ads

میزان رو به افزایش خودکشی سربازان امریکایی

ارقام افشآ شده هفته گذشته نشان می دهد که میزان خودکشی در میان عساکر امریکایی رو به صعود است. گرچه تشخیص عوامل اصلی این خودکشی ها رسمآ به دقت و وضاحت اعلام نشده و نخواهد شد، ولی اثرگذاری های جانبی و آسیب های نامرئی جنگ، مشکلات مالی شخصی و خانوادگی، افسردگی روانی، تشنجات عصبی و انحرافات در شرایط مختلف خشونت و خصومت جنگی، اجمالآ مسبب اعمال

نویسنده: The Killid Group
28 جوزا 1391
میزان رو به افزایش خودکشی سربازان امریکایی

ارقام افشآ شده هفته گذشته نشان می دهد که میزان خودکشی در میان عساکر امریکایی رو به صعود است. گرچه تشخیص عوامل اصلی این خودکشی ها رسمآ به دقت و وضاحت اعلام نشده و نخواهد شد، ولی اثرگذاری های جانبی و آسیب های نامرئی جنگ، مشکلات مالی شخصی و خانوادگی، افسردگی روانی، تشنجات عصبی و انحرافات در شرایط مختلف خشونت و خصومت جنگی، اجمالآ مسبب اعمال انتحاری خوانده شده است. در نخستین درک معضل، اشتراک در عملیات خطرناک رزمی و سفربری های طولانی و پر مشقت جنگی باعث خودکشی پنداشته شده می تواند، ولی با کمال تعجب اکثر سربازانی که تصمیم به انقطاع حیات خود گرفته اند، سهم در جنگ و سفرهای محاربوی نداشته اند.

نظر به اطلاعات منتشرهء آژانس “اسوشیتد پرس”، در افغانستان از آغاز ماه جنوری 2012 تا 3 جون 2012، 154 سرباز امریکایی دست به خودکشی زده اند. به عبارت دیگر، طی 155 روز سال، 154 عسکر محارب امریکا می خواستند با مرگ بپیوندند. طور اوسط تقریبآ هر روز یک فرد رزمی امریکا حین انجام وظیفه کوشیده به زندگی خود نقطه پایان نهد. این در حالیست که طی همین مدت در سال 2011، 130 مورد انتحار ثبت گردیده بود. بدینگونه %18 افزایش در اقدام به خودکشی میان سربازان امریکایی مشاهده می گردد. لیکن شاخص عمومی صعود انتحار نسبت به دو سال گذشته (2010 و 2011)، %25 زیادتر است. آمار خودکشی سربازان امریکایی %50 بیشتر از شمار سربازانی است که طی مانورها و عملیات نظامی در افغانستان کشته شده اند.

نظر به گزارش پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا، از سال 2001 تا سال 2011 بیش از 1362 حادثه خودکشی بوقوع پیوسته است. آیا این رقم رسمی مقامات دفاعی امریکا در مورد این چنین موضوعات حساس نظامی و اجتماعی مملکت در پس منظرعواقب منفی آن بر روحیهء جامعه شان، صحیحآ منطبق به واقعیت است ؟ آیا واقعات خودکشی بیشتر از این نخواهد بود، آنچنانیکه در ارائهء آمار دقیق مجروحین و کشته شدگان نیروهای ناتو و امریکا به رسانه ها اکثرآ اغماض و طرفه روی صورت می گیرد ؟ شک و شبهات می تواند وجود داشته باشد. زیرا در سال 2009 حین نشر فصلنامهء کانگرس، “باتی مواری” سناتور امریکائی اذعان داشته بود که موارد خودکشی در عساکر امریکا پس از سپری کردن جنگ در دو کشور افغانستان و عراق سالانه به حدود 12000 تن می رسد. موصوف از نهاد دولتی مسئول امور سربازان متقاعد، در کتمان آمار واقعی شدیدآ انتقاد کرده بود. در گیرو دار مباحث متناقض، بالاخره معاون وزیر امور عساکر سابق جنگ در جلسهء سنای امریکا معترف شد که وزارت مزبور 17000 کارمند صحی را در بخش تداوی امراض روانی سربازان بعد از جنگ استخدام کرده است.

بر اساس تحقیقات موسسه “راند” در سال 2007، تعداد عساکری که در اثر انفجارات بمب، راکت، ماین های کارگذاری شده در مسیر راه، تششعات مرگبار جنگ افزارهای مدرن و دیگر واقعات دلخراش و خونبار، صدمات گوناگون دیده اند، به 630 هزار تن برآورد شده است. این تعداد را باید از 6،1 میلیون فرد نیروی دفاعی امریکا محاسبه کرد. این موسسه با ادامه وحتا افزایش نبرد و کُشت خون، ازدیاد فیصدی آسیب رسیدگان نظامی امریکا را اینبار از 4،2 میلیون نفر قوا امریکا تا سال 2010، به 830 هزار نفر تعمیم داده بود.

یک و نیم سال قبل، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا بتاریخ 8 نوامبر 2010، مجموع مجروحین نظامیان امریکا در جنگهای افغانستان و عراق را 41 هزار و 30 نفر اعلان کرد. از آن جمله 9 هزار و 95 تن در افغانستان و 31 هزار و 935 تن در عراق زخمی شده اند. در حالیکه مرکز انترنیتی “آنتی وار” رقم کُلی مصدومین جنگ را تا 100 هزار برآورد کرده است. در همین سال 2010، بالغ بر 500 هزار سرباز و افسر امریکائی که در جنگ معلول و ناتوان گردیده و از کارزار خدمت حربی خارج شده اند، جهت دریافت کمک به وزارت امور عساکر بازنشسته امریکا مراجعه کرده اند. در سال 2011، هر ماه تخمینآ بیش از 20 سرباز امریکایی مجروح می شد.

قابل یادآهانی است که از آغاز سال 2012 تا امروز، کم و بیش 180 عسکر نیروهای ائتلاف و ناتو جان خودرا از دست داده اند. در طول یازده سال جنگ در افغانستان، حدودآ 2000 سرباز امریکایی جان باخته اند. فعلآ 90000 عسکر امریکا در افغانستان مستقر هستند. بر علاوه کم و بیش 40000 نظامی متشکل از 49 کشور جهان در چوکات قوت های آیساف/ائتلاف و ناتو مصروف نبردی بدون غالب یا مغلوب علیه طالبان، مخالفین مسلح و جنگجویان القاعده می باشند. قوا حربی ایالات متحده  امریکا مجموعآ دارای بیشتر از دو میلیون تن عمله و فعله نظامی است.

در ماحول و جَوی یک جنگ طولانی با ابعاد گسترده و خونین، متخاصمین همیشه اخبار جانبدارانه جنگی پخش می کنند که در متن خبر و اظهارات سیاسی و رسمی هر کدام واقعیت را به نفع خود می چرخانند. در نتیجه بر حقایق خیلی تلخ و مصیبت بار جنگ، تخریب و نابودی مادی و معنوی کشور پرده پوشی کرده و سخت می کوشند که واقعیت های عینی از نظر مردم مستور باقی بماند. معذالک با دریافت ارقام اکثرآ ضد ونقیض تلفات، مجروحین و خسارات جانی و مالی قوت های ذیدخل در جنگ و بخصوص مردم ملکی بیگناه باید بی نهایت بیدار بود و محتاطانه برخورد کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA