ads

نگرانی‌ها از وضعیت آبدات تاریخی آسیب دیده از زلزله‌ در هرات

شماری از فرهنگیان و باشندگان ولایت هرات با ابراز نگرانی از وضعیت برخی از آبدات تاریخی خواستار مرمت فوری این آبدات هستند. آنان می‌گویند که این آثار از اثر زلزله‌های سال گذشته آسیب دیده‌اند و بی‌توجهی به مرمت این آثار و آبدات، می‌تواند منجر به تخریب بیشتر و حتی فروریزی این اماکن گردد. در همین حال مسئولان اطلاعات و فرهنگ هرات، می‌گویند که روند ترمیم بناهای تاریخی جریان دارد، اما به‌خاطر ارزش تاریخی این بنا‌ها، نیاز به زمان بیشتری می‌باشد.

رقیه حسینی 
3 ثور 1403
نگرانی‌ها از وضعیت آبدات تاریخی آسیب دیده از زلزله‌ در هرات

 شماری از فرهنگیان و باشندگان ولایت هرات، از وضعیت ناگوار برخی از بناهای تاریخی و باستانی آسیب دیده در اثر زلزله‌های شدید سال گذشته ابراز نگرانی می‌کنند.

آنان از حکومت می‌خواهند که در زمینه مرمت و بازسازی آبدات تاریخی، به گونۀ فوری اقدام نماید.

عبدالقیوم وزیری، یکی از کارشناسان فرهنگی در این ولایت می‌گوید که عدم توجه به مرمت آبدات تاریخی می‌تواند منجر به تخریب و کاهش ارزش این بناها گردد.

“تعداد زیادی از آبدات تاریخی در شهر و ولسوالی‌های هرات هنوز مرمت نشده و نیازشدیدی به مرمت فوری دارند. اگر برای مرمت این آبدات اقدام نشود، آسیب بیشتر به این آبدات خواهد رسید و از ارزش تاریخی آنها کاسته خواهد شد.”

در همین حال حیبیب‌الله، یکی از باشندگان هرات آبدات تاریخی این ولایت را بخشی از سرمایه‌ ملی و فرهنگی مردم افغانستان خوانده و می‌گوید که برای بازسازی و مرمت دوباره این آبدات، باید هرچه زودتر اقدام شود.

“مکان‌هایی که در اثر زلزله تخریب شده بودند، هنوز به حال خود باقی مانده‌اند. ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که هرچه زودتر این مکان‌ها را ترمیم کنند تا گردشگران بیشتر برای بازدید از این مکان‌ها بیایند”.

 با این حال، مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که روند بازسازی برخی بناهای آسیب دیده از اثر زلزله جریان دارد.

رقیب‌الله رضوانی، آمر حفظ و ترمیم آبدات تاریخی در ولایت هرات می‌گوید که به دلیل جلوگیری از صدمه دیدن ساحات باستانی، روند مرمت و بازسازی آبدات تاریخی جریان دارد.

“شاید برای مردم این سوال خلق شده باشد که چرا روند بازسازی  اماکن تاریخی وقت گیر شده است؟ اما کار ترمیم اماکن تاریخی قسمی است که حتی گذاشته یک خشت هم از چند جهت بررسی می‌شود؛ باید مواد آن سنجیده شود، انجنیر آن ماهر باشد و خیلی از موارد دیگر باید در نظر گرفته شود.”

گفتنی است که ولایت هرات به تاریخ 15 ماه میزان سال گذشته شاهد زلزله‌های شدید و پی‌در پی  بود که برعلاوه تلفات انسانی و خسارات مالی، سبب تخریب شماری از آبدات تاریخی این ولایت  نیز گردید. هرچند مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ از آغاز روند بازسازی برخی از این آبدات تاریخی سخن می‌زنند، اما شماری از  این ساحات تاریخی تاکنون به حال خود باقی مانده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA