ads

در 20 ولسوالی حوزه غرب قاضی و څارنوال وجود ندارد

مردم به جرگه های قومی و طالبان مراجعه می کنند
کلیدگروپ طــی تحقـیقــی دریــافـتـه است در 20 ولسوالی حوزه غرب کشــور قاضــی و څارنوال وجود ندارند. منابعخبری در حــوزه غــرب کشور می‎گویند بیشترین قضایای حقوقی در ایــن ولسوالی‎ها در جرگه‎های قومی و یا محاکم صحــرایی طالبان حل و فصل می‎شود.

نویسنده: zekria
20 سنبله 1395
در 20 ولسوالی حوزه غرب قاضی و څارنوال وجود ندارد

مردم به جرگه های قومی و طالبان مراجعه می کنند
کلیدگروپ طــی تحقـیقــی دریــافـتـه است در 20 ولسوالی حوزه غرب کشــور قاضــی و څارنوال وجود ندارند. منابعخبری در حــوزه غــرب کشور می‎گویند بیشترین قضایای حقوقی در ایــن ولسوالی‎ها در جرگه‎های قومی و یا محاکم صحــرایی طالبان حل و فصل می‎شود. تهدیدات امنیتـی و نفوذ گروه‎های مسلح مخالف دولت در ولایت‎های حوزه غرب، از عواملی عنوان شده که مانع فعالیت قاضی‎ها و څارنوالان در این 20 ولسوالی شده است.
از میان 15ولسوالی هرات، در ولسوالی فارسی این ولایت، څارنوال و قاضی هر دو حضور ندارند. گل‎احمد رامش، رییس څارنوالی شهری هرات، می‎گوید در این ولسوالی به خاطر مشکلات امنیتی و دور بودن فارسی از مرکز هرات، نه څارنوال است و نه قاضی. وی همچنان افزود در ولسوالی‎های گلران، شیندند، کشک کهنه و چشت شریف، اگرچه څارنوالان حضور دارند، اما چوکی قاضیها در این ولسوالی‎ها خالی است. به گفته رامش، این وضعیت، کار تحقیق و بررسی دوسیه‎ها در این ولسوالی‎ها را برای څارنوالان مشکل ساخته است.
بر اساس اظهارات رییس څارنوالی شهری هرات، دوسیه‎های حقوقــی مــردم در ولســوالی‎های فوق، برای بررسی و رسیدگی به محکـمــه شــهری این ولایت ارجاع می‎شود. او این پروسه را زمان‎گیر توصیــف کرد و افزود که متهمان مجبور هستند تا بررســـی و رســیدگــی به دوسـیه‎هـــای شــان، در عالم بی‎سرنوشتی، برای مدت طولانی، زیر نظارت باشند. رامش می‎گوید اگرچه پیرامون این قضیه چندین بار با مسوولان لوی څارنوالی و همچنان با مقام‎های محلی هرات صحبت کرده‎اند، اما تا به حال این مشکل حل نشده است.
رییس څارنوالی شهری هرات می‎افزاید که نبود قاضی در سطح ولسوالی‎ها باعث شده است در برخی از موارد مردم به منظور حل و فصل قضایای حقوقی شان به مخالفان مسلح دولت مراجعه کنند.
این در حالی است که شماری از باشندگان ولسوالی‎های چشت شریف و کشک کهنه هرات ادعا می‎کنند در پهلوی عدم موجودیت قاضی در این ولسوالی‎ها، اداره‎های څارنوالی نیز بدون څارنوال بوده و این وضعیت مشکلات متعددی را برای شان به وجود آورده است. آنان می‎گویند این مشکل باعث شده است به منظور حل و فصل قضایای حقوقی شان به مرکز شهر آمده و چندین روز را در مسافرخانه‎ها سپری کنند.
اما عبدالحق احمدی، سرپرست اداره څارنوالی هرات، می‎گوید څارنوالان در تمام ولسوالی‎ها، به جز از ولسوالی فارسی، حضور دارند. او در پاسخ به مشکل باشندگان ولسوالی‎های چشت شریف و کشک کهنه گفت در برخی از موارد شماری از څارنوالان به منظور بررسی دوسیه‎های متهمان و انتقال این دوسیه‎ها به محکمه استیناف، عازم شهر می‎شوند و این امر سه تا هفت روز زمان می‎برد. به گفته وی، در چنین حالتی، دروازه څارنوالی‎ها در ولسوالی‎ها، به طور موقت، به روی مراجعه‎کنندگان مسدود می‎باشد.
رییس څارنوالی استیناف هرات می‎گوید مشکلات امنیتی، پایین بودن معاش، نبود ساختمان اداری و کمبود تجهیزات از جمله مشکلات څارنوالان در سطح ولسوالی‎های هرات می‎باشد.
از طرف دیگر، مهدی حدید، مسوول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات، ضمن تأیید مشکلات مردم در نهادهای عدلی و قضایی ولسوالی‎های این ولایت، می‎گوید که این مسأله باعث شده تا مردم نسبت به این ارگان‎ها بی‎اعتماد شوند. وی افزود که شکایت‎های درج شده در شورای ولایتی هرات نشان می‎دهد حتا بررسی یک دوسیه ثبت شده در یک ولسوالی مدت یک سال را در بر گرفته است، که این خود باعث شده مردم به مخالفان مسلح دولت روی بیاورند. حدید تأکید می‎کند برای رفع این مشکلات لازم است دولت امنیت قاضی‎ها و څارنوالان را در سطح ولسوالی‎ها تأمین کند. این در حــالــی اســت کــه عبــدالــروف احـمـدی، سخنگوی پولیس هرات، می‎گوید اداره‎های دولتی در تمام ولسوالی‎های این ولایت فعال اند و شرایط کار برای قاضی‎ها نیز آماده می‎باشد. وی گفت: «این که کسی حاضر به انجام وظیفه نمی‎شود، مربوط به خودش است.»
احمدی افزود که نیروهای پولیس قادر اند امنیت قاضی‎ها و  څارنوالان را در تمام ولسوالی‎های هرات تأمین کنند. این مقام پولیس گفت تا هنوز چندین بار از قاضی‎ها و څارنوالان خواسته شده به منظور رفت و آمد مصوون به ولسوالی‎های ناامن، پولیس را در جریان بگذارند. احمدی تأکید کرد در اثر این تدابیر، تا حال ده‎ها نفر که به قتل و یا تهدید قاضی‎ها و څارنوالان مظنون بوده‎اند، توسط پولیس کشته و یا دستگیر شده‎اند.
همچنان جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می‎گوید حکومت محلی این ولایت برنامه‎های تازه‎ای را به منظور فراهم شدن زمینه فعالیت قاضی‎ها و څارنوالان در ولسوالی‎های دوردست و ناامن روی دست گرفته که به زودی اجرایی خواهد شد. بنا به اظهارات وی، در این برنامه‎ها، ایجاد هماهنگی میان نهادهای قضایی و امنیتی، به منظور تأمین امنیت قاضی‎ها، مورد تمرکز قرار گرفته است. فرهاد از ارایه جزئیات بیشتر در مورد این برنامه‎ها خودداری کرد.
از طرف دیگر، مقام‎ها در ولایت فراه می‎گویند در 80 درصد این ولایت محاکم دایمی وجود نداشته و این امر مشکلات فراوانی را برای باشندگان فراه به بار آورده است. محمدیونس رسولی، معاون والی فراه، به کلیدگروپ گفت به غیر از ولسوالی پرچمن در 9 ولسوالی این ولایت، محاکم دولتی و یا رسمی وجود ندارد. به گفته او، پایین بودن معاش، کمبود تشکیلات ارگانهای عــدلـی و قضــایـی و ناامنی، عوامل اصلی نبود محـاکـم دولتی در ولسوالیهای فراه میباشد.
طبق اظهارات معاون والی فراه، تا حال چندین بار شماری از باشندگان ولسوالیهای بالابلوک، بکواه و خاک سفید این ولایت، مشکلات حقوقی شان را از طریق محاکم غیررسمی حل و فصل کرده‎اند. وی همچنان گفت اگر کسی جرمی را مرتکب شود، دوسیه‎اش به دلیل نبود محکمه و څارنوالی در این ولسوالی‎ها، به مرکز شهر فراه منتقل می‎شود؛ کاری که از دید رسولی مشکلاتی را برای مردم این ولایت به بار آورده است. این مقام محلی گفت با وجود این که به خاطر حل این مشکل چندین بار با مسوولان حکومت مرکزی صحبت کرده‎اند، اما تا حال این صحبت‎ها نتیجه‎ای نداشته است.
اما احمدفرید بختور، رییس شورای ولایتی فراه، می‎گوید بی‎کفایتی مقام‎های محلی این ولایت باعث شده تا قاضیها‎ و څارنوالان در ولسوالی‎های این ولایت فعالیت نکنند. او افزود که مسوولان اداره محلی فراه با حفظ این وضعیت تلاش دارند معاش قاضی‎ها و څارنوالان خیالی را به جیب خود بریزند. به گفته بختور، باشندگان فراه نسبت به دولت کاملاً بی‎اعتماد بوده و 80 درصد قضایای حقوقی شان را در محاکم مربوط به طالبان حل و فصل می‎کنند.
از جانب دیگر، عبدالحی خطیبی، سخـنـگــوی والی غــور، مــی‎گــویــد در حــالــی کـه فـعلاً در تمام ولسوالی‎های این ولایت اداره‎های عدلی و قضایی فعال اند، اما مردم ولسوالی‎های دولینه، چهارسده و پسابند این ولایت، به دلیل تهدیدات امنیتی، نمی‎توانند به این اداره‎ها مراجعه کنند. به گفته خطیبی، در گذشته، یکی از عوامل عمده روی آوردن مردم در ولسوالی‎های غور به محاکم صحرایی، نبود محاکم قانونی در این ولسوالی‎ها بوده است.
همچنان حاجی فضل‎‏الحق احسان، رییس شورای ولایتی غور، می‎گوید با این که هر قاضی در سطح این ولایت از 80 هزار تا 120 هزار افغانی معاش اخذ می‎کند اما این قاضی‎ها کار شان را در سطح ولسوالی‎های غور به درستی پیش نمی‎برند. وی افزود موجودیت فساد اداری در محاکم و څارنوالی‎ها و غیرحاضری قاضی‎ها در سطح ولسوالی‎های غور باعث شده تا مردم نسبت به این اداره‎ها بی‎اعتماد شوند.
به همین شکل، منابع خبری در ولایت بادغیس می‎گویند در برخی از ولسوالــی‎هــای این ولایت نیــز مـشـــکـلاتــی از ایـــن دسـت وجـــود دارد. شراف‎الدین مجیدی، رییس دفتر والی بادغیس، می‎گوید در ولسوالی‎های مقر و بالامرغاب این ولایت قاضی و څارنوال هر دو حضور ندارند. اما خالد صافی، سخنگوی والی بادغیس، می‎گوید تنها در ولسوالی جوند این ولایت قاضی و څارنوال موجود نیستند.
سخنگوی والی بادغیس می‎افزاید اگر حکومت مرکزی، قاضی‎ها و څارنوالان را از محل ماموریت شان انتخاب کند، نتیجه خوبی خواهد داشت. به گفته او، در حال حاضر، څارنوالان و قاضی‎ها توسط مسوولان عالی حکومتی از یک ولایت به ولسوالی‎های ولایت‎ دیگر فرستاده می‎شوند. صافی گفت که این روش استخدام از یک طرف باعث شده که څارنوالان و قاضی‎ها جرئت اجرای وظیفه نداشته باشند و از طرف دیگر سبب غیرحاضری آنان در اوقات و ایام رسمی شده است.
با این حال، مسوولان كمسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب كشور از نبود قاضی‎ها و څارنوالان در برخی از ولسوالی‎های این حوزه ابراز نگرانی می‎كنند. این مسوولان تأكید دارند که محکمه غیرقانونی و یا به اصطلاح «محکمه صحرایی» عامل عمده تخطیهای حقوق بشری در کشور است که از سوی طالبان و افراد مسلح غیرمسوول در بعضی از ولسوالی‎ها برگزار می‎شود.
عبدالقادر رحیمی، رییس كمسیون حقوق بشر زون غرب، به كلیدگروپ که عدم رسیدگی به قضایای حقوقی از سوی اداره‎های عدلی و قضایی در ولسوالی‎های این حوزه، می‎تواند خشونت، جرایم جنایی و رفتارهای جرمی را افزایش دهد. وی افزود که عدم دسترسی مردم به قاضی و څارنوال در سطح ولسوالی‎ها، سبب نقض حقوق آنان شده است. با در نظــر داشــت ایــن وضـعیت، بصـیــر عزیزی، سخـنگــوی لــوی څـــارنوالی، از تهدیدات موجود در بــرابــر قاضــتی‎ها و څــارنوالان در کشور اظهار نگرانی می‎کند. او می‎گوید در بیشتر ولسوالی‎ها، څارنوالان حضور دارند، به جز از ولسوالی‎هایی که تحت نفوذ مخالفان مسلح دولت قرار دارد. عزیزی همچنان اظهار داشت که امیدوار است وزارت مالیه با قرار دادن بودجه‎ای در اختیار لوی څارنوالی، زمینه استخدام محافظ برای قاضی‎ها و څارنوالان و تأمین مصوونیت آنان را فراهم کند. وی تصریح کرد اگرچه اداره لوی څارنوالی، قومندانی‎های امنیه ولایت‎ها را برای تأمین امنیت قاضی‎ها و څارنوالان در جریان گذاشته است، اما به دلیل کمبود تشکیلات پولیس در این ولایت‎ها، مصوونیت آنان کاملاً تضمین نیست.
همچنان نجیب‎الله اکبری، سرپرست منابع بشری ستره محکمه، می‎گوید که مشکلات امنیتی در کشور باعث شده است در برخی از ولسوالی‎ها، به خصوص ولسوالی‎های حوزه غرب، قاضی‎ها حضور نداشته باشند. وی افزود که این قاضی‎ها اما در مرکز ولایت‎ها حضور دارند و به دوسیه‎ها و قضایای حقوقی مردم ولسوالی‎های ناامن رسیدگی می‎کنند. اکبری می‎گوید در صورتی که امنیت در ولسوالی‎های ناامن تأمین شود، قاضی‎ها مجدداً به دفتر کار شان حاضر خواهند شد.
این در حالی است که  نجیب‎الله دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله، می‎گوید این وزارت در راستای تأمین امنیت قاضی‎ها و څارنوالان در تمام ولسوالی‏ها، اقداماتی کرده‎ است، اما این که چرا قاضی‎ها و څارنوالان در محل وظیفه‎ شان حضور ندارند، وزارت داخله مسوول آن نیست. وی تأکید کرد که وزارت داخله، در صورت نیاز، حاضر است نیروی کافی را به منظور تأمین امنیت ارگان‎های عدلی و قضایی به ناامن‎ترین مناطق کشور اعزام کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA