ads

نويد طلايي براي دختران افغان

  با اینکه بعد از شکست امارت طالبان و تشکیل دولت موقت در افغانستان، تلاش های بسیاری جهت احیای موسسات تحصیلات عالی صورت گرفت و همین اکنون 13 موسسهء تحصیلات عالی دولتی و چند موسسهء تحصیلات عالی در افغانستان فعال میباشند؛ اما سطح تحصیل درین موسسات در حد ضرورت فعلی کشور بالا نرفته و به […]

نویسنده: The Killid Group
20 تله 1388

  با اینکه بعد از شکست امارت طالبان و تشکیل دولت موقت در افغانستان، تلاش های بسیاری جهت احیای موسسات تحصیلات عالی صورت گرفت و همین اکنون 13 موسسهء تحصیلات عالی دولتی و چند موسسهء تحصیلات عالی در افغانستان فعال میباشند؛ اما سطح تحصیل درین موسسات در حد ضرورت فعلی کشور بالا نرفته و به این خاطر، هرروزه فریاد و فغان بالاست که در افغانستان ظرفیت کاری وجود ندارد. یا سطح پائین تحصیل در موسسات تحصیلات عالی و دست نیافتن اکثر استادان به آموزش جدید و کتب و مواد درسی سابقه، که بیشترآنها مطابق به معیارات و ضرورت های فعلی تجدید نشده اند؛ لذا ضرورت کار بیشتر درین موارد دیده میشود.

 یکی از عرصه هایي که ضرورت به تحصیل و بلندرفتن ظرفیت در داخل کشور را دارد، سکتور زراعت است؛ زیرا که بیش از 72 درصد مردم ما ده نشین و حدود 85 درصد شهروندان ما با تولید زراعتی زندگی دارند. اما برای این کار به شدت سنگین و سرنوشت ساز، در افغانستان فقط یک فاکولتهء زراعت  وجود دارد که آنهم از نظر امکانات درسی با مشکلات زیادی روبرو میباشد که قطعاً قادر به رفع بخش کوچکی از مشکلات زراعتی زارعان ما نیست.

 سکتور زراعت در کشور ما به لابراتوارهای مجهز، دواها و دواخانه، ادارات ریسرچ و تحقیق نیازمند است و این کارها زمانی صورت گرفته میتوانند که متخصصان لایق و کارآزموده ای در اختیار داشته باشیم. اخیراً دولت دوست، هندوستان اعلان کرد که تصمیم به ایجاد پوهنتون زراعتی با امکانات پیشرفته ای در افغانستان دارد. این، خبر خوشی بود که دولتی مثل هندوستان با چنان زراعت پیشرفته و با هزاران متخصص، به این ضرورت مبرم کشور ما توجه کرده است؛ زیرا تا زمانیکه زراعت ما از حالت بدوی خارج و پا به مدرن شدن نگذارد، نمیتوان ازین همه زمین و آب خداداد استفادهء لازم و درخور کرد.

از جائیکه هندوستان کشور آسیایی و با نوع زمین، زرع و حاصل در افغانستان آشنایی کامل دارد، ایجاد چنین پوهنتونی میتواند به زودی از نظر عملی در کمیت و کیفیت تولید زراعتی در کشورما جداً اثرگذار باشد. با توجه به کارهایي که تا حال هندوستان دربازسازی افغانستان انجام داده که عبارت از سرکسازی، بخش های صحی، بندآب، اعمار ساختمان برای ادارات دولتی و مکاتب بوده و درآنها به صورت معیاری کار صورت گرفته و از دل و جان، انجنیران و مهندسان هندی درین جهت تلاش و کوشش نموده اند، مردم افغانستان با شنیدن این اعلان که دولت هندوستان به تاسیس پوهنتون زراعتی در افغانستان همت میگمارد، از آن به گرمي استقبال نموده و امیدواراند که دولت افغانستان و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان، درین جهت دولت هندوستان را یاری رسانند تا هرچه زودتر به این کار اقدام نماید.

تاسیس پوهنتونی از سوی مردم هندوستان که در آسیا بلندترین سطح تحصیلی را در اختیار دارند، میتواند برای دختران افغان نسبت به پسران، نوید طلایی تری باشد؛ زیرا تا حال که هندوستان بورس های تحصیلی زیادی برای محصلان افغان داده و همچنان كساني كه به طور شخصی برای تحصیل به هندوستان رفته و همین اکنون دهها تن از آنان مصروف درس  درآنجا میباشند، اکثر شان پسر اند؛ چون دختران بنا به عوامل مختلف از جمله رواج ها و سنت ها قادر نیستند که بدون مردی از خانواده به این بورس ها و یا تحصیل شخصی، به این کشور بروند.

 حال که هندی ها پوهنتونی را در کابل ایجاد میکنند، به این خواست دختران ما نسبت به هرکسی بیشتر و بهتر لبیک گفته میشود و لذا دختران افغان که از تحصیل در بیرون کشور ناامید اند، به این امید رسیده اند که دوستان هندی ما هرچه زودتر به این کار دست بزنند و این مشکل بسیار مهم شانرا حل بسازند و مطمئناً صدها جوان پسر و دختر ما با عزم جدي، تصمیم تحصیل درین پوهنتون را خواهند گرفت. مخصوصاً اگر دوستان هندوستانی ما سطح تحصیل درین پوهنتون را در حد ماستری بالا ببرند و در کنار شرایط خاص شمولیت، به سهم خاصی برای دختران توجه کنند، بهتر خواهد بود.

با اینکه برخی ها در افغانستان زراعت را مخصوص مردان میدانند، اما همین اکنون در بسیاری از باغها زنان و دختران، به کار مصروف اند و کرت های سبزی را خشاوه میکنند. علاوتاً برای مدرنیزه شدن زراعت در افغانستان که ضرورت به تداوی، تحقيق و لابراتوار دارد، دختران متخصص ما میتوانند این کارها را حتی بهتر از مردان به سر برسانند و به این خاطر، باید به شمولیت آنان درین پوهنتون، توجه خاصی صورت بگیرد.

 با اینکه عوامل پاکستانی در داخل کشور ما کوشش خواهند کرد تا از ایجاد این پوهنتون، با هر امکانی جلوگیری کنند و حتی با عملیات نظامی به چنین جنگی خواهند رفت، کاریکه در جریان احداث جادۀ زرنج- دلارام  به سر رساندند و منجر به قتل چند تن از انجنیران هندی درین مسیر شد؛ اما این به دولت افغانستان تعلق می گيرد که این مسئله را چقدر جدی میگیرد و چقدر برای چنین امر مهمي، زمینۀ لازم امنیتی را مساعد میسازد که باید لحظه يي تعلل نکند؛ چیزیکه مردم افغانستان جداً ازان حمایت میکنند و بی توجهی در چنین کاری را خیانت عظیم برای مردم افغانستان می دانند.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA