ads

هشدار یک مقام امارت اسلامی به دولت‌مردان پاکستان

یک مقام امارت اسلامی به اسلام آباد هشدار دادکه دیگر نباید بر سر افغانستان تجارت کند.

کلید
5 میزان 1401
هشدار یک مقام امارت اسلامی به دولت‌مردان پاکستان

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه در نشست تجلیل از روزجهانی توریزم  با بیان این مطلب گفت که درصورت ادامه چنین رفتارها، پاکستان با واکنش امارت اسلامی روبرو خواهند شد.

با این حال شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که پاکستان همواره به خاطر منافع خود از وضعیت افغانستان سوء استفاده کرده است.

پس از اظهارات شهباز شریف صدراعظم پاکستان برعلیه افغانستان در مجمع سازمان ملل متحد، روابط میان کابل و اسلام‌آباد روبه تیره‌گی رفته است.

مقامات امارت اسلامی به اظهارات شهباز شریف که افغانستان را محل امن برای گروه‌های تروریستی خوانده بود، واکنش نشان داده و  از پاکستان می‌خواهند که دست از معامله برسر افغانستان بردارد.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه، در نشست تجلیل از روزجهانی توریزم پاکستان را هشدار داد تا از عملکرد نامناسب دربرابر افغانستان خودداری کند.

“تجارت بر سر افغان‌ها بس است. این تجارت طی بیست سال صورت گرفت،  اسنادکافی هم وجود دارد. زمان تغییر می‌کند و افغانستان همیشه به این وضعیت نخواهد ماند.”

این مقام بلند پایۀ امارت اسلامی همچنان از مردم پاکستان خواست که مانع مداخلات و اظهارات غیر مسئولانه و برخلاف دیپلوماسی دولت مردان شان در مورد افغانستان شوند.

وی افزود:”درست است که اقتصاد ما خوب نیست، اما می‌توانیم که جواب سیلی را به سیلی بدهیم، چون مردم ما با شهامت هستند.”

درهمین حال برخی از آگاهان امورسیاسی نیز می‌گویند که عمل‌کرد و سیاست پاکستان در برابر افغانستان همیشه مغرضانه و براساس منفعت‌های غیر مشروع آن کشور بوده است.

روح‌الله هوتک، تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید که پاکستان در چهار دهۀ اخیر با استفاده از نیرنگ‌ها و تحت نام افغانستان، منفعت بیشتر بدست آورده است:”اسلام‌آباد در برابر همسایه‌های خود بویژه افغانستان، حسن نیت ندارد. متاسفانه این کشور از بی‌ثباتی و اختلافات داخلی افغان‌ها سوء استفاده کرده و با گرفتن پروژه‌ها برسر افغان‌ها با قدرت‌های بزرگ معامله کرده است.”

در همین حال، برخی از آگاهان دیگر به این باورند که جهان با سیاست‌های فریب‌کارانۀ اسلام آباد درقبال افغانستان آشنا شده است.

بشیرهاتف، آگاه سیاسی می گوید:”پاکستان در طول چند دهه چنین تلاش‌ها را کرده و اکنون هم به آن ادامه می‌دهد، اما روی‌کردهای جهانی نشان‌گر آن است که پاکستان دیگر همه کاره نیست.”

 این آگاهان همچنان از امارت اسلامی می‌خواهند که برای جلوگیری از مداخلات پاکستان، با کشورهای جهان داخل تعاملات سیاسی شود.

به باور این آگاهان پاکستان همیشه در پی فرصت‌ها بوده و از اندکترین فرصت در سطح منطقه و جهان علیه منافع افغانستان قرار گرفته و با مداخلاتش ثبات در افغانستان را برهم زده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA