ads

به موسيقي اصيل افغانستان توجه شود

  شمس الدين مسرور؛ يكي از هنرمندان شناخته شدهء موسيقي اصيل افغانستان است، كه 62 سال قبل در شهر كابل چشم به جهان گشوده است.  شمس الدين مسرور؛ يكي از هنرمندان شناخته شدهء موسيقي اصيل افغانستان است، كه 62 سال قبل در شهر كابل چشم به جهان گشوده است.وي بيش از چهار دهه، به موسيقي […]

نویسنده: The Killid Group
12 مرغومی 1388

  شمس الدين مسرور؛ يكي از هنرمندان شناخته شدهء موسيقي اصيل افغانستان است، كه 62 سال قبل در شهر كابل چشم به جهان گشوده است.

 شمس الدين مسرور؛ يكي از هنرمندان شناخته شدهء موسيقي اصيل افغانستان است، كه 62 سال قبل در شهر كابل چشم به جهان گشوده است.

وي بيش از چهار دهه، به موسيقي افغانستان خدمت نموده و فعلاً با فاميلش در كانادا زندگي ميكند؛ اما هيچوقت از موسيقي اصيل افغاني جدا نشده و روحاً از موسيقي افغانستان، يك لحظه هم دورنيست.

شمس الدين به دري و پشتو، آهنگ ميخواند و يكي از پرطرفدارترين هنرمند موسيقي فولكلوريك افغانستان است، كه  در ديار غربت و هجرت نيز به هنرش خدمت ميكند.

مسرور، جوايز و مدالهاي زياد هنري گرفته است، كه بطور نمونه، از مدال طلايي كه از طرف رييس جمهور كورياي شمالي به وي داده شد ميتوان يادآوري كرد.

موصوف چندي قبل به كابل آمده بود و مجلهء كليد، مصاحبهء اختصاصي را با اين هنرمند محبوب كشور ترتيب داد، كه خلاصهء آن، ذيلاً از نظر خوانندگان گرامي ميگذرد:

موسيقي را چه وقت و چطور شروع كرديد؟

من از طفوليت، علاقمند موسيقي بودم. كشورهاي همجوار ما از آهنگهاي فلكلوريك و محلي وطن ما فيض برده اند، اما مردم ما بي نصيب مانده اند. در بارهء آهنگ فلكلور، قسميكه لازم بود كار نشده است و نميشود. من بخاطر زنده نگهداشتن و رشد موسيقي اصيل افغانستان، به هنر موسيقي روي آوردم. در صنف اول مكتب بودم كه ترانه خواني را شروع كردم و سپس به راديو رفتم و با موسيقي خواندم. بيش از چهار دهه ميشود كه در اين عرصه، مصروف فعاليت استم.

موسيقي را چطور آموختيد؟

در كورسهاي موسيقي كه از طرف وزارت اطلاعات و كلتور وقت، با منظوري محمد هاشم ميوندوال (وزير اطلاعات و فرهنگ وقت) شروع شده بود، سه سال متواتر درس خواندم و موسيقي را بطور مسلكي ياد گرفتم.

يك آهنگ خوب، چه ويژگي هايي دارد؟

شعر و كمپوز خوب، اساسات مهم يك آهنگ است و همچنين زيبايي صدا نيز در خوبي يك آهنگ، نقش خاصي دارد.

منحيث يك هنرمند موفق، وضيعت كنوني موسيقي افغانستان را چطور ارزيابي مي كنيد؟

علاوه براينكه در كشور ما راگ هاي خاص موسيقي موجوداند و جزء موسيقي اصيل افغانستان شناخته ميشوند، ديگرا ن ميكس مي كنند؛ اما بدبختانه حالا موسيقي اصيل افغانستان در حال از بين رفتن است.

شما منحيث يك آوازخوان موفق، به لهجه ها و زبان هاي مختلف، سروده و خوانده ايد. مردم، در بارهء سكونت اصلي  شما نظريات مختلف دارند؛ شماباشندهء اصلي كدام ولايت افغانستان استيد؟

من به زبان و لهجهء اكثر مردم افغانستان، آهنگ خوانده ام و از اينكه منحيث يك هنرمند، خود را از تمام مردم احساس مي كنم، مردم نيز در بارهء سكونت اصلي من نظريات مختلف دارند. ولي باشندهء اصلي كابل استم و چون هنرمند متعلق به تمام مردم است، بايد به زبانها و لهجه هاي مختلف كشور آشنايي داشته باشد.

شما به كوريا هم رفته بوديد و گفته ميشود كه يك آهنگ به زبان كوريايي هم خوانده ايد؛ اين واقعيت است؟

من در دههء شصت، از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ كوريا به آن كشور، دعوت شدم و يك آهنگ كوريايي به زبان دري نوشته و در يك فيستيوال بين المللي كه 102 كشور درآن اشتراك داشتند، خواندم و از طرف رييس جمهور كورياي شمالي، “كيمول سينگ” مدال طلاگرفتم.

كدام آهنگ تان را بسيار دوست داريد؟

آهنگي را كه شعرش از فيضيار بود و با اين مطلع شروع ميشود: “كبوتر بام توام، مزن مزن! يار وفادارتوام، مزن مزن!…

گفته ميشود كه شما علاوه بر آوازخواني، شاعرهم هستيد!

بلي، من شعرنيز ميخوانم.

چه آرزو داريد؟

آرزويم اين است كه در كشور، صلح سرتاسري بيايد و تمام افغانها در فضا ي صلح و آرامش و برادري زندگي كنند.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA