ads

بیانیه مشترک افغانستان، تاجیکستان و ایران

چهارمین اجلاس سه جانبه رؤسای جمهوری اسلامی افغانستان ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در تاریخ 14/ 5 / 1389 هجری شمسی برابر با 5 آگست 2010 میلادی ، در تهران برگزار گردید.    

نویسنده: The Killid Group
18 اسد 1389
بیانیه مشترک افغانستان، تاجیکستان و ایران

 

چهارمین اجلاس سه جانبه رؤسای جمهوری اسلامی افغانستان ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در تاریخ 14/ 5 / 1389 هجری شمسی برابر با 5 آگست 2010 میلادی ، در تهران برگزار گردید.

در جریان مذاکرات در اجلاس موضوعات مربوط به روابط سه جانبه و مسائل مشترک مورد علاقۀ منطقه ای و بین‌المللی ، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

سران سه کشور با تأکید بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی سه کشور ،  اصول و موازین پذیرفته شده حقوق بین‌المللی،  حسن همجواری، احترام متقابل و گسترش همکاریهای منطقه ای ، – لزوم تعمیق و تحکیم دوستی مردمان سه کشور ، – ضرورت ارتقاء سطح همکاریهای سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و قونسلی، – خواست ملت های منطقه برای تقویت صلح ، ثبات ، رفع فقر و شکوفایی اقتصادی و فردای  بهتر  و با ابراز خرسندی از توافقات و پیشرفت های حاصله از جمله ، امضاء یادداشت تفاهم تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های سه جانبه و حمایت از استمرار بزرگداشت عید نوروز به عنوان میراث مشترک، در موارد زیر به توافق رسیدند:

(1) طرفها در راستای عملی نمودن  مفاد  بیانیه های مشترک سران سه کشور توافق نمودند تا اولین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های سه جانبه به ریاست وزرای امور خارجه و  با شرکت نمایندگان وزارت خانه های ذیربط سه کشور  به منظور سرعت بخشیدن به عملی نمودن توافقات سه جانبه، در تهران برگزار گردد. وزرای امور خارجه نتایج بررسی ارزیابی ها و روند پیشرفت اجرایی توافقات سه جانبه را به سران کشورها ارائه نمایند.

(2) طرفها با عنایت به اهمیت و منافع همکاری های اقتصادی سه جانبه، اجرای طرح های مشترک در زمینه ساخت جاده ها و اتصال راه آهن جهت ترانزیت کالا و  مسافر بخصوص طرح جدید راه آهن افغانستان از شیرخان بندر و وصل آن از طریق هرات به ایران استقبال نموده و همچنین  انتقال نیروی برق از تاجیکستان به ایران از طریق قلمرو افغانستان را حائز اهمیت منطقه ای ارزیابی نموده و حمایت مجدد خود نسبت به تسریع در عملیاتی نمودن طرح های مذکور از طریق جذب منابع مالی داخلی و خارجی اعلام نمودند.

سران سه کشور از نشست وزرای حمل و نقل پنج کشور (  ایران ، افغانستان ، تاجیکستان ، چین و قرقیزستان)  به منظور بررسی اتصال راه آهن بین این کشورها در   اواسط اکتبر 2010 در شهر دوشنبه استقبال و مورد تأکید قرار دادند.

(3) طرفها  برگزاری نشست سه جانبه  وزرای انرژی سه کشور و تدوین پیش نویس یادداشت تفاهم مشترک در زمینۀ  همکاری در عرصه  انرژی را مورد  تاکید قرار دادند.

(4) طرفها موافقت نمودند تا پیش نویس توافقنامه مرتبط با امور ترانزیتی سه جانبه را مورد بررسی کارشناسی قرار دهند . طرف تاجیکی متعهد شد پیش نویس توافقنامه فوق را ظرف دو ماه از تاریخ امضاء این بیانیه با مشورت دو طرف ديگر تهیه و جهت بررسی و اقدامات لازم به طرفین دیگر تسلیم نمایند.

(5) طرفها با تأکید بر اهمیت روابط اقتصادی – تجاری در توسعه پایدار هر سه کشور، بار دیگر گسترش فعالیت تجار و سرمایه گذاران کشورهای خود در قلمرو یکدیگر و ایجاد فضای مناسب کاری برای آنان را مورد تأکید قرار دادند.

(6) طرف ها با عنایت به اهمیت ارتباطات و خطوط ارتباطی بین سه کشور ، استفاده از فیبر نوری میان سه کشور بر اساس توافقات قبلی را مورد تأکید قرار داده و نهادهای ذیربط سه کشور را موظف کردند تا زمینه های اجرایی و عملیاتی این طرح را فراهم و ضرورتها و نیازهای آن را جهت استحضار سران به منظور اتخاذ تصمیمات مقتضی در اولین فرصت ارائه نمایند.

(7) طرفها با پشتیبانی از گسترش همکاریهای فرهنگی ، علمی و آموزشی سه کشور، برنامه ریزی مشترک در زمینه های آموزش و پرورش، آموزش و پژوهش زبان ، ادبیات ، تاریخ و میراث فرهنگی مشترک، مبادله هیئت های علمی و آموزشی، فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی را مورد حمایت قرار دادند.

(8 ) طرفها با تأکید مجدد بر اهمیت و نقش سازنده تأسیس شبکه تلویزیونی مشترک ، مقامات مسئول و ذیربط سه کشور را موظف نمودند تا با تلاش مضاعف و پیگیری های لازم ، راه اندازی نهایی این شبکه تلویزیونی را تسریع بخشند.

(9) طرفها آمادگی خود را جهت افزایش همکاریهای سه جانبه به منظور مقابله با تروریسم،  افراط گرایی ، جنایات سازمان یافته و مواد مخدر که تهدیدی جدی برای ثبات اجتماعی و امنیت ملی سه کشور و منطقه محسوب می گردد ، اعلام داشته و بر تقویت همکاریهای مرزی تأکید نمودند.

طرفها در راستای اجرای توافقات در زمینه مبارزه با مواد مخدر ، موضوع نشست مشترک مسئولین ذیربط سه کشور در آینده نزدیک را مورد تأکید قرار دادند.

(10)  در راستای تحکیم پیوندهای دوستی و شناخت متقابل مردم سه کشور و بعنوان راهکار مهم جهت پایان دادن  به قاچاق انسان و جلوگیری از تبعات ناگوار آن ،  طرفها موافقت نمودند تا تسهیلات بیشتری  برای تردد قانونمند شهروندان سه کشور  به کشورهای  یکدیگر را فراهم نمایند.

(11 ) طرفها بار دیگر موضوع جهان عاری از سلاح هسته ای و حمایت از ایجاد مناطق عاری از اینگونه سلاح ها در نقاط مختلف جهان، بویژه در منطقه حساس خاورمیانه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را از حقوق مسلم کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای (NPT) می دانند.

(12 ) طرفها از برگزاری کنفرانس بین المللی کابل حمایت و آن را یک گام مثبت  در جهت تقویت امنیت ، ثبات و  توسعه اقتصادی در افغانستان و منطقه،  تلقی  نمودند .

(13 ) کمیسیون مشترک همکاری های سه جانبه  مسئول پيگيري و نظارت بر  اجرای  توافقات ميباشد. تاريخ قطعي برگزاري نشست ها از  طريق كانال ديپلماتيك اعلام میگردد .

(14 ) طرفها توافق نمودند ، پنجمین اجلاس سران  سه کشور در سال 1390/2011  برگزار گردد . محل برگزاری اجلاس در کابل و تاریخ دقیق آن  از طریق مجاری دیپلماتیک  تعیین خواهد شد .

جناب آقای حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و جناب آقای امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان ،  از جناب آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران بخاطر مهمان نوازی و فراهم نمودن تمهیدات لازم جهت دستیابی به نتایج مثبت در این مذاکرات تقدیر و تشکر نمودند.

این بیانیه در تاریخ 14 /5 / 1389 هجری خورشیدی برابر با 5 آگوست 2010 میلادی در شهر تهران در سه نسخه اصلی که هر کدام آن از اعتبار یکسان برخوردار می باشند، به امضاء رسید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA