ads

کاهش نیروهای امنیتی افغان طرح امریکایی

کاهش نیروهای امنیتی افغانستان، طرحی است که سر میز کار کمیته‏ی دفاعی کانگرس امریکا قرار دارد، اما یک عضو این کمیته این کار را بحران زا خوانده است.

نویسنده: The Killid Group
5 حوت 1391
کاهش نیروهای امنیتی افغان طرح امریکایی

کاهش نیروهای امنیتی افغانستان، طرحی است که سر میز کار کمیته‏ی دفاعی کانگرس امریکا قرار دارد، اما یک عضو این کمیته این کار را بحران زا خوانده است.

جنرال لوید اوستن، یک عضو کنگره ایالات متحده امریکا که ناظر بر روند خروج نظامیان امریکا از عراق بوده است به کمیته دفاعی این کانگرس هشدار داده است که کاهش نیروهای امنیتی افغان باعث بی ثباتی فوری در افغانستان خواهد شد.

به‏گفته‏ی جنرال اوستین، حفظ میزان موجود نیروهای امنیتی افغانستان موجب تقویت حاکمیت ملی افغانستان شده و برای دفاع از استقلال و امنیت ارضی افغانستان، حفظ تعداد موجود نیروها یک ضرورت جدی است. این خطر زمانی مضاعف می‏شود که طرح خروج نظامیان خارجی نیز درحال اجرایی شدن بوده و قرار است خروج کامل این سربازان تا سال 2014 تحقق یابد.

جنرال لوید اوستن در مورد این فیصله قصر سفید که تا 12 ماه آینده 34 هزار عسکر امریکایی را افغانستان خارج خواهد ساخت، از تبصره خودداری کرده، گفت: وی در اتخاذ این تصامیم سهمی نداشته است.

کاهش نیروهای امنیتی افغانستان بخصوص سربازان اردوی ملی سال گذشته توسط سرمنشی سازمان ناتو مطرح شد.

اردوی ملی افغانستان قرار بود تا سال ۲۰۱۴ نزدیک به 400هزار تن افزایش یابد؛ اما این رقم به دلیل عدم توانایی حکومت افغانستان مبنی بر حفاظت از اینده این نیروها کاهش خواهد یافت.

اندرس فوگ راسموسن، سرمنشی عمومی ناتو در جریان سفرش به ویلنیوس، پایتخت لیتوانیا در یک نشست خبری گفت که با افزایش بحران اقتصادی در اروپا و امریکا آینده‏ی نیروهای اردوی ملی افغانستان بحرانی خواهد شد.

وی گفت که شمار سربازان اردوی ملی افغانستان که نظر به تخمین و تعهد ناتو، با خارج شدن نیروهای بین‏المللی از افغانستان به ۳۵۲ هزار تن افزایش خواهد یافت، ولی مقامات ناتو گفتند که این رقم به دلیل عدم توانایی حکومت افغانستان برای حفظ این نیروها پس از سال ۲۰۱۴، کاهش خواهد یافت.

به گفته‏ی وی کشورهای کمک دهنده‏ی افغانستان هم نخواهند توانست که برای درازمدت، بخش امنیتی افغانستان را کمک نمایند.

راسموسن افزود که اکنون مقامات امریکا و ناتو تلاش دارند تا یک قوای امنیتی کوچک‏تر را در افغانستان تشکیل دهند که در کوتاه مدت برای تامین امنیت و ثبات در افغانستان کفایت کند.

وزارت دفاع ملی که در آن زمان نیز نسبت به کاهش نیروهای اردوی ملی واکنش منفی نشان داده و تصمیم نهایی در این خصوص را نامعلوم بیان نموده بودند، اکنون هم از عدم نهایی شدن این تصمیم سخن می‏گویند.

جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی می‏گوید: در مورد کاهش نیروهای امنیتی کشور در پنج سال آینده، کدام برنامهء روی‏دست نیست.

در سالیان اخیر حکومت افغانستان از کمبود‏ها در همه صنوف اردو و نیروهای امنیتی کشور شکایت داشته و از جامعه جهانی انتقاد می‏کند که در امر اکمالات و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان ناکام مانده اند.

نگرانی‏ همگانی از کاهش نیروهای امنیتی

کاهش نیروهای امنیتی و عدم حمایت‏های مادی و معنوی از این نیروها، افکارعامه را در افغانستان به شدت دچار تشویش نموده و نگرانی‏ها از این مسأله به صورت سرتاسری افزایش یافته است.

نگرانی‏ها از کاهش نیروهای امنیتی در میان مردم به گونه‏ای است که هراس از آینده را زیادتر می‏سازد.

محمدافضل، باشنده ولایت غزنی اظهار می‏دارد که “حضورنیروهای امنیتی به خصوص اردوی ملی در شاهراه‏ها و نقاط ناامن این ولایت، اعتماد بیش‏تر این مردم را جلب نموده و موجب اطمینان مردم خواهد شد.” به گفته‏ی وی، “افزایش نیروهای امنیتی عامل اعتمادزایی مردم و ثبات آفرینی در کشور شده و کاهش این نیروها تأثیر برعکسی را روی اوضاع افغانستان خواهد داشت.”

ملیحه، محصل پوهنتون کابل نیز معتقد است که “کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده امریکا باید برای حفظ حیثیت سیاسی و نگهداری از دستاوردهای بیش از یک دهه‏ی جامعه جهانی و ارزش‏های دموکراتیک در کشور به تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان پرداخته و تعداد این نیروها نیز به قدر لازم باشد. هرگاه، این نیروها کاهش یابد و امنیت به درستی تأمین نگردد، این ارزش‏ها از بین رفته و اتوریته‏ی کشورهای خارجی و افغانستان نیز آسیب خواهد دید.”

کارشناسان نظامی و سیاسی نیز هشدار می‏دهند که هرگاه شمار نیروهای امنیتی افغان کاهش یابد، بحران امنیتی به صورت گسترده‏ای افغانستان، منطقه و کشورهای هم پیمان را تهدید خواهد کرد.

جاوید کوهستانی تحلیلگر مسایل امنیتی براین عقیده است که تهدیدهای امنیتی نسبت به گذشته بیش‏تر شده و این امر می‏طلبد تا شمار نیروهای امنیتی موجود حفظ گردد.

کوهستانی خاطرنشان می‏سازد:”در وضعیت موجود که ما تجهیزات پیشرفته نداریم؛ در این حالت کاهش قوا از نظر کمی برای افغانستان فاجعه بار خواهد بود، چون در وضعیت موجود انبوه نیرو می‏تواند برای تامین امنیت و ثبات درکشور کمک کند. در صورتی‏که تجهیزات سنگین تا سال 2014 در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داده نشود هرگونه کاهش می‏تواند خطرات را بیش‏تر سازد.”

کارشناسان براین عقیده اند که کشورهای خارجی در تلاش اند تا اردوی وابسته برای افغانستان بسازد تا نیازی به حمایت نظامی نیروهای خارجی در کشور احساس شود. این درحالی است که ریموند اودرنو، لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا گفته است که ماموریت سربازان موجود امریکا در افغانستان به دلیل مشکلات مالی تمدید خواهد شد، زیرا به گفته‏ی وی کسر بودجه باعث خواهد شد سربازان جدید برای انجام ماموریت در افغانستان به دلیل مشکلات مالی آموزش داده نشوند.

تلاش حکومت برای حمایت جامعه جهانی

کارشناسان سیاسی، تلاش حکومت افغانستان برای جلب اعتماد کشورهای خارجی جهت حمایت از افزایش نیروها و تجهیز و تربیت آنها را یک ضرورت جدی و ملی می‏پندارند.

سلطان محمد اورنگ، آگاه مسایل سیاسی می‏گوید ایالات متحده امریکا به دلیل مشکلات مالی که دارد می‏خواهد نیروهای امنیتی افغانستان کاهش یابد؛ اما دولت افغانستان باید برای به‏دست آوردن حمایت دراز مدت مالی امریکا تلاش ورزد.

اورنگ تصریح می‏کند که کاهش نیروهای امنیتی افغانستان یکی از خواسته‏های ایالات متحده امریکا می‏باشد، اما باید دولت افغانستان پلان اساسی امنیتی در خصوص کمیت نیروهایش را روی دست قرار دهد.

وی خاطرنشان ساخت که “اگر ما امکانات تسلیحاتی و لوژستیکی بیش‏تر نسبت به مخالفان مسلح دولت نداشته باشیم به مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.”

این ضرورت از جانب کارشناسان درحالی مورد تأکید قرار می‏گیرد که رییس جمهورکرزی، تقاضای حمایت هوایی از نیروهای خارجی توسط نظامیان کشور را ممنوع اعلام کرد. آقای کرزی ضمن اینکه سال 2014 را نوروز افغان‏ها و زمان خوردن هفت میوه خواند، از چشم انداز روشن در سال 2014 ابراز اطمینان نمود.

درخواست عدم حمایت هوایی از جانب نیروهای خارجی مورد استقبال آیساف نیز قرار گرفت. جنرال جوزف دانفورد، قومندان جدید این نیروها، این تقاضا را جهت کاهش تلفات ملی موثر خواند.

با این وجود، نگرانی‏ها در مورد حمایت مالی نیروهای امنیتی کشور از سوی ایالات متحده امریکا با نزدیک شدن ختم ماموریت نظامی ناتو در کشور بیش‏تر شده است. آنان تجهیز نیروهای اردوی ملی و سایر نیروهای امنیتی به ابزارهای جنگی پیشرفته را شرط اساسی توانمندی آنان می‏دانند.

احمد بهزاد، عضو ولسی جرگه به تجهیز نیروهای امنیتی کشور به سلاح‏های پیشرفته و امکانات نظامی جدید تاکید نموده می‏افزاید: “ایالات متحده امریکا متعهد شده که بخش عمدهء از کمک‏های خود به افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی افغان را پرداخت کند.”

پیش از این مقامات ناتو اعلام کرده بودند که قرار است نیروهای اردوی ملی تا سال 2014 و حین واگذاری مسوولیت‏ها به نیروهای افغان به 195 هزار نفر برسد.

اما پس از آن و در نشست شیکاگو که در ماه می سال 2012 برگزار شد، سران ناتو در مورد کمک چهار ملیارد دالری به نیروهای امنیتی افغانستان و واگذاری مسوولیت‏های امنیتی کل کشور به افغان‏ها در نیمه‏ی سال 2013 به توافق رسیدند.

اندرس فوگ راسموسن، سرمنشی پیمان ناتو در پایان بحث افغانستان در شیکاگو گفت که ماموریت جنگی ناتو در آخر سال 2014 به پایان می رسد و مرحله نهایی مسوولیت های امنیتی در اواسط سال 2013 به نیروهای افغانستان واگذار می شود، اما نیروهای ناتو، همچنان آماده جنگ خواهند بود.

همچنان، سران ناتو در مورد تمویل نیروهای امنیتی افغانستان و تهیه حدود چهار ملیارد دالر سالانه برای این نیروها، توافق کردند. راسموسن از تعهد مالی کشورهایی که به نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرده اند، قدردانی کرد.

راسموسن و اوباما از انتقال «برگشت ناپذیر» مسوولیت‏های امنیتی به افغان ها سخن گفتند.

سرمنشی ناتو توضیح داد: “در نهایت، شمار دقیق نیروها بستگی به وضعیت امنیتی و کیفیت نیروهای امنیتی افغانستان خواهد داشت.” او تاکید کرد که در آینده به شمار بالایی از نیروهای امنیتی افغانستان ضرورت نخواهد بود، زیرا از یک طرف وضعیت امنیتی و از سوی دیگر، مهارت‏های نیروهای امنیتی افغانستان بهتر می‏شود.

با این حال، شرایط کنونی و تهدیدهای احتمالی برای افغانستان ایجاب می‏نماید تا اعضای ناتو و هم‏پیمانان ایالات متحده امریکا با درک واقعیت‏های موجود، میزان نیروهای امنیتی افغانستان را در سطح قابل توجهی افزایش داده و از حمایت این نیروها با همکاری‏های مالی و آموزشی دریغ ننماید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA