ads

مسایل حقوق بشری درآستانۀ انتخابات برما

قرار است انتخابات عمومی برما به تاریخ 8 نوامبر برگزارگردد، اما مردم این کشور از همین حالا به چند دسته رقیب تقسیم شده‎اند؛ شماری به دنبال حزب “آن سوان سوچی” و عده‎ای هم از دید قومی دنباله‎رو احزاب سیاسی اند.

نویسنده: The Killid Group
12 عقرب 1394
مسایل حقوق بشری درآستانۀ انتخابات برما

قرار است انتخابات عمومی برما به تاریخ 8 نوامبر برگزارگردد، اما مردم این کشور از همین حالا به چند دسته رقیب تقسیم شده‎اند؛ شماری به دنبال حزب “آن سوان سوچی” و عده‎ای هم از دید قومی دنباله‎رو احزاب سیاسی اند. در همین حال دو فعال شناخته شدۀ برمایی آقای “مین زین” و “آئوونگ مه یو مین” که دو دهه می‎شود در تبعید به سر می‎برند، هفتۀ گذشته به سویدن آمدند و درمورد انتخابات تاریخی برما گفتگو و صحبت کردند.
“مین زین” در سال 1990 از برما اخراج و در حال حاضر دورۀ دوکتورای خود را در یکی از پوهنتون‎های ایالات متحدۀ امریکا سپری می‎کند. او به قدرت رسیدن حزب “آن سوان سوچی” را برای نظامی‎ها نگران کننده توصیف نموده و می‎گوید: “نظامی‎ها در انتخابات سال 2012، 46 چوکی کم‎تر از ده درصد پارلمان را به دست آوردند که این امر خود یک اتفاق سمبولیک و پیام صریح و روشن برای آن‎ها است، تا بدانند که به زودی همه چیز از دست شان خواهد رفت.”
قانون اساسی برما واگذاری 25  درصد چوکی‎های پارلمان را برای نظامی‎ها تضمین کرده است. اما آقای “مین زین” می‎گوید: “باید افراد اصلاح‎طلب را در داخل رژیم شناسایی و جناح اپوزیسیون را کمک کنیم تا شاهد بحث و گفتگوهای بیشتر در حوزۀ انتقال قدرت باشیم. این یک مفکورۀ فوق‎العاده عالی است. جامعۀ جهانی هم باید در قسمت عقد قراردادها و موافقت‎نامه‎های سیاسی میان اپوزیسیون و نظامی‎ها نقش تسهیل کننده ایفا کند.”
وی همچنان پیرامون اهمیت اجتناب از یک‎جانبه‎گرایی تأکید کرد و گفت که “اگر شما طرفدار یک جهت یا یک جناج مشخص باشید، طبعیتاً حکومت و یا هم اپوزیسیون وضعیت خوبی نخواهند داشت پس باید گفتگوهای بیشتری صورت گیرد. در حال حاضر مشکل این است که حکومت و نظامی‎ها هنوز هم انگیزه‎ای برای ادامۀ کار مثبت پیرامون مسایل انتخاباتی پیدا نکرده‎اند پس باید جامعۀ بین‎المللی دست به کار شود”.
در حالی که، آقای زین “مفکورۀ کمک به کشورهای اروپایی، غرض شناخت بهتر از حوزۀ سیاست برما” را در سر دارد، ولی دوست وی آقای “آئوونگ می یوو مین” به این نظر است که اول باید وضعیت حقوق بشر در برما، زیر مطالعه قرار گیرد. آقای “مین” مبارزه را در کنار “جبهۀ دموکراتیک تمام محصلین برمایی” که در سال 1988 ایجاد شده است،  پیش می‎برد، زیرا خودش به سبب ملحوظات اخلاقی در میان مردم شخصیت قابل قبولی نیست. وی که دو دهه قبل به امریکا تبعید گردیده است، می‎گوید: “من در سال 1988 یک شاگرد فعال بودم و همین مسأله سبب شد به امریکا تبعید شوم. در زمان نظامی محیط زندگی من مملو از ترس، وحشت و دشواری‎ها بود، اجازه نمی‎دادند از خانه بیرون بروم. ولی دوستانم مرا کمک می‎کردند.”
زندگی آقای “آئوونگ می یوو مین” از طریق فلم مستندی به نام “این چنین زندگی” به تصویر کشیده شده است که اخیراً در 22 شهر امریکا به نمایش گذاشته شده و حالا هم توسط خودش به اروپا آورده شده است.  موصوف می‎گوید: “در حال حاضر بعد از 23 سال تبعید در یانگون به سر می‎برم. من می‎خواهم اظهار نمایم که در این جا واقعیت‎هایی نهفته است که من هر روز با آن‎ها سر و کار دارم.”
مبارزه برای حقوق اقشار و گروه‎های اجتماعی در برما کار آسان نیست. آقای “آئوونگ می یوو مین” بارها تهدید به قتل شده، ولی با وجود همه دشواری‎ها، حق انتخاب خود را محفوظ دانسته و اظهار می‎دارد: “در برما محاکمات و فیصله‎های قبل از وقت صورت گرفته و تصورات غلطی هم در قسمت من وجود دارد که می‎خواهم به آن‎ها رسیدگی کنم. در گذشته‎ها قیچی سانسور دولت خیلی تیز بود، ولی این روزها فضا کمی بازتر شده است. نوشته‎های زیاد را می‎بینم به نشر می‎رسد که در گذشته اقبال نشر را نداشت.”
آقای “آئوونگ می یوو مین” که به این نظر است در انتخابات آینده به مسایل “حقوق بشر و مبارزه با تبعیض”، توجه بیشتری صورت می‎گیرد، می‎افزاید: “من باید ثابت کنم که کار خلافی را انجام نمی‎دهم، بلکه مانند سایر اعضای جامعه، در جستجوی دریافت راه حل برای مشکلات هستم.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA