ads

امریکا آی اس آی را به چشم ادارهء دهشت افگن می بیند

به اساس اسناد محرمانهء که روزنامه بریتانیوی گاردین به دست آورده، مقامات امریکایی، اداره استخبارات نظامی پاکستان ( آی اس آی ) را به عنوان یک ادارهء دهشت افکن نگاه می کنند.  

 

به اساس اسناد محرمانهء که روزنامه بریتانیوی گاردین به دست آورده، مقامات امریکایی، اداره استخبارات نظامی پاکستان ( آی اس آی ) را به عنوان یک ادارهء دهشت افکن نگاه می کنند.

به اساس این معلومات، به مفتشین زندان گوانتانامو سفارش شده تا به کسانی که ثابت شوند، با آی اس آی، القاعده، حماس و حزب الله ارتباط داشته، باید به چشم دهشت افگن و مزاحم امنیت امریکا نگاه کنند.

اطهر عباس مسئول مطبوعاتی اردوی پاکستان از اظهار نظر در این مورد خود داری کرده، اما وزارت امور خارجه امریکا با انتقاد از نشر این گزارش، در مورد صحت و سقم آن چیزی نگفته است.

در این گزارش که در سال 2007 تهیه شده، آمده است که اگر ثابت شود که یک تن با تنظیم هایی چون آی اس آی ارتباط داشته باشد، برای آینده امریکا خطر محسوب می گردد.

به اساس این گزارش محرمانه، آی اس آی در جمع 36 تنظیمی قرار دارد که جهاد اسلامی مصر تحت رهبری ایمن الظواهری معاون سازمان القاعده، جنگچویان چچنی ضد حکومت، شبکهء استخباراتی ایران و اخوان المسلمین شامل می باشند.

بر اساس این گزارش، اگرچه این درجه بندی در سال 2007 صورت گرفته، اما این امکان که آی اس آی از این لیست حذف شده باشد، بسیار کم می باشد.

در این گزارش که مبتنی بر تحقیق در باره بگروند 700 زندانی گوانتانامو تهیه شده، بار بار به این موضوع تصریح شده که آی اس آی به افراد طالبان و القاعد که بر ضد نیروهای خارجی در افغانستان جنگ می کنند، کمک می کند.

بر اساس این گزارش سری، در مورد دلایل آزاد نشدن یکی از بازداشت شدگان بنام هارون الافغانی این موضوع ذکر شده که وی در ماه اگست سال 2006  در یک جلسهء در پاکستان اشتراک کرده بوده که در آن مسئولین آی اس آی، طالبان، سران شبکهء القاعده، لشکر طیبه و حزب اسلامی شرکت داشته اند.

گاردین با اشاره به اینکه بر اساس این اسناد، آی اس آی از سوی امریکا به عنوان یک اداره خطرناک محسوب می شود، می نویسد که امکان دارد همکاری های اداره های امنیتی امریکا و پاکستان در آینده خراب شود.

گاردین در ماه نومبر سال گذشته هم گزارشی را منتشر کرده بود که در آن گفته شده بود، مقامات استخباراتی امریکا معلوماتی را بدست دارند که نشان می دهد، آی اس آی به طالبان در افغانستان کمک می کنند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA