ads

قندهار قبل از آغاز عمليات بزرگ

  در حاليكه مقام هاي نظامي از آماده گي ها براي راه اندازي عمليات نظامي وسيع درين ولايت خبر ميدهند، باشندگان قندهار از افزايش ناامني ها در ولايت شان نگراني ميكنند. به گفتهء شماري از آنها؛ در حال حاضر با وجود حضور هزاران سرباز خارجي؛ نفوذ طالبان، شبانه حتي در شهر قندهار به شكل گسترده اي محسوس است.

نویسنده: The Killid Group
22 حمل 1389
قندهار قبل از آغاز عمليات بزرگ

ولايت قندهار؛ يكي از نقاط ستراتيژك براي طرف هاي درگير در افغانستان به شمار ميرود.

 در حاليكه مقام هاي نظامي از آماده گي ها براي راه اندازي عمليات نظامي وسيع درين ولايت خبر ميدهند، باشندگان قندهار از افزايش ناامني ها در ولايت شان نگراني ميكنند. به گفتهء شماري از آنها؛ در حال حاضر با وجود حضور هزاران سرباز خارجي؛ نفوذ طالبان، شبانه حتي در شهر قندهار به شكل گسترده اي محسوس است.

عبدالحي يكي از شهروندان قندهار ميگويد كه او در گذشته ميتوانست بدون هراس، به حوالي شهر و يا ولسوالي ها رفت و آمد نمايد؛ اما با افزايش ناامني ها او حالا نميتواند از شهر بيرون رود. به گفتهء او علاوه از تهديد مخالفان مسلح، وقوع جرايم جنايي نيز در قندهار بيشتر گرديده است. او  مي گويد: “هر آن، امكان اينكه موترسايكل و يا ساير اموال دستي شما مورد دستبرد قرار گيرد و يا افراد مسلح ناشناس دور از چشم ديگران با تهديد، داشته هاي تان را غارت كند، وجود دارد.”

مشكلات باشندگان ولسوالي ها در قندهار، به مراتب بيشتر از ساكنان شهر است. هرچند شمار زيادي از ولسوالي ها درين ولايت ظاهراً در تصرف حكومت است؛ اما ديده ميشود كه حاكميت دولتي، تنها در چند قريهء نزديك به تعمير ولسوالي خلاصه ميگردد. يكي از اينگونه مناطق، ولسوالي ميوند است كه در 70 كيلومتري شهر قندهار، در همسايه گي با ولايت هلمند موقيعت دارد.

در سفر به اين ولسوالي؛ در يافتيم كه  تنها يك مكتب پسرانه در آنجا وجود داشته و در سراسر ولسوالي، ديگر هيچ مكتبي براي دختران و پسران وجود ندارد.

عبيدالله باوري ولسوال ميوند ميگويد كه از مجموع 170 قريه، حكومت بر 20 قريهء نزديك، تسلط دارد. او گفت: “چرا نه ما حاكميت داريم؛ در 20 يا 15 قريه كه در چهار اطراف ولسوالي موقعيت دارد، مردم تا جايي كه به ما رسيده گي ميتوانند، براي حل منازعات شان به محكمهء محلي مراجعه ميكنند و ساير مردم، به طالبان مراجعه ميكنند، ولي طالب ها خيلي زود حتي در روي سرك فيصله ميكنند.”

مسوولان محلي ميوند؛ دليل نفوذ طالبان درين ولسوالي را كمبود شمار سربازان امنيتي عنوان ميكنند. به گفتهء دگروال نعمت الله قوماندان امنيهء ولسوالي ميوند؛ در تشكيل آنها مجموع سربازان امنيتي، 250 تن تعيين گرديده است؛ اما در حال حاضر، آنها فقط 115 تن پوليس را در اختيار دارند.

 از سوي ديگر؛ قوماندان سربازان امريكايي مستقر در ميوند ميگويد كه پوليس، اين ولسوالي را در دوره هاي آموزشي 15 روزه با مهارت هاي جديد امنيتي آشنا ساخته و بررسي هاي آنان، نشان ميدهد كه اين دورهء آموزشي در كاهش فساد در ميان افراد پوليس، مؤثر واقع شده است.

با اين همه؛ يك هيئت سناي امريكا، همراه با كارل ايكن بيري سفير اين كشور در افغانستان به روز پنجشنبه 12حمل از ولسوالي ميوند ديدن نمودند. سناتوران امريكايي هر يك (جك ريد، تيد كيوفمن، و خانم كي هيگن) در ديدار با مقام هاي محلي اين ولسوالي گفتند كه بادرك مشكلات موجود در ميوند و كندي روند بازسازي درآنجا، از مسوولان نهادهاي اجرايي ايالات متحده خواهند خواست تا در مورد، توجه جدي نمايند.

عبيد الله باوري ولسوال ميوند، مشكلات عمدهء باشندگان اين ولسوالي را نبود امنيت، بيكاري، نبود آب به زارعين، و عدم موجوديت پروژه هاي زيربنايي عنوان كرد.

به گفتهء باوري؛ هرچند نظاميان امريكايي مستقر در ميوند، ادعا دارند كه درين ولسوالي، پروژه هايي را راه اندازي كرده اند؛ اما تا حال كار خاصي در ميوند صورت نگرفته و تنها 2 و يا3 پروژهء كوچك، راه اندازي و تكميل شده است.

مقام هاي نظامي افغان و خارجي گفته اند كه تا 2 ماه ديگر؛ عمليات نظامي بزرگي را در شهر قندهار و ولسوالي هاي ناامن آن، راه اندازي خواهند كرد.

سردار محمد حاحي قوماندان امنيهء قندهار مي پذيرد كه وضيعت امنيتي درين ولايت، به مقايسهء ماه هاي قبل، نسبتاً به وخامت گراييده است.

او با اشاره به حوادث تروريستي يك ماه اخير دراين ولايت، از تدابير ويژه براي كاهش حملات مخالفان مسلح، خبر داده و ميگويد كه تلاش ميكنند تا سطح جرايم جنايي را نيز در قندهار پائين آورند.

با اين همه گفته ميشود كه ولايت قندهار؛ علاوه از چالش هاي امنيتي، با مشكلات جدي سياسي نيز روبرو است. به باور برخي از ناظران اوضاع؛ بيشتر صلاحيت ها و كرسي هاي دولتي در قندهار، به افراد مربوط به اقوام پوپلزائي و باركزائي داده شده و سهم ساير اقوام ساكن درين ولايت به شمول نورزايي ها در حاكميت محلي قندهار، خيلي ناچيز است كه اين موضوع سبب رقابت هاي قومي گرديده و شماري ازين اقوام، در تضاد با حاكميت محلي؛ به گونهء غيررسمي از مخالفان مسلح حمايت ميكنند.

رئيس جمهور حامد كرزي نيز به روز يكشنبه 15 حمل، طي سفري به قندهار با اشاره به چالش هاي موجود گفت كه برای بهبود وضعیت اداره در این ولایت و همچنان رفع مشکلات اقوام، تلاش های بیشتری صورت خواهد گرفت.

  آقاي كرزي وعده داد که در مجموع، بررسی های را در مورد كندهار و سایر ولایات جنوب افغانستان انجام می دهد؛ تا به گفتهء او بتواند مشکلات اساسی كندهار و همه مناطق جنوبي افغانستان را دريافته و برای حل آن تلاش نمايند.

بادرنظرداشت تحولات اخير، ميتوان گفت كه ماه جون سال جاري ميلادي، براي باشندگان ولايت كندهار، سرنوشت ساز خواهد بود. اكنون ساكنان كندهار با دو ديد متفاوت در انتظار آغاز عمليات وسيع نظامي به سر ميبرند: (اميد براي رهائي از خشونت ها و مظالم جناح هاي درگير؛ و نگراني از احتمال تلف شدن در جريان اين عمليات.)

آنچه براي تحقق يكي ازين دو احتمال، پاسخ ميگويد نتايج عمليات “اميد” است كه تا اواسط تابستان سال جاري، بايد انتظار آنرا كشيد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA