ads

“هر دل و هر زبانه خدا خودش می دانه”

احمد شکیب سوزان از آواز خوانان شناخته شده و موفق موسیقی افغانستان است. او در پوهنځی هنرهای زیباي پوهنتون كابل درس خوانده  و هم اکنون مصروف فعالیت‏های هنری است.

نویسنده: The Killid Group
22 حوت 1389
“هر دل و هر زبانه خدا خودش می دانه”

احمد شکیب سوزان از آواز خوانان شناخته شده و موفق موسیقی افغانستان است. او در پوهنځی هنرهای زیباي پوهنتون كابل درس خوانده  و هم اکنون مصروف فعالیت‏های هنری است. سوزان 12 پارچه آهنگ رادیویی وپنج پارچه آهنگ تصویری در کارنامهء هنری اش دارد. از ويژگي‏هاي اين هنرمندجوان این است كه در ساخت آهنگ‏هایش از شعرهای شاعران ورزیدهء کشور استفاده می‏کند. آهنگ‏های این هنر مند جوان پیام و محتوای خاص دارد.
سوزان 25 سال پیش در خانوادهء با فرهنگ و هنر پرور دیده به جهان گشود و  در سن شش سالگی به فعالیت‏های هنری پرداخت. سوزان، دلیل گرایش‏های هنری اش را این مسئله می داند که در خانودهء هنرمند پرورش یافت و فضای خانواده در روحیهء او تاثیرگزار بوده است. پدر و برادران سوزان اهل موسیقی و هنرهستند.
شکیب، قاعده و قانون موسیقی را نزد پدر آوازخوانش” شمس الدین سوزان” آموخت. آموزه‏های پدرش موجب شد تا شکیب سوزان پس از تمام کردن درس‏های مکتب، پوهنځى هنرهای زیبای پوهنتون را انتخاب کند و در رشتهء موسیقی تحصیل کند. سوزان علاوه براینکه آواز می خواند برای بعضی از آهنگ‏هایش شعر نیز می سراید.
او، درجواب این پرسش که شکیب سوزان چه وقت “شکیب سوزان” شد و کار جدی موسیقی را چه وقت آغاز کرد می‏گوید:”  نخستین آهنگم “چکچک باران است یار- از من گریزان است یار” را 9 سال قبل در تلویزیون ملی سرودم وآهنگی که مرا مشهور کرد آهنگ” زنده گی یم به تنهایی گذشت ومی گذرد…” شعر این آهنگ  از پدرم شمس الدین سوزان است.”
احمد شکیب سوزان، به زبان پشتوهم آهنگ هایی دارد. او خود در رابطه می‏گوید:”  آهنگ « مینه مینه» بیشتر مرا به مردم معرفی کرد.”
آهنگ ” زندگی” نیز در شهرت و محبوبیت سوزان نقش داشت و این آهنگ باعث گردید تا هواداران آهنگ‏های سوزان زیاد شود.
شکیب طرفدار موسیقی اصیل افغانستان است و می‏خواهد که هنر افغانی را به شکل اصلی اش به مردم معرفی کند.
شکیب، برای ثبت آهنگ‏هایش به خارج از کشور نمی رود. او درخانهء خود استدیویی شخصی دارد و آهنگ‏هایش را در همین استدیو ثبت می کند.
شکیب، موسیقی را به طور مسلکی یاد گرفته و در رشتهء موسیقی سند لسانس دارد. او از استادان پاکستانی نیز تجربه های زیادی را در باره موسیقی فراگرفته است.
از ویژگی های مهم سوزان این است که او آهنگ‏های آرام می‏خواند و در آهنگ‏هایش درد و رنج مردم  را به تصویر می کشد:«هردل وهرزبانه – خدا خودش میدانه- دردهای بی درمانه  خدا خودش می‏دانه و…» این آهنگ که تازه ترین اثر هنری شکیب سوزان است، شعر این آهنگ ازشاعر برجستهء کشور قاسم بهروز و موسیقی آهنگ را خودش نواخته است.
سوزان می گوید که ثبت این آهنگ شش ماه را در برگرفته است.
او در هم اکنون چهار پارچه آهنگ جدید نیز در دست کار دارد که شامل دو آهنگ به زبان دری ودو آهنگ به زبان پشتو می گردد. این پارچه ها به زودی به بازار عرضه خواهدشد. وی در بارهء کارهای تازه اش می گوید: ” در چهار آهنگی که زیر دست دارم سه آهنگ آرام وآهنگ چهارمی آهنگ شاد است که به ذوق علاقمندان سروده ام.”
این آوازخوان جوان کشور، رقصیدن دختران درکلپ ها را مخالف آموزه‏های دینی و فرهنگی دانسته می گوید:” کسانی که در کلپ های موسیقی از رقص دختران استفاده می‏کنند در واقع به کرامت انسانی زن توهین می‏کند.”  سوزان تاکید می کند که مخالف حضور زن در اجتماع نیست، ولی نباید از وجود زنان استفادهء ابزاری شود.
شکیب، هر صبح تمرین می‏کند و هر شام تمرین پیانو می نوازد. او از هنرمندان افغان می خواهد که به فرهنگ و ارزشهای ملی بی احترامی نکنند. وی در این باره می‏گوید:”کسانی که خلاف فرهنگ اسلامی و ملی ما کار می‏کنند و ارزش‏های فرهنگی را در نظر نمی گیرند، دشمن من است وکسانی که مطابق فرهنگ افغانی واسلامی کار می کنند از دوستان من است.”
شکیب، گیتار وپیانو را به صورت مسلکی آموزش دیده است. او طبیعت آرام دارد، ازدواج کرده است و ثمرهء ازدواجش یک پسر است که در سن دو سالگی قرار دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA