودسوزی می‎زنند بنابر عدم آگاهی از حقوق شان و یا به دلیل عرف و عنعنات ناپسند از خودسوزی خود انکار می‎کند. داکتر وزیر افزود: “متضررین سوختگی که از اثر خشونت‎های خانوادگی در سال جاری جان باخته‎اند، شاه هیلۀ 22 ساله و اسما باشندگان ولایت کابل، بعض بی بی 22 ساله، اختر بی بی و عارفه باشندگان ولایت غزنی و حمیدۀ 25 ساله می‎باشند که سطح سوختگی آن‎ها در حدود 50 تا 100 درصد بوده است.”
خودسوزی یک عمل زشت بوده که همواره زنان افغان به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، ازدواج‎های اجباری و زیر سن و خشونت‎های فزیکی (لت و کوب) به چنین عمل دست می‎زنند، که این عمل منجر به مرگ و یا هم معلولیت جسمی و روانی آن‎ها می‎شود. داکتر وزیر، مسوول بخش سوختگی و جراحی پلاستیکی شفاخانۀ استقلال کابل، می‎گوید که نجات جان قربانیانی که سطح سوختگی آن‎ها بیش از 50 درصدر باشد برای آنان بسیار دشوار است: “بیش از 60 درصد از بدن هر کدام از افرادی که دست به خودسوزی می‎زنند، می‎سوزد و به همین دلیل 50 درصد آن‎ها بعد از خودسوزی جان‎های شان را از دست می‎دهند.”
در همین حال، مقامات وزارت امور داخله، می‎گویند که بیشترین واقعات خودسوزی در میان زنان در ساحات دورافتادۀ ولسوالی‎هایی به وقوع می‎پیوندد که سطح سواد و آگاهی در میان مردم این ساحات پایین است. صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “از آغاز سال جاری تا اکنون از مجموع 22 مورد واقعۀ خشونت علیه زنان، چهار واقعۀ خودسوزی و 18 واقعۀ خودکشی زنانی که توسط ادویه و وسایل دیگر به اشکال مختلف به قتل رسیده‎اند در ریاست جنایی وزارت داخله به ثبت رسیده است که سال گذشته ما نیز خودسوزی 4 واقعه را داشتیم.”
به اساس تحقیقاتی که از سوی مجلۀ مرسل صورت گرفته است، در افغانستان همه‎ساله بیشترین خودکشی‌ها به شیوۀ خودسوزی در مرکز و ولایات صورت می‎گیرد که اکثریت اقدام به خودسوزی منجر به مرگ شده است. صدیق صدیقی در این زمینه افزود: “متأسفانه زمانی که یک حادثۀ خودسوزی در هر یکی از نواحی شهر کابل و یا هم در سطح ولایت کشور اتفاق می‎افتد، در اثر شدت آتش‎سوزی به وسیلۀ محصولات سوختی، تا رسیدن افسران پولیس به محل واقعه، خانمی که در اثر خشونت‎های خانوادگی دست به خودسوزی زده است، جان خود را از دست می‎دهد.”
خودکشی در افغانستان، دومین عامل افزایش آمار مرگ و میر جوانانی است که در سنین 15 تا 29 سال قرار دارند. طبق تحقیقات، خشونت‎‏های جنسیتی، ازدواج‏های اجباری و خشونت‏های خانوادگی، عمده‏ترین دلایل خودکشی در کشور می‎باشد. با این حال، سازمان صحی جهان در نظر دارد به همکاری وزارت صحت عامه میزان خودکشی را در کشور کاهش دهد.
در همین حال، ریک پییرکارن، نمایندۀ سازمان صحی جهان برای افغانستان، در مراسم تجلیل از روز جهانی وقایه از خودکشی در کابل گفت: “کسانی که در اثر خودکشی از بین می‏روند، تعداد شان بیشتر از کسانی است که در اثر انفجارها و جنگ از بین می‏روند. او افزود در هر چهل ثانیه یک خانواده، یکی از عزیزانش را از این سبب از دست می‎دهد.”

کاهش خودسوزی در زون غرب
با توجه به اینکه خودسوزی زنان، در ولایت هرات، از سال‎ها به این‎سو سرخط رسانه‎ها در سطح کشور بوده است، امسال آمار خودسوزی زنان در این ولایت دو درصد کاهش یافته است. به اساس معلومات مسوولین کمسیون محو خشونت علیه زنان در ولایت هرات، قضایای خودسوزی زنان در این ولایت در 9 ماه گذشته دو درصد کاهش یافته است.
نسیمه همدرد، سخنگوی کمسیون محو خشونت علیه زنان هرات، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “از اول سال تا اکنون 15 قضیۀ خودسوزی و همچنان 7 مورد قضیۀ مشکوک که 95 درصد احتمال می‎رود که آنان خود شان را آتش زده‎اند، تا اکنون در این کمسیون به ثبت رسیده است.”
گفته می‎شود که علت‎های عمدۀ خودسوزی زنان در افغانستان، به ‎خصوص در ولایت هرات، جایی که بیشترین آمار خودسوزی زنان بعد از کابل را دارد، همان ازدواج‎‏های اجباری، چندهمسری و یا مشکلات روانی چندین دهه جنگ در کشور می‎باشد.
خانم همدرد، یکی از دلایل کاهش آمار خودسوزی زنان در هرات را افزایش میزان آگاهی مردم از طریق وزارت امور زنان، نهادهای ذیربطی که در راستای محو خشونت همواره کار می‎کنند، دانسته و افزود: ” در کمسیون محو خشونت در هرات، از آغاز سال الی نیمۀ هشتم همان سال 17 مورد قضیۀ خودسوزی زنان ثبت شده بود .”
از سویی هم، وزارت امور زنان، معتقد است که وزارت صحت عامۀ کشور به خاطر جلوگیری از خودکشی افراد باید اقداماتی را انجام دهد. از نظر این وزارت، خشونت‏های خانوادگی و موجودیت تکالیف روانی نزد افراد سبب شده تا برخی از افراد دست به خودکشی بزنند. سعیده مژگان مصطفوی، معین وزارت امور زنان، در رابطه به جلوگیری از خودکشی افراد گفت: “وزارت امور زنان از وزارت صحت عامه خواسته است که برای درمان تکالیف روانی و عرضۀ خدمات در این خصوص، تلاش نموده تا با این کوشش و تلاش میزان خودکشی در کشور کاهش یابد.”

کاهش آمار خودسوزی در سه سال گذشته
با آنکه مسوولین کمسیون مستقل حقوق بشر زون شمال، آز آغاز سال جاری در مقاسیه با سال گذشته از افزایش 60 درصدی واقعۀ تجاوز جنسی علیه زنان و اطفال در این زون خبر می‎دهند، از سوی دیگر، سعید سامع، رییس کمسیون مستقل حقوق بشر زون شمال، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “خوش‎بختانه از سه سال به این طرف هیچ آمار و ارقام مربوط به واقعۀ خودسوزی زنان از چهار ولایت زون شمال در این کمسیون به ثبت نرسیده است.”
سامع افزود که عوامل تأثیرگذار در کاهش آمار خودسوزی زنان در زون شمال، ریشه در فعالیت‎های کمسیون مستقل حقوق بشر، وزات امور زنان و نهادهای عدلی و قضایی دارد: “نگرانی‎های کمسیون مستقل حقوق بشر زون شمال در این اواخر تجاوزات جنسی بالای خانم‎ها و اطفال بوده است که ما اقدامت جدی و برنامۀ تازه‎ای را روی دست داریم تا بتوانیم بدین وسیله هرچه زودتر جلو خشونت علیه زنان را در زون شمال بگیریم.”

عوامل خودسوزی زنان
عمده‏ترین عوامل خودکشی که تا حال از سوی مقامات وزارت صحت عامه، وزارت امور زنان و کمسیون مستقل حقوق بشر گزارش داده شده است، عبارت از خشونت‏های خانوادگی، رفتارهای ناشی از عرف و عادات ناپسند در جامعه، ازدواج‎های اجباری، عدم آگاهی از حقوق زنان، تبعیض جنسیتی علیه زنان، فقر و ناداری و عدم حاکمیت قانون می‏باشد. در این زمینه شهلا فرید، یک تن از آگاهان مسایل حقوقی، به مجلۀ مرسل گفت: “یکی از عوامل کلی خودسوزی و خودکشی‏ها، نقض حقوق انسانی و تجاوز به حرمت شخصی مانند ازدواج‏های قبل از وقت، ازدواج‎های ناخواسته و اجباری، تبادلۀ زنان در حالت عداوت، می‎باشد. اکثریت خودسوزی زنان در افغانستان، ناشی از خشونت‎های خانوادگی است که این عمل تقریباً در تمامی خانواده‎ها مشابه می‎باشد، ولی مشخصاً اکثریت قضایای خودسوزی زنان، در ولایاتی که هم‎سرحد با کشور ایران است، اتفاق می‎افتد.”
هرچند فعالیت‎های زیادی از چندین سال به این طرف در راستای محو خشونت علیه زنان از سوی نهادهای جامعۀ مدنی، وزارت امور زنان، کمسیون مستقل حقوق بشر، نهادهای عدلی و قضایی کشور در راستای بهبودی زندگی زنان صورت گرفته است، اما گفته می‎شود که بیشترین این فعالیت‎ها در شهرها متمرکز بوده و زنان ولسوالی‎ها و قریه‎های دوردست از ثمرۀ این فعالیت‎ها کم‎تر مستفید شده‎اند. خانم فرید در زمینه به مجلۀ مرسل چنین گفت: “اکثر فعالیت‎هایی که از سوی نهادهای مختلف در زمینۀ محو خشونت علیه زنان تا اکنون صورت گرفته است، بیشتر در زندگی زنان باسواد یا زنان شهرنشین مفید واقع شده است، ولی برای تغییرات زندگی زنان روستایی اندکی مفید بوده که اصلاً قابل  مقایسه نیست.” خانم فرید از تمامی نهادهای دولتی و خصوصی می‎خواهد از این به بعد به زنان روستانشین بیشتر توجه کنند تا خشونت علیه زنان در کشور کاهش یابد.

گذشتۀ خودسوزی در افغانستان
افغانستان، کشوری است که بیش از سه دهه جنگ را سپری نموده و شهروندان آن همواره خسارات مادی و معنوی سنگینی را متحمل شده‎اند. آگاهان باور دارند که یکی پیامدهای زیانبار این جنگ‎ها، افزایش مشکلات روانی و به تبع آن رشد آمار خودکشی و خودسوزی در میان زنان می‎باشد. گفته می‎شود که خودسوزی در میان زنان، گذشتۀ طولانی در افغانستان ندارد و این فرهنگ همزمان با بازگشت مهاجران افغان به وطن، از کشورهای همسایه وارد کشور شده است. داکتر احمدشاه وزیر، مسوول بخش سوختگی و جراحی پلاستیکی شفاخانۀ استقلال کابل، می‎گوید: “قبل از سال 1376 ما حتی یک واقعۀ خودسوزی را در سطح کشور نداشتیم و هنگامی که مهاجرین به‎خصوص از کشور ایران، عودت کردند، فرهنگ خودسوزی را همراه با خود به افغانستان منتقل کردند. چنانکه از همان سال به این طرف اکثریت متضررین خودسوزی از ولایت هرات، به شفاخانۀ صلیب سرخ کابل مراجعه کرده اند.”

تأثیر رسانه‎ها در کاهش خودسوزی
باآنکه همه ساله رقم خودسوزی‎ها در میان زنان خیلی نگران‎کننده گزارش می‎شد، اما از آغاز سال جاری تا اکنون تحقیقات نشان می‎دهد که موارد خودسوزی در سطح کشور کاهش یافته است. سعیده کروخیل، یک تن از نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “پیش از این، بیشتر قضایای خودسوزی از آدرس خود زنان، در نهادهای عدلی و قضایی همه ساله در زون غرب به ثبت می‎رسد، اما از آغاز سال جاری تا اکنون، واقعات خودسوزی در زون غرب کاهش یافته است.”
خانم کروخیل، یکی از علت‎های اصلی کاهش آمار خودسوزی زنان در هرات را افزایش میزان آگاهی مردم دانسته و افزود: “اطلاعات و گزارش‎هایی که از 13 سال به این‎سو، از طریق رسانه‎ها در مورد پیامدهای ناگوار خودسوزی، در دست‎رس مردم قرار گرفته است، نقش مهم و اساسی را در کاهش خودسوزی زنان داشته است.”
از سوی دیگر، ا‍‍ز آغاز سال جاری تا حال، 210 واقعۀ خشونت‎آمیز علیه زنان در هرات در کمسیون مستقل حقوق بشر به ثبت رسیده است. همچنین گفته می‎شود در این اواخر قضایای قتل‎های ناموسی و تجاوزات جنسی نیز در این ولایت افزایش پیدا کرده است.
خانم کروخیل در این مورد گفت: “عاملین چنین قضایا به اساس فساد اداری که در دوایر دولتی حاکم بوده است، مورد پیگرد جدی قرار نگرفته و مرتکبین جرم همواره برائت حاصل نموده که این امر متأسفانه سبب افزایش قضایای تجاوزات جنسی و دیگر قضایای خشونت علیه زنان در کشور شده است.”
در همین حال، صدیق‎الله توحیدی، مسوول دیدبان رسانه‎های آزاد افغانستان، یکی از عوامل اساسی کاهش آمار خشونت علیه زنان را انعکاس رویدهای خشونت‎بار علیه زنان از طریق رسانه‎ها دانسته و گفت: “از چندین سال به این طرف هیچ واقعه‎ای پنهان نمانده و هر صدایی که در رابطه به قضایای خشونت علیه زنان بلند شده است، چه در مرکز و یا هم در سایر ولایات، از طریق رسانه‎های متعدد انعکاس یافته است، که در کل این کارکرد رسانه‎ها باعث جلب توجه نهادهای مسوول در زمینۀ محو خشونت علیه زنان شده است.”
از سوی دیگر، توحیدی از تمامی رسانه‎های کشور می‎خواهد که گزارش‎های بیشتری را در زمینۀ مبارزه با خشونت علیه زنان به نشر بسپارند تا نهادهای ذیربط اقدامات جدی‎تری در قسمت محو خشونت انجام دهند. اما با وجود این تأکیدات، بسیاری از واقعات خشونت به دلیل حاکمیت فرهنگ مردسالاری و عرف و عادات ناپسند از دید رسانه‎ها پنهان مانده و آن گونه که باید گزارش داده شود، نشده است.

نتیجه‎گیری
خودسوزی، یک نوع رفتار غیر ارادی است که طی 13 سال گذشته در ولایات مختلف کشور رواج یافته است. گزارش‎ها نشان می‎دهد که اقدام به خودکشی و خودسوزی در میان زنان در سال‎های گذشته به شکل نگران‎کننده‎ای بالا بوده است، اما فعلاً آمار خودکشی کاهش یافته است. آگاهان معتقدند که رشد سواد در میان مردم و همچنین آگاهی زنان از پیامدهای ناگوار اقدام به خود سوزی از طریق رسانه‎ها، باعث شده تا واقعات خودسوزی کم‎تر شود.
گفته می‎شود که مجازات عاملان خشونت و آگاهی زنان از حقوق و وجایب شان نیز بی‎تأثیر در کاهش خشونت در برابر زنان و به تبع آن خودسوزی نبوده است. اکنون گمان می‎ رود که با رشد فعالیت رسانه‎های آزاد و مبارزۀ نهادهای مختلف در زمینۀ محو خشونت علیه زنان، سطح خودسوزی‎ها در آینده بیشتر کاهش یابد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA