ads

ایران و افغانستان پیمان دوستی امضا می‌کنند

رییس جمهورکرزی در دیدار یک روزه اش از ایران، با حسن روحانی رییس جمهور این کشور دیدار کرد و دو طرف روی امضای پیمان دوستی و همکاری‌های دراز مدت  توافق کردند.

رییس جمهورکرزی در دیدار یک روزه اش از ایران، با حسن روحانی رییس جمهور این کشور دیدار کرد و دو طرف روی امضای پیمان دوستی و همکاری‌های دراز مدت  توافق کردند.

رييس جمهور کرزى، به دعوت رسمی حسن روحانی روز گذشته به ایران رفت و دو طرف در باره چگونگی گسترش روابط دیپلوماتیک، مناسبات فرهنگی و اقتصادی باهم تبادل نظر کردند.

دفتر رسانه‌های حکومت، با نشر اعلاميه‌یى گفته که رهبران دو کشور در جریان این مذاکرات، در رابطه به تنظیم و امضای پیمان دوستی و همکاری‌های درازمدت میان افغانستان و ایران توافق کردند.

این اعلاميه می‌افزاید که توافق بر سر امضای پیمان دوستى میان دو کشور، همکاری‌ها میان افغانستان و ايران در ساحات سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و تامین صلح و امنیت را  در منطقه در بر می‌گیرد.

در خبر نامه تصریح شده که به وزرای خارجه دو کشور وظیفه سپرده شد تا کار روی تنظیم پیش‌نویس این پیمان را آغاز کنند.

در پایان دیدار و توافقات انجام شده میان رییس جمهور افغانستان و ایران، اعلامیه‌یی مشترکى نیز به صادر شد.

رياست جمهورى افغانستان گفته است که ريیس جمهور کرزی، در جریان این سفر، بر علاوه دیدار با ريیس جمهوری اسلامی ایران، با داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات بلند رتبه آن کشور نیز ملاقات کرد.

هردو جانب در اين ديدار، در ارتباط به پروسه صلح افغانستان و گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور در ساحات مختلف بخصوص همکاری‌های ترانزیتی، تبادلات سرحدی و صدور ویزه ایران برای اتباع افغانستان صحبت کردند.

گفته شده که در این دیدار، روحانی مخالفت ایران را با حضور نظامیان خارجی در افغانستان اعلام کرده و نسبت به امضای پیمان امنیتی افغانستان با امریکا هشدار داده است.

این نگرانی دولت ایران در شرایطی ابراز می‌گردد که رییس جمهور کرزی بارها، از موضع حسن نیت با ایران حرف زده و هیچگاه از تصمیم ایران برای غنی سازی یورانیوم و گسترش سلاح هسته‌یی در منطقه ابراز نگرانی نکرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA